Ένας ακόμη νόμος ή μια ουσιαστική παρέμβαση σε θέματα ναυτιλίας και του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ;

Με το νέο νόμο  που ψηφίστηκε χθες στην βουλή, δεν επιχειρήθηκε  να διορθωθούν όλα τα κακώς κείμενα απότοκα κυρίως της αλόγιστης πολιτικής της προηγούμενης κυβέρνησης. Με το νέο νόμο επιδιώχθηκε:

- να ρυθμισθούν χρονίζοντα άλυτα προβλήματα που αφορούν την ακτοπλοΐα και τα οποία επηρεάζουν όχι μόνο τους δραστηριοποιούμενους σε αυτήν αλλά και την οικονομική ζωή των κατοίκων της νησιωτικής μας χώρας,

-να  γίνουν οι αναγκαίες παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου επιτευχθεί η επανεκκίνηση της λειτουργίας του Υπουργείου το οποίο για πολλά θέματα αρμοδιότητας του,  μετά τις αλόγιστες  και ευκαιριακές παρεμβάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης, αδυνατούσε να δράσει και να φέρει σε πέρας την αποστολή του.

- να ενισχυθεί με νέες διαδικασίες η αποτελεσματικότητα δράσης του φορέα και η διοικητική ανακούφιση πολιτών  από διαδικασίες που έχει  πλέον αποδειχθεί ότι η διατήρησή τους μόνο προβλήματα προκαλούν τόσο στην ίδια την Διοίκηση όσο και στους συναλλασσόμενους.  

Ακτοπλοΐα

Στόχος   είναι η ενίσχυση  της διαφάνειας και θέσπιση  δίκαιων  κανόνων  στα θέματα της ακτοπλοΐας, κανόνες προσαρμοσμένους  στις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις  των πλοίων. Στην κατεύθυνση αυτή, με την έκδοση για πρώτη φορά  Κανονισμού Λειτουργίας ενισχύεται με κανόνες διαφάνειας το όργανο λήψης αποφάσεων, το ΣΑΣ.

 Μέχρι σήμερα το ΣΑΣ λειτουργούσε χωρίς καταγραμμένες  αρχές και  κανόνες  για την λήψη των  αποφάσεων του.   Εύκολα και ευκαιριακά μεταβαλλόμενες άγραφες πρακτικές.

Δυστυχώς επί σειρά ετών θέματα όπως, η εισαγωγή ταχυπλόων πλοίων μεγάλης χωρητικότητας  στα δρομολόγια της ακτοπλοΐας,  οι ασάφειες που αφορούν στις περιπτώσεις αντικατάστασης συμβατικού πλοίου με ταχύπλοο ή υδροπτέρυγο πλοίο καθώς και εκείνες που σχετίζονται με τα αιτήματα εκπρόθεσμης δρομολόγησης τέτοιων πλοίων, η συνεχής και ανεξέλεγκτη μετακίνηση των πλοίων ανοικτού τύπου σε διαφορετικές γραμμές κατά τη διάρκεια του έτους, δεν είχαν απασχολήσει την προηγούμενη κυβέρνηση.

Με τις διατάξεις των άρθρων 1-8 του νέου νόμου γίνεται αποφασιστική παρέμβαση  προκειμένου αφενός  αποφεύγονται  οι κάθε είδους στρεβλώσεις και διακρίσεις  στον  ανταγωνισμό και αφετέρου στην  δημιουργία θεσμικού πλαισίου που με σταθερούς και δίκαιους κανόνες θα εγγυάται την ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών της χώρας μας.

Ασφάλεια Πλοίων

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ   με αφορμή το Ναυάγιο του Δ/Ξ  και το μαύρισμα του Σαρωνικού  με τις γνωστές λόγω ολιγωρίας της συνέπειες, για την διασκέδαση των εντυπώσεων και χωρίς αιτιολογία κατάργησε την  αρμοδιότητα του Κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων να διενεργεί ελέγχους, επιθεωρήσεις και πιστοποιήσεις στα πλοία.

Καμία μελέτη για την αλόγιστη αυτή ενέργεια. Το κάθε Ελληνικό πλοίο είχε την δυνατότητα επιλογής για πιστοποίηση του, είτε από  την Κρατική Αρχή  είτε από Νηογνώμονα.

Από την έκδοση του ν. 4507/2017 γνωστές είναι  οι καθυστερήσεις στην έκδοση των πιστοποιητικών, γνωστές και οι  νεότερες νομοθετικές ρυθμίσεις για παράταση των καθορισμένων ημερομηνιών   για την ισχύ ήδη εκδοθέντων πιστοποιητικών…

Πού τελικά καταλήξαμε;

Με απλά λόγια αυτό που δεν επιτρεπόταν  να εκδίδει η Κεντρική Υπηρεσία (ΚΕΠ) -στην οποία  υπηρετούν ειδικευμένοι Αξιωματικοί και Πολιτικοί υπάλληλοι Επιθεωρητές απόφοιτοι Πολυτεχνικών Σχολών-,  επιτρεπόταν  να το εκδίδουν οι Λιμενικές Αρχές ή τα Λιμενικά Τμήματα.

Δεν είναι κρατικές Υπηρεσίες τα Τ.Κ.Ε.Π.;

Όταν εκδίδει το Τ.Κ.Ε.Π. τα πιστοποιητικά ασφάλειας, το οποίο παράλληλα ασκεί  τους ελέγχους ασφάλειας των πλοίων,  δεν υπάρχει ασυμβίβαστο  ελέγχοντος και ελεγχόμενου;

Με τις πράξεις της αυτές η προηγούμενη κυβέρνηση  ουσιαστικά  κατέστησε δε την Ελλάδα την μοναδική ίσως χώρα στον κόσμο για την οποία δεν προβλεπόταν  η  εκπαίδευση και πιστοποίηση Επιθεωρητών για τα πλοία της σημαίας της.

 Η κατάργηση της αρμοδιότητας αυτής αποτελούσε  αθέτηση υποχρεώσεων της χώρας μας, που προκύπτουν από τη διεθνή και ευρωπαϊκή νομοθεσία, για τα οποία θα καλούμασταν  να απολογηθούμε σε επικείμενο έλεγχό μας στο τέλος του έτους  2020 από κλιμάκιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.

 Με το νέο νόμο επαναφέρεται η δυνατότητα πιστοποίησης των πλοίων και κυρίως της άσκησης καθετοποιημένων ελέγχων  στα πλοία με στόχο και  τον έλεγχο της ποιότητας του έργου  που προσφέρουν στη σημαία μας οι Νηογνώμονες. Αυτό θα έχει  θετικό αντίκτυπο  στη ναυτιλιακή βιομηχανία αλλά και στην αποκατάσταση του κύρους της ελληνικής ναυτιλιακής Διοίκησης. 

Αρμοδιότητες και δραστηριότητα Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ

Κατά την συζήτηση των διατάξεων του ν. 4597/2019, ο νυν Υπουργός ως εισηγητής της μειοψηφίας τότε, είχε επισημάνει  το άστοχο της  επέκτασης του συνόλου των αρμοδιοτήτων αστυνόμευσης του αιγιαλού και της παραλίας στο  Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ χωρίς καμία απολύτως μελέτη και χωρίς καμία δυνατότητα άσκησής τους από αυτό.

 Ήταν βέβαιο, ότι  θα δημιουργούνταν  σοβαρότατα προβλήματα. Επανήλθαν παλαιά διλλήματα για τα όρια αιγιαλού και παραλίας και μαζί με αυτά και η σύγχυση για τα τοπικά όρια αρμοδιοτήτων Λ.Σ. και ΕΛ.ΑΣ με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των πολιτών.

 Το σημαντικότερο από όλα ήταν ο  αποπροσανατολισμός του Λ.Σ. από την κύρια αποστολή του στην θάλασσα. Η τεράστια εθνική προσπάθεια που καταβάλλεται αυτές τις μέρες   για την φύλαξη των θαλασσίων συνόρων και την  διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας κυρίως  από τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, δικαιώνει πλήρως τις τότε  αντιρρήσεις του.

Έτσι, με το νέο νόμο επαναφέρονται  τα πράγματα στην πρότερη κατάσταση με την  αρμοδιότητα που μέχρι πρότινος ασκούσε επιτυχώς η Αστυνομία  χωρίς να απαιτείται να αποσυρθούν δυνάμεις του ΛΣ από τη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων, την έρευνα και διάσωση, τη προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος και την πάταξη του εγκλήματος, προκειμένου να ασκηθούν οι πρόσθετες αρμοδιότητες αστυνόμευσης σε αιγιαλό και παραλία.

Αυξάνεται η Οργανική Δύναμη του Λιμενικού Σώματος κατά 1.500 θέσεις από τις οποίες 900 θα κατανεμηθούν στις Λιμενικές Αρχές των Ακριτικών Νησιών και του κεντρικού Αιγαίου, για την ενίσχυση της προσπάθειας και του σημαντικότατου ρόλου που διαδραματίζουν τα στελέχη του Λ.Σ. στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδιασμού.

Θεσπίζεται  διαδικασία διενέργειας  έκτακτων μεταθέσεων για σπουδαίο υπηρεσιακό ή εθνικό λόγο.

Με  το θεσμικό πλαίσιο που ίσχυε   μέχρι σήμερα σύστημα μεταθέσεων ήταν αδύνατο  να ενισχυθούν τα θαλάσσια σύνορα με κανονικές μεταθέσεις.

 Αυτό αναγκάζει  το δημόσιο  να καταβάλει  υπέρογκα ποσά για την καταβολή αποζημιώσεων για αποσπάσεις στο Ανατολικό Αιγαίο, που όμως έχουν προσωρινή διάρκεια.

 Η με αποσπάσεις επίλυση του προβλήματος ενίσχυσης των Λιμενικών Αρχών του Ανατολικού Αιγαίου, αποτελούσε μέτρο κοστοβόρο, αναποτελεσματικό και επιπλέον δημιουργούσε  αντιθέσεις μεταξύ του προσωπικού Λιμενικού Σώματος.

 

Εξασφαλίζεται η συνέχεια στην εκπαίδευση των στελεχών στην Υπηρεσία Εναερίων Μέσων με την συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, προκειμένου και τα εναέρια μέσα αξιοποιηθούν για την αποτελεσματικότερη εκτέλεση της αποστολής του Λ.Σ. ιδιαίτερα σε αυτήν την απαιτητική για  τέτοια μέσα περίοδο.

Μέριμνα για τα στελέχη του Λ.Σ.

Θεσπίζονται για πρώτη φορά διατάξεις που αφορούν στην ανακούφιση του στεγαστικού προβλήματος των Υπηρεσιών στο Αιγαίο αλλά και του προσωπικού που υπηρετεί σε αυτές. Οι υπηρεσίες θα μελετήσουν τις ανάγκες και θα υποβληθούν προτάσεις για έγκριση στο πλαίσιο των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων προγραμμάτων που αφορούν την δομή και την λειτουργία του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

Άμεσα προβλέπεται η δυνατότητα η εκμίσθωση οικημάτων με κοινοτική χρηματοδότηση για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των μετακινούμενων στελεχών στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου για την προστασία των θαλάσσιων συνόρων μας

Επεκτείνεται η εφαρμογή των διατάξεων  που ισχύουν για τις Ένοπλες Δυνάμεις  και παρέχεται  η δυνατότητα συνυπηρέτησης στο ίδιο νησί , όταν πρόκειται για συζύγους εκπαιδευτικούς

Επεκτείνεται   το επίδομα παραμεθορίου και στα στελέχη που υπηρετούν στις Λιμενικές Αρχές Οθωνών, Σαγιάδας και Σκύρου.

Θεσπίστηκαν   ιδιαίτερες διατάξεις ώστε να επιλυθούν οριστικά τα  χρονίζοντα προβλήματα που αφορούν στην χορήγηση φαρμάκων στα στελέχη του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ

Ενισχύθηκε ο  ρόλος της ηγεσίας του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. στην λήψη αποφάσεων.  

 Οι ανώτατοι αξιωματικοί του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ συμμετέχουν ενεργά στην λήψη αποφάσεων και γνωμοδοτούν  δια του Συμβουλίου  Επιτελικού Σχεδιασμού και Διαχείρισης Κρίσεων στον Υπουργό ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ για όλα τα σημαντικά θέματα,  που αφορούν την δομή, λειτουργία, ιεραρχία , προαγωγές κ.λ.π. του Λ.Σ.

Παραγωγικές Σχολές Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ

Η προηγούμενη κυβέρνηση χωρίς κανένα προγραμματισμό θέσπισε τις διατάξεις για τις Παραγωγικές Σχολές και τις προσλήψεις μέσω των Πανελληνίων εξετάσεων οι οποίες ισχύουν ήδη για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020.

Ούτε καθηγητές, ούτε βιβλία, ούτε προγράμματα σπουδών ανάλογα του επιδιωκόμενου στόχου. Αναρωτιέται κανείς, πως είναι  δυνατόν να μην είχε γίνει πρόβλεψη για να  προσληφθούν  καθηγητές, με την βοήθεια των οποίων να εκπονηθούν και τα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών των Παραγωγικών Σχολών του Λ.Σ.;

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προσπάθησε να λύσει το διδακτικό πρόβλημα των παραγωγικών σχολών με τα  στελέχη του Λ.Σ., που «τυχαίνει» να υπηρετούν σε μία Υπηρεσία, οι αρμοδιότητες της οποίας μπορεί να είναι αντικείμενο διδασκαλίας σε μία Σχολή του Λ.Σ.

Με το νέο νόμο αντιμετωπίζεται  το πρόβλημα για τα έτη 2021 και 2022, κυρίως με επιστήμονες καθηγητές από την Σχολή Ναυτικών Δοκίμων  και συμπληρωματικά με ειδικής εμπειρίας αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτό παρέχει τον χρόνο για   καλύτερη επεξεργασία και μελέτη προκειμένου οριστικοποιηθεί ο αριθμός του απαιτούμενου επιστημονικού διδακτικού προσωπικού, με βάσει και τα προγράμματα σπουδών που θα εκπονηθούν.

Στο νέο νόμο περιλαμβάνονται και  διατάξεις που αφορούν στη νησιωτική πολιτική και  την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου σε νησιά της Επικράτειας.
 Συγκεκριμένα, ρυθμίζεται: 
Ø  η επέκταση των δικαιούχων προκειμένου να συμπεριληφθούν στο μέτρο κάτοικοι σε Δήμο έδρας του οποίου βρίσκεται σε νησί. 
 
Ø  η δυνατότητα να παραμένουν δικαιούχοι του μέτρου για ένα μικρό χρονικό διάστημα ακόμα και μετά τη λήξη της σύμβασης εργασίας τους ώστε να μπορούν να μετοικήσουν δίχως να απωλέσουν την ιδιότητα αυτή αμέσως. 
 
Ø  η υποχρέωσης που αφορά τη γνωστοποίηση της μείωσης της τιμής για κάθε κατηγορία υγρού καυσίμου κίνησης. 
 
Ø  η παράταση της πιλοτικής εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (Μ.Ι.) μέχρι και την 30-4-2020 με δυνατότητα περαιτέρω παράτασης για ένα επιπλέον τετράμηνο έως ότου ολοκληρωθεί η μελέτη αξιολόγησης της πιλοτικής εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στα 34 νησιά της Επικράτειας που εφαρμόζεται.

 

Ø  θεραπεύονται χρόνιες παθογένειες που ανέκυψαν ως προς τις παραχωρήσεις με χρηματικό αντάλλαγμα χερσαίων ζωνών λιμένων με τις νέες διατάξεις να περιγράφουν με σαφή κριτήρια τη διοικητική διαδικασία που θα ακολουθηθεί.

 

Ø  παρατείνεται η αποκλειστική προθεσμία για την εκπόνηση των προβλεπόμενων μελετών και για την καθαίρεση των αυθαίρετων κατασκευών στις χερσαίες ζώνες λιμένα. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται η ομαλή αποκατάσταση της νομιμότητας και της ομοιομορφίας των κατασκευών αυτών και δίδεται η δυνατότητα και ο εύλογος χρόνος στους ιδιώτες να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την αποκατάσταση αυτή προς όφελος των περιβαλλόντων χώρων, των τοπικών κοινωνιών και επιχειρήσεων και του ιδίου του λιμένα.

 

Ø  παρατείνονται ομοίως οι προθεσμίες για τη σύνταξη από τους φορείς διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένων αναπτυξιακού προγράμματος και μελέτης διαχείρισης (Master Plan), ενώ προβλέπεται προθεσμία  για την ολοκλήρωση των διαδικασιών νομιμοποίησης λιμενικών εγκαταστάσεων.

 

Επίσης, για τα θέματα θαλάσσιου τουρισμού εισάγονται ρυθμίσεις, με σκοπό όπως αρθούν ΑΜΕΣΑ γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες δημιουργούν αρνητικό κλίμα για την προσέλκυση επισκεπτών στη χώρα μας με σκάφη αναψυχής.

 

 Στο πλαίσιο αυτό,  καταργείται η αναχρονιστική  υποχρέωση τήρησης του Δελτίου Κίνησης Πλοίων Αναψυχής  (ΔΕΚΠΑ) από τα ελληνικής σημαίας και σημαίας άλλων Κ-Μ πλοία.

 

Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την διευκόλυνση των διαδικασιών απόπλου και κατάπλου από ιδιωτικά πλοία αναψυχής 

 

Παράλληλα εισάγονται ρυθμίσεις για τον εξορθολογισμό των  κυρώσεων σε περιπτώσεις εκπρόθεσμης δήλωσης /αίτησης καταχώρισης στο e- Μητρώο και παρέχονται κίνητρα για την μείωση των προστίμων  σε περίπτωση εμπρόθεσμης καταβολής των.

Τέλος  συνοψίζοντας, με το νέο νόμο  γίνονται ουσιαστικές και άμεσα αναγκαίες παρεμβάσεις σε θέματα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που εντάσσονται στο συνολικό σχεδιασμό της παρούσας κυβέρνησης.

Έχει σαφείς στόχους,  θα συμβάλλουν αποτελεσματικά στην δημιουργία συνθηκών κατάλληλων για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, την διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής ιδιαίτερα στο νησιωτικό χώρο και την βελτίωση του πλαισίου για την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.    

limenikanea.gr