Τετάρτη, 17 Ιανουαρίου 2018

ΣΤΟΝ "ΑΕΡΑ"ΟΙ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ Κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς πιστοποιητικά 15.000 αλιευτικά σκάφη


 

Θέμα ασφάλειας στο βωμό του κέρδους καταγγέλλουν οι λιμενικοί

Ρεπορτάζ: Βασίλης Τζήμτσος 

tzimtsos@gmail.com

Ό,τι δεν κατάφερε η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη το 1992 με την ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού Νηογνώμονα, το “κατάφερε” η αριστερή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με την εκχώρηση των αρμοδιοτήτων της έκδοσης πιστοποιητικών και ελέγχων πλοίων στους νηογνώμονες από τον κρατικό Κλάδο Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) ο οποίος συμπληρώνει 100 χρόνια λειτουργίας το 2020.


Ένα πάγιο αίτημα των εφοπλιστών ικανοποιήθηκε με συνοπτικές διαδικασίες με αφορμή το ναυάγιο και τη ρύπανση του μικρού δεξαμενόπλοιου “Αγία Ζώνη ΙΙ”, όταν βρέθηκαν στο στόχαστρο στελέχη του Λιμενικού Σώματος σχετικά με τις πράξεις ή παραλείψεις τους ως προς την παράταση των πιστοποιητικών του συγκεκριμένου καραβιού.



Σαν έτοιμοι από πάντα, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας σε συνεννόηση με τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες αλλά και το “πράσινο φως” προσωπικά του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα μετά από σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, προώθησαν και ψηφίστηκε στη Βουλή η εκχώρηση της αρμοδιότητας της έκδοσης πιστοποιητικών και επιθεωρήσεων όλων των ελληνικών πλοίων σε ιδιώτες, παρά τις αντιδράσεις ναυτεργατικών σωματείων και φορέων της Ναυτιλίας.

Βλέπετε σε πολλά ναυτικά ατυχήματα και πολύνεκρα ναυάγια στην Ελλάδα και αλλού όπως για παράδειγμα το “Εξπρές Σάμινα” με τους 82 νεκρούς και την οικολογική καταστροφή στη Σαντορίνη από το “Σι Ντάιαμοντ” τα πιστοποιητικά των ιδιωτικών νηογνωμόνων ήταν εν ισχύ, αν και υπήρχαν σοβαρές ελλείψεις…

Γιάννης κερνάει και Γιάννης πίνει”;
Καταργούν αρμοδιότητες από το Λιμενικό Σώμα και μια κρατική υπηρεσία, τον Κλάδο Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων για να την εκχωρήσουν σε ιδιωτικές εταιρείες, τους νηογνώμονες, στους οποίους εργάζονται …συμπτωματικά μεταξύ άλλων απόστρατοι λιμενικοί!

Και ποιοι θα ελέγχουν αν οι ιδιωτικές εταιρείες, οι νηογνώμονες κάνουν καλά τη δουλειά τους; Οι πρώην συνάδελφοι τους, λιμενικοί…

Το αδιέξοδο ως προς το ρόλο ελέγχοντα και ελεγχομένου που δεν λύνεται ούτε με το νέο νόμο, φαίνεται καθώς τέσσερις μήνες μετά το ναυάγιο αλλά και την ψήφιση του νόμου που αφορά τις υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος, όλα είναι “στον αέρα”.

yen.jpg
Σύμφωνα με το νόμο, θα πρέπει να εκδοθούν 5 Προεδρικά Διατάγματα, 8 Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις και 35 Υπουργικές Αποφάσεις ως προς τη μετεξέλιξη του ΚΕΕΠ σε ελεγκτή των νηογνωμόνων και άλλα θέματα που ανακύπτουν. Τι έχει γίνει μέχρι σήμερα; Τίποτα!

Τα πλοία συνεχίζουν να ταξιδεύουν με τα πιστοποιητικά που εκδίδει το ΚΕΕΠ μέχρι το Σεπτέμβριο του 2018, ενώ είναι άγνωστο αν μέχρι τότε θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταφοράς των αρμοδιοτήτων στους νηογνώμονες οι οποίοι σήμερα έχουν λίγους επιθεωρητές και σε περιπτώσεις ναυτικών ατυχημάτων επιλαμβάνονται μετά από ώρες.
Εν αντιθέσει με το Λιμενικό Σώμα που διαθέτει τοπικά κλιμάκια επιθεωρητών στις λιμενικές αρχές σε όλη την χώρα.

Για παράδειγμα αν ένα φέρυ μπόουτ με 1.000 επιβάτες έχει ένα ατύχημα σε νησί του Αιγαίου που δεν διαθέτει επιθεωρητή του νηογνώμονα, δεν θα μπορεί να κάνει πλέον επιθεώρηση η τοπική λιμενική αρχή αλλά θα πρέπει να περιμένουν τον ιδιώτη επιθεωρητή όταν φτάσει εκεί μετά από ώρες…

Τίθεται θέμα ασφάλειας στο βωμό του κέρδους!

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η διοίκηση της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος η οποία αναφέρει σε ανακοίνωση της:

Μας βρίσκει κάθετα αντίθετους καθώς η ασφάλεια του πλοίου, των ναυτικών, των επιβατών αλλά και των φορτίων θα αποτελούν αποκλειστική ευθύνη των ιδιωτικών εταιριών πιστοποίησης, αποτελώντας έτσι και μια παγκόσμια πρωτοτυπία.

Η εν λόγω χρονική στιγμή που επιλέχθηκε για την υλοποίησή της αφήνει ερωτηματικά και υπόνοιες προσπάθειας απόδοσης ευθυνών για την οικολογική καταστροφή στο Σαρωνικό Κόλπο, κυρίως προς κατώτερα κλιμάκια Υπηρεσιών και τα στελέχη του Λ.Σ., επιχειρώντας έτσι να αποσείσουν τυχόν ευθύνες άλλων. 

Παράλληλα, επιβεβαιώνονται οι σκέψεις μας ότι ο αρχικός στόχος των κυβερνόντων, λαμβάνοντας υπόψη και την πρόταση ενοποίησης της ΥΕΥ με την αντίστοιχη του ΥΠτΠ, δεν είναι άλλος από την σταδιακή αποκοπή αρμοδιοτήτων από το Λιμενικό Σώμα, εκπληρώνοντας έτσι και ένα διακαή πόθο της Κυβέρνησης αλλά και των ιδιωτών με στόχο βέβαια, σ’ αυτή την περίπτωση, το κέρδος”.

Πρόβλημα …επιβίωσης στους ψαράδες!

Η κυβέρνηση …σπέρνει “θύελλες” και στους ιδιοκτήτες μικρών σκαφών.

Οι μεροκαματιάρηδες ψαράδες θα επιβαρυνθούν με επιπλέον οικονομικό βάρος, την αμοιβή του νηογνώμονα, ενώ οι ιδιοκτήτες τουριστικών σκαφών θα προτιμήσουν γειτονικές χώρες με πιο ανταγωνιστικές τιμές…

Μήπως όμως το κόστος είναι συνάρτηση και των παρεχόμενων υπηρεσιών;
Διαβάστε τι λέει εμμέσως πλην σαφώς ο Σύλλογος Διπλωματούχων Ναυπηγών Ελλάδος με αφορμή τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στους νηογνώμονες:

«Το κύρος, η τεχνογνωσία και η αξιοπιστία των υπηρεσιών της ελληνικής δημόσιας αρχής ελέγχου πλοίων υπό ελληνική σημαία (όπως ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων) και των στελεχών τους είναι ευρέως αναγνωρισμένα και αποδεκτά, ενώ τεκμηριώνονται και από το υψηλότατο επίπεδο ασφάλειας των πλοίων υπό ελληνική σημαία, όπως αυτό αξιολογείται και καταγράφεται διεθνώς».

Στον αέρα” τα πιστοποιητικά 15.000 σκαφών!

Αν και έχουν περάσει τέσσερις μήνες από την προώθηση του νομοσχεδίου και δεν έχουν εκδοθεί τα απαιτούμενα ΠΔ και Υπουργικές Αποφάσεις, είναι άγνωστο πότε θα είναι έτοιμοι, σε προσωπικό και μέσα, μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο οι νηογνώμονες για να εξυπηρετήσουν μεγάλα πλοία αλλά και 15.000 αλιευτικά σκάφη, εκ των οποίων 1.327 επαγγελματικά. Πότε θα προλάβουν; 

Πάντως, σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, παρατάσεις πιστοποιητικών της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων δεν θα γίνονται δεκτά… 

Άρα αναγκαστικά πολλά σκάφη θα αναγκαστούν να δέσουν, εκτός και αν η κυβέρνηση “ανακρούσει πρύμναν”.

Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Παρασκήνιο» στις 13-1-2018
 
Υποστήριξη : SITE | Αρχική | facebook
Δ.Σ © 2012. ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ - limenika-nea.blogspot.com
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΠΟ Δ.Σ-Δ.Σ ΦΟΡΟΥΜ
ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ ΛΣBlogger
-->