Του Στέλιου Φενέκου*

Το επεισόδιο με την διάσωση των 92 και πλέον ναυαγών στα διεθνή ύδατα, 20 και πλέον μίλια δυτικά της Χάλκης, ανάδειξε ένα σημαντικό ζήτημα (πλέον των γνωστών αμφισβητήσεων από πλευράς Τουρκίας για τις αρμοδιότητες στην περιοχή έρευνας και διάσωσης - θα αναφερθώ σε άλλο γι' αυτό), για το οποίο εθελοτυφλούμε.


Το ότι στο Αιγαίο και εκτός των χωρικών μας υδάτων (όπου μπορούμε να κάνουμε ελέγχους στα πλοία), στα διεθνή ύδατα δηλαδή, γίνεται μεγάλη διακίνηση μεταναστών και λαθρεμπορίου από Τουρκικά και μη πλοία, με προορισμό λιμένες της ενδοχώρας, νησιών πέραν του Ανατολικού Αιγαίου αλλά και χώρες της ΕΕ.

Το επεισόδιο με την προσάραξη εμπορικού πλοίου (λόγω βλάβης) με πολλούς παράνομους μετανάστες στις ακτές της Τζιάς πριν μερικούς μήνες, δεν στάθηκε αρκετό για να ενεργοποιηθούμε και να λάβουμε τα κατάλληλα μέτρα 

Εδώ και πολύ καιρό (και επανειλημμένα) έχω δημοσιεύσει και προτείνει (προσωπικά σε υπουργούς από το 2014 ακόμη), για την ανάγκη λήψης των ακόλουθων μέτρων για βελτίωση του ελέγχου του Αιγιακού χώρου από την Ακτοφυλακή, αλλά και ευρύτερα των Ελληνικών θαλασσών, με διεύρυνση της αρμοδιότητας της και κατάλληλη ενίσχυσή της. 

Η αρμοδιότητα αυτή (και με ενίσχυση της ακτοφυλακής με κατάλληλα σκάφη ανοικτής θαλάσσης) αφορά πολλά έργα αστυνόμευσης του θαλάσσιου χώρου τα οποία είναι αναγκαία, όπως το έργο του ελέγχου της παράνομης μετανάστευσης, το λαθρεμπόριο, το δουλεμπόριο, την τρομοκρατία, την διακίνηση ναρκωτικών, κλπ . 

Να μπορεί δηλαδή η Ακτοφυλακή να επιχειρεί σε όλο τον Ελληνικό θαλάσσιο χώρο κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων (σε συνδυασμό με τα λοιπά έργα του Λιμενικού που αφορούν τους λιμένες και την παράκτια ζώνη), και να μπορεί να αναλάβει αξιόπιστα το έργο της καταδίωξης και στα διεθνή ύδατα. 

Ταυτόχρονα θα πρέπει να εξετασθεί και η εγκαθίδρυση "συνορεύουσας ζώνης " μέχρι τουλάχιστον τα 10 νμλ (ώστε να συμπίπτει με τον εθνικό εναέριο χώρο), όπως έχουμε το δικαίωμα (το διεθνές δίκαιο της θάλασσας προβλέπει τέτοιο δικαίωμα μονομερώς ανακηρυγμένο, μέχρι 24 νμλ από τις γραμμές βάσεως), για λόγους αστυνόμευσης επί τελωνειακών, φορολογικών, μεταναστευτικών, υγειονομικών, λαθρεμπορίου, ναρκωτικών κλπ. ζητημάτων.

Όλα τα παραπάνω, και κυρίως ο πόλεμος κατά της τρομοκρατίας (που είναι διεθνώς αναγνωρισμένος σε ΟΗΕ, ΝΑΤΟ και ΕΕ) και οι απαιτήσεις ασφαλείας, καθώς και έρευνας και διάσωσης (ανάγκες που προκύπτουν αυξημένες από την μετανάστευση) ήταν και εξακολουθούν να είναι χρυσή ευκαιρία γι΄αυτό.

Η διεύρυνση αυτή των αρμοδιοτήτων της Ακτοφυλακής,  θα πρέπει να περιλαμβάνει και τις ήδη εγκθιδρυμένες περιοχές ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας της χώρας μας, γιατί ο έλεγχος των  εμπορικών πλοίων και των αλιευτικών σκαφών που καραβιάζουν τα δικαιώματά μας στις περιοχές αυτές θα πρέπει πρωτίστως να γίνεται από σκάφη της ακτοφυλακής και όχι από πολεμικά σκάφη που στρατιωτικοποιούν τις δράσεις αυτές. 

Η ανάγκη ανάθεσης αυτής της αρμοδιότητας στην ακτοφυλακή επιβεβαιώνεται και από το ότι τα δικαιώματα κυριαρχίας (ΑΟΖκαι υφαλοκρηπίδας) επιβεβαιώνονται όταν έχεις στην πράξη την δυνατότητα Jurisdiction σε μία περιοχή, που σημαίνει αστυνομικά μέτρα και Δικαστική εξουσία για συγκεκριμένες παρανομίες, συναφείς με το κυριαρχικό σου δικαίωμα σε αυτήν την συγκεκριμένη περιοχή.

LINKS:
- Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΧΩΡΟΥhttps://www.facebook.com/stelios.fenekos/posts/264...
- ΟΙ 12 ΣΤΥΛΟΙ ΤΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ, https://www.facebook.com/stelios.fenekos/posts/2818542814855828
- ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΣΧΕΣΗΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΚΗΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ - “ΚΑΙ ΕΙΣ ΜΙΚΡΑ ΓΕΝΝΑΙΟΙ”, https://www.liberal.gr/diplomacy/stratigiki-anaschesis-tis-tourkikis-epithetikotitas/278020

* Ο Στέλιος Φενέκος είναι υποναύαρχος ε.α. και Πρόεδρος της Κοινωνίας Αξιών.