.

Τρίτη, 10 Οκτωβρίου 2017

ΕΛΕΥΣΙΝΑ Ενας κόλπος γεμάτος κουφάρια πλοίων


Συντάκτης:
Χριστίνα Παπασταθοπούλου

Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» στον Σαρωνικό και οι συνέπειές του στάθηκαν αφορμή για να έρθουν στην επιφάνεια χρόνια, συσσωρευμένα προβλήματα σε διάφορους τομείς, τα οποία μπορεί μεν να ήταν γνωστά, αλλά για πολλούς και διαφορετικούς λόγους παραμένουν άλυτα.

Προβλήματα που εγκυμονούν κινδύνους στην ασφάλεια των ναυτεργατών και της ναυσιπλοΐας και, όπως αποδείχθηκε πρόσφατα, και στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Ενα από αυτά, το οποίο συζητήθηκε πρόσφατα σε συνάντηση στο υπουργείο Ναυτιλίας, είναι τα 25 ναυάγια και τα 17 επικίνδυνα-επιβλαβή πλοία που βρίσκονται στον κόλπο της Ελευσίνας εδώ και χρόνια.
Ακόμα 26 ναυάγια υπάρχουν και στο λιμάνι του Πειραιά, τουλάχιστον τόσα αναγράφονται στη σύμβαση παραχώρησης.

Το σημαντικό αλλά και πολύπλοκο αυτό ζήτημα τέθηκε στο τραπέζι των συζητήσεων ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και στους εκπροσώπους της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ).

Ο Π. Κουρουμπλής ζήτησε από τον πρόεδρο του ΟΛΕ Σταύρο Δρακονταειδή και τον αντιπρόεδρο Σταμάτη Κοιλάκο να γίνει λεπτομερής καταγραφή όλων των επικινδύνων πλοίων, των ναυαγίων, αλλά και των παροπλισμένων, προκειμένου να υπάρχει σαφής εικόνα για τον αριθμό, την κατάσταση των πλοίων και την ιδιοκτησία τους.

Ωστόσο η μέθοδος για να απομακρυνθεί ένα ναυάγιο ή ένα πλοίο που έχει χαρακτηριστεί «επικίνδυνο» από ένα λιμάνι δεν είναι μόνο δύσκολη, αλλά ταυτόχρονα απίστευτα περίπλοκη, με χρονοβόρες διαδικασίες.

Και αυτό γιατί τα πλοία εγκαταλείπονται στα λιμάνια από ιδιοκτήτες που δεν έχουν πλέον να ωφεληθούν τίποτε απολύτως από αυτά, οι περισσότεροι εκ των οποίων έχουν τεράστια χρέη.

Στη συνέχεια εξαφανίζονται, αποποιούνται την περιουσία τους, μεταβιβάζουν τις εταιρείες τους σε άλλα πρόσωπα και μάλιστα σε ανθρώπους με σοβαρά προβλήματα υγείας, οι οποίοι σύντομα φεύγουν από τη ζωή.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες οι Οργανισμοί Λιμένος βάσει του νόμου είναι υποχρεωμένοι να ακολουθήσουν την εξής διαδικασία:

Αρχικά ξεκινούν να αναζητούν τους ιδιοκτήτες. Εάν τους εντοπίσουν, στέλνουν εξώδικα. Εάν δεν καταφέρουν να τους βρουν, το συνηθέστερο, τότε προχωρούν σε δύο δημοσιεύσεις σε εφημερίδες με τις οποίες τους καλούν να εμφανιστούν. Εάν και πάλι δεν δώσουν σημεία ζωής, προβαίνουν σε δύο πλειστηριασμούς, στους οποίους συνήθως δεν εμφανίζεται κανένας ενδιαφερόμενος, καθώς τα έξοδα ανέλκυσης ενός ναυαγίου είναι πολλά.

Στη συνέχεια ο Οργανισμός προκηρύσσει μειοδοτικό διαγωνισμό από την πλευρά του.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαίτας

Εκτός όμως από τις απομακρύνσεις των πλοίων από το λιμάνι, ο ΟΛΕ έχει να αντιμετωπίσει ακόμα ένα σοβαρό θέμα.

Αυτό των συσσωρευμένων ανείσπρακτων τελών από τα ναυάγια και τα επικίνδυνα πλοία, τα οποία ανέρχονται περίπου στα 14 εκατ. ευρώ. Ποσόν που ο Οργανισμός διεκδικεί, ωστόσο είναι πολύ δύσκολο να εισπράξει, καθώς, όπως προαναφέραμε, η είσπραξη των χρημάτων «σκοντάφτει» στους εξαφανισμένους ιδιοκτήτες και εταιρείες.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί στον κόλπο της Ελευσίνας είναι το περιστατικό που συνέβη μόλις πριν από λίγες ημέρες, όταν το φορτηγό πλοίο-αμμοληπτικό «Ελέφαντας», το οποίο βρισκόταν υπό καθεστώς κατάσχεσης, ανατολικά της προβλήτας της Χαλυβουργικής, είχε χαρακτηριστεί «επικίνδυνο» και «επιβλαβές» και το Δ.Σ. του ΟΛΕ ετοιμαζόταν να ξεκινήσει τη διαδικασία πλειστηριασμού, ωστόσο δεν πρόλαβε γιατί το πλοίο πήρε νερά, επικάθισε στον πυθμένα της θάλασσας, προκαλώντας μικρή θαλάσσια ρύπανση, και πλέον χαρακτηρίστηκε ναυάγιο.

Το αμμοληπτικό είχε κατασκευαστεί το 1969 και βρισκόταν στον κόλπο της Ελευσίνας τουλάχιστον τα πέντε τελευταία χρόνια, καθώς εκεί το είχε εγκαταλείψει ο ιδιοκτήτης του.
Η περίπτωση του «Αλφα Ι»
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαίτας

Επίσης να υπενθυμίσουμε ότι τον Μάρτιο 2012 το δεξαμενόπλοιο «Αλφα Ι» φορτωμένο με καύσιμα περνώντας από τον κόλπο της Ελευσίνας προσέκρουσε σε ναυάγιο, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο πλοίαρχός του, να προκληθεί σοβαρή θαλάσσια ρύπανση, ενώ στη συνέχεια εξελίχθηκε και αυτό σε ναυάγιο.

Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν είναι εάν κάτω από αυτό το νομοθετικό πλαίσιο και τις υπόλοιπες υφιστάμενες συνθήκες είναι εφικτό να «καθαρίσουν» τα λιμάνια από τα πλοία που σαπίζουν χρόνια τώρα στις θάλασσες.

Η λύση θα ήταν απλούστευση των διαδικασιών μέσω νομοθετικής ρύθμισης, εκτιμά ο αντιπρόεδρος του ΟΛΕ Σταμάτης Κοιλάκος, εξηγώντας ότι εάν ο ιδιοκτήτης ενός πλοίου δεν δώσει σημεία ζωής σε 4-5 μήνες, να έχει δικαίωμα ο Οργανισμός Λιμένος να περνά κατ’ ευθείαν στη διαδικασία του πλειστηριασμού, παρακάμπτοντας τα υπόλοιπα.

Ωστόσο, όπως αναφέρει, η νομοθετική ρύθμιση θα πρέπει να βάζει χρονικά περιθώρια και για τους Οργανισμούς αλλά και για τα Λιμεναρχεία.

 http://www.efsyn.gr

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ

LIMENIKANEA1@GMAIL.COM

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

Η ΛΙΣΤΑ ΤΩΝ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ ΜΟΥ

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

 
Υποστήριξη : SITE | Αρχική | facebook
Δ.Σ © 2012. ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ - limenika-nea.blogspot.com
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΠΟ Δ.Σ-Δ.Σ ΦΟΡΟΥΜ
ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ ΛΣBlogger
-->