Διαβάζοντας την 6-3-2018 στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ σχετικό άρθρο του έγκριτου δημοσιογράφου Γιάννη Σουλιώτη εύλογα δημιουργούνται σοβαρά ερωτηματικά που έχουν σχέση με την ευθύνη της χώρας μας εντός της περιοχής Έρευνας και Διάσωσης αλλά και την επιβολή του νόμου εντός της ΑΟΖ.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ 

Ειδικότερα στο άρθρο του Δημοσιογράφου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι:

«…Σημειώθηκε πρωτοφανής ανατροπή στην πολύκροτη υπόθεση του δουλεμπορικού πλοίου «Baris», που τον Νοέμβριο του 2014 είχε εντοπιστεί να πλέει ακυβέρνητο 30 ναυτικά μίλια νότια της Κρήτης μεταφέροντας κλειδωμένους και στοιβαγμένους, χωρίς φως και επαρκές οξυγόνο στα αμπάρια του 586 πρόσφυγες και μετανάστες εκ των οποίων 100 μικρά παιδιά και 99 γυναίκες.

Ενώ αρχικά στα πέντε μέλη του πληρώματος  (Σύριοι και Αφγανοί) είχαν επιβληθεί πολυετείς ποινές φυλάκισης (πάνω από 500 χρόνια). Άσκησαν ωστόσο αναίρεση στον Άρειο Πάγο και το ανώτατο δικαστήριο διέταξε επανεξέταση της υπόθεσης, κρίνοντας ότι συνέτρεχαν οι απαραίτητες προϋποθέσεις.

Το Εφετείο Ηρακλείου έπαψε την ποινική τους δίωξη και τους άφησε όλους ελεύθερους.

 Έκρινε ότι είναι αναρμόδιο να δικάσει την υπόθεση, καθότι ο εντοπισμός του πλοίου και η σύλληψη των μελών του πληρώματος έγιναν στα διεθνή ύδατα, εκτός δηλαδή της περιοχής δικαιοδοσίας του.

Σύμφωνα με το ίδιο σκεπτικό, οι πέντε ναυτικοί έπρεπε να δικαστούν από τις Αρχές του Κιριμπάτι, τη σημαία του οποίου έφερε το δουλεμπορικό πλοίο.

Το πλοίο είχε αποπλεύσει από τη Μερσίνα της Τουρκίας τη 13η Νοεμβρίου και εξέπεμψε σήμα κινδύνου δώδεκα ημέρες αργότερα…..»

ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Να θυμίσουμε τα Δελτία τύπου του Υπουργείου Ναυτιλίας των ημερών εκείνων σύμφωνα με τα οποία τις πρωινές ώρες της 25-11-2014 επικρατούσαν κάκιστες καιρικές συνθήκες και για τον λόγο αυτό επιστρατεύθηκαν για την διάσωση από βέβαιο πνιγμό των επιβαινόντων στο BARIS όλα τα διατιθέμενα μέσα διάσωσης της χώρας στην ανοικτή θάλασσα…

Γι' αυτό και έγινε μια τεράστια επιχείρηση στην οποία συμμετείχαν το Πολεμικό Ναυτικό, η Πολεμική Αεροπορία,  η  Ελληνική Αστυνομία, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η Ύπατη Αρμοστεία για τους Πρόσφυγες του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, οι  Υγειονομικές  Αρχές  της  Περιφέρειας  της  Κρήτης, το ΚΕΕΛΠΝΟ και, βέβαια, σειρά Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων.

Σε αυτή την επιχείρηση συμμετείχαν δύο πλοία του Πολεμικού Ναυτικού, τέσσερα πλωτά μέσα του Λ.Σ- ΕΛ.ΑΚΤ. , ένα ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας,  ένα  αεροπλάνο του Λ.Σ. –ΕΛ.ΑΚΤ. , ένα ελικόπτερο του Λ.Σ- ΕΛ.ΑΚΤ.,  η Μονάδα των Ειδικών Επεμβάσεων της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λ.Σ. –ΕΛ.ΑΚΤ., δύναμη ΚΕΑ καθώς και  δύο εμπορικά πλοία εκ των οποίων το ένα Ελληνικό.

Να θυμίσουμε επίσης, ότι ελικόπτερο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας παρέλαβε εκτάκτως από το “BARIS”, μία 34χρονη έγκυο που ευρίσκετο σε άμεσο κίνδυνο η οποία διεσώθη μεταφερόμενη στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου.

Γενικά επειδή μεγάλος αριθμός ατόμων (586) είχε εκτεθεί άμεσα στον κίνδυνο του βέβαιου πνιγμού, διοργανώθηκε  ίσως μια από τις μεγαλύτερες διακλαδικές επιχειρήσεις στον τομέα της Έρευνας και Διάσωσης.

ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΕΙΣΑ  ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Είναι φανερό ότι, μετά την έκδοση αυτής της  απόφασης αυτής του Δικαστηρίου δημιουργούνται δεδομένα και δικαστικό προηγούμενο που η Εκτελεστική  εξουσία θα πρέπει να λάβει   σοβαρά υπόψη της και να αναλάβει σχετική νομοθετική πρωτοβουλία προκειμένου διευκρινιστούν  οι αρμοδιότητες και αποτραπούν  στο μέλλον πράξεις ή και παραλείψεις των οργάνων επιβολής του νόμου και  της τάξης στην ανοικτή θάλασσα, την ΑΟΖ και στον χώρο ευθύνης Έρευνας και Διάσωσης της Χώρας μας….

Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει τα στελέχη επιβολής νόμου και στην περίπτωσή μας τα στελέχη των Λιμενικών Αρχών και των Περιπολικών Σκαφών της χώρας, να γνωρίζουν τις απαντήσεις σε τυχόν ερωτήματα που εγείρονται, όπως :

  • Με ποιο τρόπο θα διενεργούν τους προσυνοριακούς ελέγχους -ιδιαίτερα στη θάλασσα που είναι εφικτή η διενέργειά τους- και  οι οποίοι  προβλέπονται από το κοινοτικό κεκτημένο και ιδιαίτερα τον Κώδικα ΣΕΓΚΕΝ στο πλαίσιο αποτροπής εκδήλωσης ναυτικών ατυχημάτων αλλά και παραβίασης των κανόνων εισόδου σε Κοινοτικό Έδαφος;
  •  Η έκθεση σε βέβαιο κίνδυνο της ανθρώπινης  ζωής στη θάλασσα στις περιπτώσεις  trafficking, αλλά και η έκθεση σε κίνδυνο της ανθρώπινης ζωής που προέρχεται από το ίδιο το μέσο αλλά και τις συνθήκες και τον τρόπο μεταφοράς  επιβάλλει ή όχι την επέμβαση της Ελληνικής Πολιτείας στην ανοικτή θάλασσα στο πλαίσιο των υποχρεώσεών μας έναντι του διεθνούς δικαίου;
  • Αν υποθέσουμε, ότι σε ένα πλοίο ευρισκόμενο κατά τι εκτός χωρικών υδάτων (π.χ. 6, 1 ν.μ.) το οποίο «σκοπίμως» φέρει σημαία τρίτης χώρας (π.χ. Τανζανίας, Τόγκο, Κιριμπάτι κ.λ.π.)  λόγω καταφανών ελλείψεων ασφάλειας εκτίθενται ανθρώπινες ζωές  σε άμεσο κίνδυνο στην θάλασσα ή ακόμη χειρότερα από τον έλεγχο της λιμενικής αρχής διαπιστωθεί η διάπραξη επί αυτού ανθρωποκτονιών, σε αυτή την περίπτωση δεν θα οδηγούνται ενώπιων της Ελληνικής Δικαιοσύνης οι υπαίτιοι;
  • Επηρεάζεται ό όχι η εσωτερική ασφάλεια του παράκτιου κράτους από τέτοιας φύσεως αδικήματα που διαπράττονται στην ανοικτή θάλασσα; Η διακίνηση 100 παιδιών και 99 γυναικών αποτελεί θέμα για διερεύνηση περίπτωσης trafficking;
  • Η κινητοποίηση π.χ. 2 πολεμικών πλοίων, 2 ελικοπτέρων, 1 αεροπλάνου, 4 περιπολικών σκαφών του Λ.Σ.  για έρευνα και διάσωση στην ανοικτή θάλασσα και μόλις 30 ν.μ.  σε συνδυασμό με το γεγονός της  μεταφοράς μεγάλου αριθμού ανθρώπων ως σκλάβων μέσα σε αμπάρι φορτηγού πλοίου, δηλαδή ενός  παντελώς  ακατάλληλου μέσου και συνθηκών μεταφοράς,- οι οποίοι πιθανότατα θα παραβίαζαν με την είσοδό τους τα θαλάσσια σύνορα της χώρας-,  αποτελεί ή όχι απειλή για τα σύνορα και την εσωτερική έννομη τάξη του παράκτιου κράτους;
  • Αν θεωρείται ότι,  οι υπαίτιοι θα πρέπει να λογοδοτήσουν στις αρχές της σημαίας που φέρει το ταχύπλοο ή το πλοίο, δεν θα πρέπει να συλλαμβάνονται και να παραδίδονται μέσω διακρατικών συμφωνιών και γενικά μέσω της  δικαστικής οδού στις δικαστικές αρχές της χώρας αυτής;
  •  Όταν σε τόσες περιπτώσεις ναυαγίων που συνέβησαν  εντός του νησιωτικού συμπλέγματος της χώρας αλλά έξω από τα 6 ν.μ  συνελήφθηκαν Τούρκοι διακινητές με  σκάφη σημαίας Τουρκίας δεν θα έπρεπε να λογοδοτήσουν στις Ελληνικές Αρχές για τους θανάτους που προκάλεσαν σε αθώα παιδιά και γυναίκες μετανάστες;
  • Θα έπρεπε να παραδοθούν στις Τουρκικές αρχές, οι οποίες  στην καλύτερη των περιπτώσεων  δεν έδειχναν την «δέουσα  επιμέλεια» για την αποτροπή μεταφοράς ανθρώπινων ψυχών με ανασφαλή σκάφη  που φέρουν Τουρκική σημαία;
  •  Τι θα έπρεπε να κάνουν οι Λιμενικές Αρχές στις –πολλές- περιπτώσεις που έχουν συλληφθεί έλληνες διακινητές επιβαίνοντες σε πλοία με Τουρκική Σημαία…; Στο εξής θα τους αφήνουμε   ελεύθερους ή θα τους παραδίδουμε  να λογοδοτήσουν….. στις Τουρκικές Αρχές;
  • Μήπως τελικά, δώσουμε λάθος  μήνυμα προς όλους τους διακινητές, λαθρέμπορους και γενικά μέλη πάσης φύσεως εγκληματικών  οργανώσεων, ότι εντός του θαλάσσιου χώρου που περιβάλλει την χώρα και το νησιωτικό σύμπλεγμα της,  μπορούν να κάνουν σειρά παρανομιών, αρκεί να διαπράττονται λίγο πέρα από τα 6 ναυτικά μίλια……;
  • Είπατε τίποτα για καλλιέργεια κλίματος ασφάλειας, αύξηση του θαλάσσιου τουρισμού και ανάπτυξη του νησιωτικού συμπλέγματος της χώρας; Μην το περιμένετε με τέτοιες ασάφειες….
  • Πιστεύουμε, ότι είναι αναγκαίο - ενόψει της επερχόμενης τουριστικής περιόδου - το Υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεργασία με το ΥΠΕΞ αλλά και όπου απαιτείται και το Υπουργείο Δικαιοσύνης, να παρέξουν ευκρινείς οδηγίες στις Λιμενικές Αρχές  για τον τρόπο αντιμετώπισης θεμάτων που αφορούν την τέλεση τέτοιου είδους εγκλημάτων στην ανοικτή θάλασσα. Και για την αποφυγή παρερμηνειών δεν αναφερόμαστε στα  διωκόμενα εγκλήματα που το διεθνές δίκαιο της θάλασσας ρητώς περιγράφει..,
  • Σε διαφορετική περίπτωση –όπου το διεθνές δίκαιο το επιτρέπει- να αναληφθούν πρωτοβουλίες νομοθετικής ρύθμισης.. Άλλωστε ανάλογα θέματα, όπως είναι οι εξέδρες εξόρυξης πετρελαίου που  σύντομα θα στηθούν στην ανοικτή θάλασσα,  απαιτούν την κίνηση διαδικασιών θεσμοθέτησης  ιδιαίτερων  ρυθμίσεων…