Σάββατο, 25 Νοεμβρίου 2017

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Ο Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ



Τον λόγο έχει ο Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Θεόδωρος Δρίτσας για δεκαπέντε λεπτά.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα παρακαλούσα για την ανοχή σας ως προς τον χρόνο, γιατί είναι μεγάλο νομοσχέδιο και δύσκολα μπορεί να διεξέλθει κανείς τόσα πολλά άρθρα σε σύντομο χρόνο.
                Πριν μπω στο ίδιο το νομοσχέδιο, θα ήθελα να κάνω μία διευκρίνιση, γιατί σήμερα υπάρχει σε πρωτοσέλιδο καθημερινής εφημερίδας μία είδηση, η οποία δεν είναι ακριβής και πρέπει να την αποκαταστήσω.
Όντως και εγώ και άλλοι συνάδελφοί μου έχουμε καταθέσει μία τροπολογία σχετικά με την τακτοποίηση μίας εκκρεμότητας που αφορά επιτυχόντες και διοριστέους μέσα από διαγωνισμό του ΑΣΕΠ σε προηγούμενα χρόνια, κάποιοι εκ των οποίων επρόκειτο να διοριστούν στον ΟΛΠ, πριν ο ΟΛΠ αλλάξει καθεστώς.

Αυτή η εξήγηση που περιέχεται στην αιτιολογική έκθεση, ερμηνεύτηκε από κάποιους -και από δημοσιογράφους- ως τοποθέτηση διά νόμου εργαζομένων σε μία ιδιωτική επιχείρηση, όπως είναι πλέον ο ΟΛΠ. Αυτό δεν ισχύει. Είναι μία ρύθμιση επιτυχόντων σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τον ΟΛΠ, που τώρα πρέπει, επειδή έχουν τεκμηριώσει και κατοχυρώσει δικαίωμα, να τακτοποιηθούν.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, αυτό το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας είναι ένα σχέδιο νόμου που έχει προετοιμαστεί για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα με διαδοχικές διαδικασίες διαβούλευσης τόσο στο διαδίκτυο όσο και σε κατ’ ιδίαν συσκέψεις του αρμοδίου Υπουργού με τους εμπλεκόμενους φορείς των κλάδων και των ενώσεων, των οποίων τα θέματα ρυθμίζει αυτό το νομοσχέδιο. Επίσης, στην τελική φάση, στη διαδικασία της ακρόασης φορέων στη Βουλή, έχει γίνει εκτεταμένη συζήτηση, με πολλά υπομνήματα που κατατέθηκαν. Μεγάλο και σημαντικό μέρος των επισημάνσεων που κατατέθηκαν μέσα από αυτή τη διαδικασία, ήδη ο Υπουργός, με νομοτεχνικές βελτιώσεις, τις έχει δεχθεί και τις έχει εντάξει στο νομοσχέδιο, όπως εισάγεται στην Ολομέλεια από τη διαδικασία της Επιτροπής.
Νομίζω ότι αυτό το υλικό είναι ένα υλικό το οποίο μπορεί πράγματι και για το μέλλον να αποδειχθεί πολύ χρήσιμο. Αποτελεί, θα έλεγα, ένα καλό πακέτο ιδεών, προτάσεων, επισημάνσεων, που μπορούν να αξιοποιηθούν και στο μέλλον για όσα δεν έγινε δυνατό να αντιμετωπιστούν τώρα και που πρέπει να ωριμάσουν.
                Τα περισσότερα άρθρα του νομοσχεδίου αφορούν το Λιμενικό Σώμα και την αναβάθμισή του. Επίσης, μία σειρά από άλλα άρθρα αφορούν τις λιμενικές υπηρεσίες και τη λειτουργία των λιμένων.
                Πράγματι, αυτό το νομοσχέδιο δεν καταπιάνεται με τη ναυτική εκπαίδευση και με τον στρατηγικό σχεδιασμό λιμένων. Όμως, αυτά -από ό,τι γνωρίζουμε όλοι, νομίζω, αλλά κι εγώ σας διαβεβαιώνω- είναι θέματα τα οποία έχει δρομολογήσει το Υπουργείο και ωριμάζουν βήμα - βήμα για μία συνολική αντιμετώπιση, όπως και πολλά άλλα.
                Αυτό το νομοσχέδιο ρυθμίζει και επιλύει θέματα και εκκρεμότητες πολλών ετών. Δεν ήταν μόνο ώριμες, αλλά μερικές από αυτές τις ρυθμίσεις κινδύνευαν να σαπίσουν κυριολεκτικά. Και μπορεί να μην είναι κορυφαίες ρυθμίσεις, είναι όμως σημαντικές επιμέρους, που ταλαιπωρούσαν κόσμο αλλά και τη λειτουργία του Υπουργείου.  
                Το δεύτερο που κάνει είναι να επανακαθορίζει και να αποκαθιστά αντινομίες, συγχύσεις και επικαλύψεις νομοθετικές. Και νομίζω ότι αυτό είναι πάρα πολύ χρήσιμο.
Τέλος, το νέο που φέρνει είναι ότι επιχειρεί τομές και ανοίγει δρόμους αναβάθμισης και διαφάνειας σε βασικούς τομείς της δραστηριότητας του Υπουργείου Ναυτιλίας, του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος αλλά και της Γενικής Γραμματείας Λιμένων.
Αναγκαστικά θα προσπαθήσω να επιλέξω κάποια άρθρα, γιατί δεν είναι δυνατόν να διεξέλθω άρθρο προς άρθρο. Θα ήταν πολύ καλό εάν είχαμε τον χρόνο να το κάνουμε αυτό σε δύο χωριστές συνεδριάσεις. Όμως, η συζήτηση στην Επιτροπή μας έδωσε τη δυνατότητα να αναφερθούμε σε όλα τα άρθρα.

Θα ξεκινήσω, λοιπόν, με το Λιμενικό Σώμα και την αναβάθμισή του.
Το ίδιο το νομοσχέδιο στον τίτλο του αρχίζει με αναφορά στη δια βίου εκπαίδευση προσωπικού Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Το πρώτο μέρος, κυρίως, αφορά την εκπαίδευση των Επιθεωρητών-Ελεγκτών Λιμένων και Αναγνωρισμένων Οργανισμών και την ίδρυση Σχολής Επιθεωρητών Ελεγκτών. Είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα-τομή για την αναβάθμιση του ελέγχου και του κλάδου ελέγχου πλοίων και των συνολικών ελεγκτικών μηχανισμών και αρμοδιοτήτων, όπως και των Επιθεωρητών Κράτους Λιμένα, των Ελεγκτών Αναγνωρισμένων Οργανισμών, των Ελεγκτών Ασφάλειας Λιμενικών Εγκαταστάσεων και πολλών άλλων τομέων αυτής της πολύ σημαντικής δραστηριότητας.
Οι πανελλήνιες εξετάσεις που θεσμοθετούνται μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο για την ένταξη και την εκπαίδευση των στελεχών του Λιμενικού Σώματος, τόσο των λιμενοφυλάκων, όσο και των υπαξιωματικών και αξιωματικών, είναι πραγματικά μια ιστορική τομή.
Πέραν του γεγονότος ότι αυτόν τον δρόμο τον έχουν ήδη ακολουθήσει εδώ και χρόνια οι Ένοπλες Δυνάμεις, αλλά και τα Σώματα Ασφαλείας -Αστυνομία και Πυροσβεστική- είναι πάρα πολύ σημαντικό το ότι έρχεται η ώρα και για το Λιμενικό Σώμα να μπει στην τροχιά της ανώτατης και ανώτερης εκπαίδευσης. Και αυτό -καταλαβαίνουμε όλοι ότι δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε- ανοίγει νέα εποχή για το Σώμα.
Τώρα επιχειρήματα όπως ότι το Σώμα χρειάζεται καπεταναίους, μηχανικούς, ναυπηγούς και πώς θα βγουν αυτοί, δεν νομίζω ότι ευσταθούν. Αυτά τα επιχειρήματα είναι για να λέγονται, διότι ακριβώς μια τέτοια εκπαίδευση -με μεταπτυχιακά, μεταπτυχιακές εκπαιδεύσεις και πολλά άλλα για τα οποία ανοίγει ο δρόμος- καλύπτει όλες αυτές τις ανάγκες -και τη γενική, αλλά και την ειδική εκπαίδευση- για όλες τις ειδικότητες που χρειάζεται το Σώμα.
Επίσης, δεν είναι δυνατόν τώρα με τον νόμο να γίνουν όλα. Πρέπει πρώτα να θεσμοθετηθεί, να δοθεί η εξουσιοδοτική διάταξη του νόμου, για να εκκινήσουν όλες οι διαδικασίες προετοιμασίας, που πράγματι χρειάζονται και προβλέπονται με προεδρικό διάταγμα που θα εκδοθεί, για την οργάνωση των σπουδών, για τις άλλες λεπτομέρειες, για κάθε θέμα που πρέπει να αντιμετωπισθεί και θα αντιμετωπισθεί. Όμως, δεν είναι δυνατόν αυτά να έρχονταν τώρα από τον νόμο. Είναι πολύ λογικό που έρχονται με αυτόν τον τρόπο.
Το άλλο ζήτημα για το οποίο έχει γίνει και σοβαρή συζήτηση, το οποίο ρυθμίζει αυτό το νομοσχέδιο και αφορά και το Λιμενικό Σώμα -όχι μόνο το Λιμενικό Σώμα- είναι ο κλάδος ελέγχου πλοίων και οι νηογνώμονες. Ακούστηκαν πολλά. Δεν θα μπω στις λεπτομέρειες, γιατί δεν έχω τον χρόνο. Τι κάνει, όμως, αυτό το νομοσχέδιο; Δεν καταργεί τον κλάδο ελέγχου πλοίων. Κάθε άλλο. Αναβαθμίζει τον κλάδο ελέγχου πλοίων, τον ισχυροποιεί και θέτει διαδικασίες και προαπαιτούμενα για να ελέγχονται οι νηογνώμονες. Ούτως ή άλλως -είναι πλέον εδώ και πολλές δεκαετίες καθεστώς και στη χώρα μας και διεθνώς, στη διεθνή ναυτιλία- οι νηογνώμονες πιστοποιούν την επάρκεια των πλοίων, έχουν ευθύνη για την έκδοση πιστοποιητικών υπό προϋποθέσεις και υπό κατηγορίες κ.λπ..
Εδώ, λοιπόν, εντάσσει και τους λεγόμενους «μικρούς νηογνώμονες», για τους οποίους κατά καιρούς έχουν γίνει πολλές συζητήσεις, σε κανόνες δεσμευτικούς αναβάθμισης της δικής τους επάρκειας και της δικής τους ευθύνης. Τους ελέγχει. Τους βάζει σε έλεγχο. Είναι απίστευτο, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, αλλά θέλω να σας ενημερώσω ότι δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο πραγματικού ελέγχου των νηογνωμόνων μέχρι τώρα. Δεν υπάρχει.


Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες. Μπορώ να σας φέρω ένα σωρό περιστατικά ως παραδείγματα, τα οποία έχω βιώσει κιόλας μέσα από τη θητεία μου ως Υπουργός. Αναβαθμίζει, λοιπόν, τον κλάδο ελέγχου πλοίων και του δίνει εργαλεία και τρόπους για να μπορεί πραγματικά να παίξει αυτόν τον αναβαθμισμένο ρόλο.
Άλλη ομάδα άρθρων που ρυθμίζει θέματα του Λιμενικού Σώματος είναι αυτή που αναφέρεται σε μεταθέσεις, αποσπάσεις, μετατάξεις κλπ. Και εδώ έχει γίνει σοβαρή συζήτηση και έχουν διατυπωθεί σοβαρές ενστάσεις. Δεν χρειάζεται να επαναλάβουμε τα ίδια και τα ίδια. Η συζήτηση αυτή έχει κρατήσει δύο χρόνια, περίπου και με τις Ενώσεις των Λιμενικών και την ΠΕΑΛ και την ΠΟΕΠΛΣ και με τις τοπικές ενώσεις.
Δίνει λύσεις στη δομή των λιμεναρχείων και σε άλλα πράγματα ώστε να διορθώσει πολύ ακραίες καταστάσεις του λιμενικού «Καλλικράτη», όπως λέγεται στο Λιμενικό Σώμα που δημιούργησε πολλά προβλήματα και για τις μεταθέσεις και για τις αποσπάσεις. Βάζει κανόνες και για τα υπηρεσιακά κριτήρια, αλλά και για τα κοινωνικά και τα αντικειμενικά κριτήρια, τον τόπο εντοπιότητας και ένα σωρό άλλα ζητήματα.
Με αυτό το νομοθετημένο σαφές πλαίσιο πλέον μπορεί, με διαύγεια και διαφάνεια, κάθε στέλεχος να ξέρει τα δικαιώματά του και τις υποχρεώσεις του βέβαια και να προγραμματίζει τη ζωή του. Βέβαια και με το επακόλουθο Προεδρικό Διάταγμα, που προβλέπεται να εκδοθεί και άλλες αποφάσεις, επί τη βάσει αυτού του πλαισίου θα ρυθμιστούν λεπτομέρειες. Πεδίο δόξης λαμπρόν η συνέχιση της διαβούλευσης και ως προς αυτά τα θέματα.
Υπάρχουν και νομοτεχνικές βελτιώσεις και σε αυτόν τον τομέα από την πλευρά του Υπουργού, που νομίζω ότι έχουν απαντήσει πάρα πολύ καλά σε διάφορες επισημάνσεις ή ατέλειες που μπορεί να υπήρχαν. Δεν νομίζω ότι πρέπει να συνεχιστεί αυτή η συζήτηση.
Προσωπικά και με την τιμή που έχει κατακτήσει το Σώμα στη συνείδησή μου και την εκτίμηση που έχω προς αυτό, καλώ όλα τα μέλη του Σώματος και όλες τις Ενώσεις να δουν αυτές τις αλλαγές ως προωθητικές αλλαγές για τη δική τους αξιοπρέπεια και τη δική τους αξιοσύνη. Νομίζω ότι το Σώμα τιμά τα στελέχη του με αυτή την καθαρή νομοθετική ρύθμιση και πλαισίωση.
Από εκεί και πέρα, στην ίδια κατεύθυνση αναβάθμισης του Σώματος είναι το κεφάλαιο και τα άρθρα που αφορούν τη δομή δυνάμεων και τον προγραμματισμό των προμηθειών, μέσω διαδικασιών του ίδιου του Σώματος και των Ανώτατων Συμβουλίων Προγραμματισμού, μέσα από εισήγηση του Υπουργού και απόφαση του ΚΥΣΕΑ.
Τι άλλο μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά εκτός από μία πραγματική αναβάθμιση του Σώματος, ώστε να παίξει τον ρόλο του στον 21ο αιώνα και ως Λιμενικό Σώμα και ως Ελληνική Ακτοφυλακή, αλλά και ως επιτελική δραστηριότητα για την ναυτιλία συνολικότερα, που είναι τομέας, βέβαια, που αφορά όλο το Υπουργείο Ναυτιλίας. Προς αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, νομίζω ότι αυτά τα κεφάλαια καλύπτουν πάρα πολύ καλά αυτά τα ζητήματα.
Το άλλο θέμα που διαπραγματεύεται το νομοσχέδιο αυτό είναι μία σειρά άρθρων και ρυθμίσεων που συνδέονται με τον θαλάσσιο τουρισμό. Ειπώθηκαν και εδώ πολλά, ότι πλήττεται η ανταγωνιστικότητα, ότι θα καταστραφούν οι επιχειρήσεις κλπ. Αντίθετα, μετά από μεγάλη διαδικασία διαβούλευσης, το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να προστατεύσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών πλοίων με την πάταξη των παράνομων ναυλώσεων που ήταν μάστιγα.
Το Υπουργείο και ο Υπουργός κ. Κουρουμπλής, ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων κ. Χρήστος Λαμπρίδης και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου κ. Διονύσης Καλαματιανός και ο Υφυπουργός κ. Σαντορινιός και πολλοί άλλοι έχουν συνεισφέρει τα μέγιστα προς αυτή την κατεύθυνση.
Επίσης, καταργεί την περιττή διαδικασία θεώρησης ναυλοσυμφώνων, απλοποιεί και επιταχύνει τη διαδικασία έκδοσης άδειας απόπλου, απαγορεύει  τη σύμβαση ολικής ναύλωσης για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής και τη με οποιονδήποτε τρόπο διαφήμιση αυτών των σκαφών.
Ακόμη, δίνεται η δυνατότητα στα ημερόπλοια να πραγματοποιούν μονές διαδρομές, επιλύονται δυσχέρειες που προκύπτουν κατά τη διαδικασία έκδοσης επαγγελματικής άδειας για πλοία με άλλη σημαία εκτός ελληνικής.
Δεν πλήττουν οι διατάξεις αυτές. Αντίθετα, ενισχύουν σημαντικά την ελληνικότητα στον θαλάσσιο τουρισμό και θέτουν κανόνες.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Μπορούμε να πούμε πολλά. Δεν έχω τον χρόνο. Δώστε μου ένα περιθώριο, κύριε Πρόεδρε, παρακαλώ πολύ.
Ναυτική εργασία: Πράγματι το νομοσχέδιο αυτό έχει επιμέρους ρυθμίσεις για τη ναυτική εργασία. Και επειδή δεχτήκαμε και στην Επιτροπή μια επίθεση κυρίως από την πλευρά του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, θέλω να πω ότι όποια ρύθμιση έχει αυτό το νομοσχέδιο, είναι σε θετική κατεύθυνση. Βελτιώνει και δεν επιδεινώνει.
Θα ήθελα, όμως, να κλέψω μισό λεπτό για να πω ότι αυτό το Υπουργείο την τελευταία τριετία, από το 2015 μέχρι σήμερα, έχει κάνει ρυθμίσεις, παρεμβάσεις και βελτιώσεις σημαντικές για τη ναυτική εργασία. Δεν έχω τον χρόνο, αλλά ίσως καταθέσω στα Πρακτικά των μακρύ κατάλογο αυτών. Μάλιστα, πολλές από αυτές δεν ήταν καν αίτημα των ναυτεργατών.
 Να μην μιλήσω για την ακύρωση των απολύσεων και την επαναπρόσληψη πολιτικού προσωπικού του Υπουργείου.
Να μην μιλήσω για τις ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, το πάσο και διάφορα άλλα, την επαναλειτουργία της Μηχανιώνας.
Να μην μιλήσω για την Επιτροπή, για το ΓΕΝΕ, που δεν προσήλθαν, όμως, τα ναυτεργατικά σωματεία για την αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του.
Να μην μιλήσω για τους απλήρωτους ναυτικούς της ΝΕΛ και του Αγούδημου.
Να μην μιλήσω για τις ρυθμίσεις που αφορούν περιπτώσεις εγκατάλειψης πληρώματος, για το αντιδημοκρατικό και αντισυνταγματικό μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης που ακυρώθηκε, για την περαιτέρω διεύρυνση του αριθμού των ανέργων ναυτικών που δικαιούνται τα έκτακτα επιδόματα, που αυτό το νομοσχέδιο επιφέρει.
Να μην μιλήσω για την επανεξέταση και τη συστηματική αναθεώρηση των κατά παρέκκλιση ειδικών συνθέσεων σε μια σειρά από πλοία, οι οποίες, ενώ προβλέπονται στον νόμο ως εξαίρεση, είχαν γίνει ο κανόνας.
 Να μην μιλήσω ακόμα και για τη σύμβαση παραχώρησης προς τον ΟΛΠ, που αποδεδειγμένα και αναγνωρισμένα κατοχύρωσε -και έχει ήδη αποδειχθεί αυτό και στο διάστημα που διανύθηκε- δικαιώματα των εργαζομένων στα λιμάνια, και στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη.
Οι  ρυθμίσεις για τη δυνατότητα συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας από δήμους και επιχειρήσεις μικρών νησιών δίνεται η δυνατότητα να λύσουν προβλήματα εκεί που το ισχύον νομικό πλαίσιο και η πραγματικότητα δεν μπορεί να εξυπηρετήσει αυτά τα νησιά. Ο εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, ο κ. Πλακιωτάκης, μας μίλησε για μερική κρατικοποίηση. Εν πάση περιπτώσει, είναι μια τομή πολύ σημαντική και νομίζω ότι θα δώσει μία νέα ώθηση στα μικρά νησιά.
Τελειώνω με το πρώην άρθρο 106 και τώρα 105, μετά την απάλειψη του άρθρου 83. Για τα απόβλητα δεν θα πω πολλά. Θα επικαλεστώ τη γνώμη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και τη γνώμη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας. Δεν προέκυψε τώρα το θέμα. Κανέναν δεν έχει στο στόχαστρο. Έναν στόχο έχει μόνον: Να εναρμονίσει την ελληνική νομοθεσία, με έναν ενιαίο τρόπο, με την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια νομοθεσία, να δημιουργήσει υγιείς κανόνες για τη συλλογή των αποβλήτων -υγρών, στερεών και επικινδύνων- στα λιμάνια της χώρας.
Κανέναν δεν στοχεύει, κανέναν δεν ακυρώνει. Νομιμότατη είναι και από την άποψη της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και από την άποψη της σύμβασης παραχώρησης του ελληνικού Δημοσίου προς τον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά και επομένως, δεν τίθεται θέμα και ούτε χρειάζεται πραγματικά να δοθεί τόση έμφαση και τόση φασαρία που έχει γίνει.
Εντάξει, υπάρχουν κάποιοι που μπορεί να έχουν κάποιες άλλες επιδιώξεις, αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Η πολιτεία πρέπει υπεράνω των αντιθέσεων ή των συμφερόντων να στέκεται με ορθολογικό τρόπο στην ενιαία ρύθμιση κάποιων κανόνων που είναι κρίσιμοι και για τη λειτουργία των λιμένων και για την προστασία του περιβάλλοντος και του δημοσίου συμφέροντος.

Σας ευχαριστώ.
 
Υποστήριξη : SITE | Αρχική | facebook
Δ.Σ © 2012. ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ - limenika-nea.blogspot.com
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΠΟ Δ.Σ-Δ.Σ ΦΟΡΟΥΜ
ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ ΛΣBlogger
-->