Τετάρτη, 22 Νοεμβρίου 2017

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ ΕΙΔΙΚΟΣ ΑΓΟΡΗΤΗΣ ΔΗ.ΣΥ: Είστε υποτίθεται αριστερή κυβέρνηση που νοιάζεστε για τα δικαιώματα των εργαζομένων ΚΑΙ φέρνετε μια ρύθμιση, ένα σύστημα μεταθέσεων, αποσπάσεων και μετατάξεων, με το οποίο οι εκπρόσωποι των εργαζομένων διαφωνούν? Χειρίζεστε τις αντιθέσεις του συνδικαλιστικού κινήματος των Λιμενικών?



ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ (Ειδικός Αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑ.ΣΟ.Κ. – ΔΗΜ.ΑΡ.): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε. Επειδή τα άρθρα είναι πάρα πολλά θα αναφερθώ μόνο σε αυτό που έχουμε αντιρρήσεις και σε αυτά που προτείνουμε βελτιώσεις.

Το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου επί της αρχής μας βρίσκει σύμφωνους, προτείνουμε όμως να ενσωματωθούν οι προτάσεις που κατέθεσε στην Επιτροπή ο Σύλλογος Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδος. Οι προτάσεις αφορούν τα άρθρα 3 και 4 για τα προσόντα του προσωπικού που θα ελέγχει και θα επιθεωρεί τις λιμενικές εγκαταστάσεις και τους νηογνώμονες. Υπάρχει το υπόμνημα, έχει κατατεθεί στη Βουλή και ελπίζω να το αξιοποιήσετε.

Από το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου θα ψηφίσουμε ελάχιστες διατάξεις.
Δεν θέλω να μπω στην ουσία της ρύθμισης, θέλω να αναφερθώ στον τρόπο που χειρίζεστε το θέμα. Είστε υποτίθεται αριστερή κυβέρνηση που νοιάζεστε για τα δικαιώματα των εργαζομένων. Φέρνετε λοιπόν μια ρύθμιση, ένα σύστημα μεταθέσεων, αποσπάσεων και μετατάξεων, με το οποίο οι εκπρόσωποι των εργαζομένων διαφωνούν. Αντί λοιπόν να αποσύρετε τις σχετικές διατάξεις και να συζητήσετε μαζί τους ξανά, έρχεστε στην Επιτροπή και χειρίζεστε τις αντιθέσεις του συνδικαλιστικού κινήματος των Λιμενικών. Αυτή η συμπεριφορά είναι απαράδεκτη και μας γυρνάει πολλές δεκαετίες πίσω. Αν θέλετε όντως να βοηθήσετε τους εργαζομένους πρέπει να καθίσετε πάλι να μιλήσετε μαζί τους και δεν θα τους βάζετε απέναντί τους να τσακώνονται. Αυτό δεν είναι στρατηγική και αντιμετώπιση.

Εάν υπάρχουν διαφορετικές απόψεις στο εσωτερικό της ομοσπονδίας είναι ένα θέμα που δεν αφορά το Υπουργείο και δεν θα έπρεπε να το εκμεταλλεύεστε. Ο Υπουργός οφείλει να κάνει πολιτική και όχι, μικροπολιτική. 

Η αρνητική μας ψήφος λοιπόν έχει πρώτιστα συμβολικό χαρακτήρα.

Στο τέταρτο μέρος σχετικά με τις προμήθειες του Λιμενικού Σώματος, αν και επί της αρχής δεν έχουμε κάποια διαφωνία, υπάρχει επιστολή της ενιαίας ανεξάρτητης αρχής δημόσιων συμβάσεων που σας καταγγέλλει, κύριε Υπουργέ, γιατί ενώ ήσασταν υποχρεωμένος από τον νόμο να ζητήσετε γνωμοδότηση τους αγνοήσατε επιδεικτικά. Πρέπει να μας εξηγήσετε λοιπόν, γιατί παρακάμψατε την αρμόδια γνωμοδοτική αρχή για τα άρθρα 52 έως 57.

Στο πέμπτο μέρος υπάρχουν διατάξεις που χρειάζονται διορθώσεις, όπως είναι το άρθρο 65. Πιστεύουμε ότι ο υπολογισμός του χρόνου στρατιωτικής θητείας για προαγωγή σε ανώτερο βαθμό θα πρέπει να ισχύει για όλους ανεξαιρέτως τους αποφοίτους της Σχολής Λιμενοφυλάκων. Διαφορετικά, θα υπάρχουν φαινόμενα διακριτικής και άνισης μεταχείρισης, κάτι το οποίο επισημαίνουν στο υπόμνημά τους και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων.

Στο 6 και 7 μέρος του νομοσχεδίου για την ακτοπλοΐα και την εισαγωγή στο Λιμενικό με πανελλήνιες, συμφωνούμε. Όμως, χρειάζονται διευκρινίσεις για το βαθμό ετοιμότητας του εκπαιδευτικού συστήματος. Εδώ, υπάρχουν τρία θέματα: Πρώτον, θεωρώ απίθανο να καταφέρετε το νέο εκπαιδευτικό σύστημα να ισχύσει για τους μαθητές που θα δώσουν φέτος πανελλήνιες. Πρέπει ξεκάθαρα να δώσετε μια απάντηση στους μαθητές της τρίτης λυκείου που προετοιμάζονται και στις οικογένειες τους για να μην αγωνιούν άδικα.

Δεύτερον, υπάρχει ένα θέμα που έβαλαν αρκετοί φορείς σχετικά με την ποιότητα των σπουδών και για το κατά πόσον οι πανελλήνιες θα βοηθήσουν να αποκτήσει το Λιμενικό καλύτερα στελέχη. Για να μην υπάρχουν σκιές λοιπόν και βρεθούμε προ δυσάρεστων εκπλήξεων, πρέπει κύριε Υπουργέ, να ενημερώσετε τη Βουλή και την προετοιμασία που έχει κάνει το Υπουργείο Παιδείας στις υποδομές, τα προγράμματα σπουδών και το εκπαιδευτικό προσωπικό.

Τρίτον, πρέπει να εξηγήσετε πώς θα καλυφθούν οι κενές οργανικές θέσεις που υπάρχουν σήμερα, μέχρι που να αποφοιτήσουν οι πρώτοι σπουδαστές των σχολών αυτών τα επόμενα τρία - τέσσερα χρόνια.

Στο όγδοο μέρος, υπάρχουν φορείς που ζήτησαν στα άρθρα 84 και 85 ορισμένες νομοτεχνικές βελτιώσεις, ώστε να γίνει πιο καθαρό το περιεχόμενο των διατάξεων αυτών. Περιμένουμε, λοιπόν, να δούμε αν θα φέρετε αλλαγές και θα τοποθετηθούμε στη συνέχεια.

Σε ό,τι αφορά το ένατο μέρος και τα θέματα αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Λιμένων. Εδώ υπάρχουν αρκετά άρθρα με προβλήματα. Το άρθρο 86 έχει καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα για εμάς. Δεν υπάρχει η παραμικρή πρόβλεψη για το που και πως θα διατεθούν τα 15 εκατ. ευρώ που φιλοδοξεί ότι θα εισπράττει το κράτος σε ετήσια βάση. Το «Τέλος Πλοίων αναψυχής και Ημεροπλοίων» πρέπει να ενισχύει τα λιμάνια και τις μαρίνες μας και όχι να κλείνει τρύπες στον προϋπολογισμό. Αυτή είναι η άποψή μας. Επίσης, υπάρχουν αρκετοί φορείς του κλάδου που σας λένε ότι το τέλος αυτό είναι υπερβολικό για πλοία μέχρι 12 μέτρα είτε γιατί τα πλοία αυτά αποτελούν τον κορμό της ναυπηγικής μας παραγωγής είτε γιατί πρόκειται για μικρά τουριστικά πλοία με χαμηλά έσοδα. Το ίδιο ισχύει και για τη μείωση της έκπτωσης στα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής από το 50% στο 25%. Να μπορεί κανείς να υπολογίσει με βεβαιότητα τη μείωσή του τζίρου, που θα υποστεί ο κλάδος. Εμείς, προτείνουμε να παραμείνει η έκπτωσή ως έχει.

Σε ό,τι αφορά το άρθρο 98 αν θέλετε κύριε Υπουργέ να παραχωρήσετε τη χρήση λιμενικών εγκαταστάσεων σε φορείς του δημοσίου πρέπει να δείτε τι θα γίνει και με τα έξοδα λειτουργίας. Θα βαρύνουν το φορέα του δημοσίου που θα χρησιμοποιεί το ακίνητο ή θα συνεχίσουν να βαρύνουν τον Οργανισμό Λιμένα. Επίσης, δεν είμαστε σίγουροι, αν μπορείτε να παραχωρήσετε χωρίς ανταλλάγματα ακίνητα που χρίστηκαν με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για να εξυπηρετήσουν τη λιμενική βιομηχανία. Να αλλάξετε, δηλαδή, χρήση ανεξάρτητα από τον σκοπό, για τον οποίο χρηματοδοτήθηκαν τα έργα αυτά.

Στο άρθρο 92, δίνετε τη δυνατότητα για απευθείας αναθέσεις στους Οργανισμούς Λιμένος για έργα συντήρησης και επισκευής, μέχρι 20.000 πλέον ΦΠΑ, τα οποία με απόφαση του αρμόδιου Γενικού Γραμματέα μπορεί να φτάσουν και τις 100.000 πλέον ΦΠΑ. Καταλαβαίνω ότι αυτή η διάταξη είναι χρήσιμη για παράδειγμα σε μια περίπτωση που ένα λιμάνι υποστεί καταστροφές από κακοκαιρία και πρέπει να επισκευαστεί γρήγορα για να μπορούν να γίνουν τα δρομολόγια των πλοίων. Όμως, διαβάζοντας τη διάταξη, βλέπω ότι αφήνει ανοιχτά περιθώρια, όπως είναι για παράδειγμα τα μικρά έργα συντήρησης στα λιμάνια, τα οποία μπορεί να δίνονται στο σύνολό τους με απευθείας αναθέσεις.
Είμαστε αρνητικοί στο άρθρο 94, όπου κατά την προσφιλή σας τακτική νομοθετείτε κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης. Αν οι δήμοι θέλουν να κάνουν έργα σε λιμενικές εκτάσεις που τους έχουν παραχωρηθεί θα πρέπει να ακολουθούν την κανονική διαδικασία. Δεν καταλαβαίνω, γιατί θα πρέπει να δώσουν εξαίρεση για τα έργα αυτά.

Στο άρθρο 95, υπάρχουν προβλήματα, τα οποία σας έχουν επισημανθεί από τους φορείς και τα οποία είναι κύρια προβλήματα πιθανού αθέμιτου ανταγωνισμού. Η πρώτη περίπτωση αφορά τα μικρά καραβάκια που πηγαίνουν κόσμο σε παραλίες να κολυμπήσει. Οι ιδιοκτήτες υποστηρίζουν ότι με τρία άτομα πλήρωμα το κόστος θα είναι απαγορευτικό να συνεχίσουν ενώ με τον περιορισμό που βάζετε για ναύλωση τουλάχιστον 12 ωρών αυτοί θα μπορούν να κάνουν ένα δρομολόγιο μόνο την ημέρα. Πρακτικά, λοιπόν, σας λένε ότι τους στέλνετε στην ανεργία για να εξυπηρετήσετε μεγαλύτερα σκάφη αναψυχής. Η δεύτερη περίπτωση αφορά τη δυνατότητα των ημερόπλοιων να κάνουν δρομολόγια. Οι ακτοπλόοι εδώ σας επισημαίνουν ότι αν ψηφιστεί αυτούσια η διάταξη στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός, αφού τα πλοία της ακτοπλοΐας έχουν συμβατικές υποχρεώσεις που δεν έχουν τα ημερόπλοια, όπως είναι για παράδειγμα η υποχρεωτική δωδεκάμηνη απασχόληση του προσωπικού.

Σε ό,τι αφορά τα άρθρα 105, «Σύσταση Συμβουλίων Χρηστών Λιμένων» και 125 «Σύσταση Συμβουλίου Επιβατικών Μεταφορών Νήσων», πιστεύουμε ότι η εκπροσώπηση στο Συμβούλιο Χρηστών Λιμένων δεν είναι ικανοποιητική, αφού για να εκπροσωπούνται για παράδειγμα φορείς του εφοπλισμού και των ιδιοκτητών σκαφών αναψυχής πρέπει να είναι βασικοί χρήστες των λιμένων. Επίσης, δεν καταλαβαίνουμε τι ακριβώς εξυπηρετεί ένα αυτόνομο Συμβούλιο Επιβατικών Μεταφορών Νήσων το οποίο θα λειτουργεί χωριστά από το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής ενώ θα μπορούσε να λειτουργεί ως τμήμα μέσα στο Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής.

Κλείνω με το άρθρο 106, «Παροχή λιμενικών υπηρεσιών παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων πλοίων και καταλοίπων φορτίου», όπου είναι ένα άρθρο για το οποίο έχει γίνει πολύς λόγος. Θεωρώ πως ένα είναι το κυρίαρχο πολιτικό θέμα, κύριε Υπουργέ. Πώς θα διαμορφωθεί μια τιμολογιακή πολιτική στα λιμάνια που θα ωθεί τα πλοία να φέρουν τα απόβλητα στη στεριά για επεξεργασία και να μην τα πετάνε στη θάλασσα. Αυτό είναι το πρόβλημα.

Επί της αρχής συμφωνούμε με κάθε ρύθμιση που ανοίγει τον ανταγωνισμό ώστε να πέσουν οι τιμές. Εδώ όμως έχουν προκύψει μια σειρά από ερωτήματα, τα οποία για εμάς είναι σημαντικά. Πρώτον, η COSCO έβαλε θέμα παραβίασης της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ και δεν παίρνω την θέση της αλλά πρέπει να σας ρωτήσω κύριε Υπουργέ, αν έχετε ζητήσει γνωμοδότηση από το νομικό συμβούλιο του κράτους ώστε να μας διαβεβαιώσετε ότι δεν υπάρχει τέτοιο πρόβλημα. Αυτό θα ήταν μια πραγματική προσέγγιση του θέματος. Το ίδιο ισχύει και με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία ενδέχεται να παραβιάζεται από την υποχρέωση αναγραφής των παρόχων στο ηλεκτρονική μητρώο αποβλήτων. Αναφέρομαι στις εταιρίες του εξωτερικού, οι οποίες με τον τρόπο αυτό ίσως δεν μπορούν να συμμετέχουν στους αντίστοιχους διαγωνισμούς και να θέσουν θέμα για αυτό το λόγο.
Επιπλέον, εκφράστηκαν σοβαρές επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητα της ρύθμισης και από την Ένωση Λιμένων Ελλάδος και από την Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων για σειρά θεμάτων, τα οποία δυστυχώς δεν έχω τον χρόνο να αναφερθώ.
Θα ήθελα, λοιπόν, να καταθέσετε τα στοιχεία στην Επιτροπή που να αποδεικνύουν ότι δεν έχουν βάση οι επιφυλάξεις που εκφράστηκαν στην ακρόαση των φορέων, ώστε να μπορέσουμε και εμείς να ψηφίσουμε τη διάταξη αυτή, διαφορετικά υπάρχει μια άποψη που λέει να την αποσύρετε, να την ξαναδείτε, να την διορθώσετε και να την δούμε σε επόμενο νομοσχέδιο.
Για τα υπόλοιπα θέματα επειδή ήξερα για τις δύο τοποθετήσεις, θα συνεχίσω στην δεύτερη τοποθέτησή μου σχετικά με τα θέματα που αφορούν την μεταφορά καυσίμων και τα θέματα που αφορούν τους νηογνώμονες.
Ευχαριστώ πολύ.
 
Υποστήριξη : SITE | Αρχική | facebook
Δ.Σ © 2012. ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ - limenika-nea.blogspot.com
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΠΟ Δ.Σ-Δ.Σ ΦΟΡΟΥΜ
ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ ΛΣBlogger
-->