Ιστορική μέρα της 3η Ιουλίου 2020…

Ποιος να την φανταζόταν, όταν το 2011 το Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού αποφάσιζε να υιοθετήσει την προώθηση ενός  ΤΕΡΑΣΤΙΑΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ έργου… Σε μια εποχή που δεν ήταν και τόσο εύκολο   να διαβλέψεις τις μετέπειτα αλλά  και τις σημερινές εξελίξεις στο Ανατολικό Αιγαίο.

·     Το εμπνεύστηκαν άνθρωποι με όραμα, το υιοθέτησε Στρατιωτική Ηγεσία  με πίστη στο μέλλον και στον σημαντικό ρόλο του Λιμενικού Σώματος που θα κληθεί να διαδραματίσει.

·       Το υιοθέτησε και η τότε Ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων και μάλιστα με προδιαγραφές που το Λ.Σ. είχε τον κυρίαρχο ρόλο στην διαχείρισή του.

·         Αγωνίστηκαν όλοι και έγινε θέση της χώρας για διεκδίκηση χρηματοδότησης  από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ) της Ε.Ε.

·     Οι ευρωπαίοι το υιοθέτησαν για χρηματοδότηση και το ενέταξαν ως ένα από τα πλέον εμβληματικά έργα του ΤΕΑ για την  αντιμετώπιση του μεταναστευτικού προβλήματος στην Ν.Α. Μεσόγειο.

Έτσι μετά την αγορά του ΠΑΘ 090, την επισκευή του ΠΑΘ 050, την αγορά νέων ταχύπλοων σκαφών, εκατοντάδων αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, scanner για τα λιμάνια του Πειραιά, της Πάτρας και Ηγουμενίτσας, την αγορά αυτοκινήτων παρατήρησης και ταχύπλοων σκαφών για λογαριασμό των Υπηρεσιών  Ασφάλειας στο πλαίσιο του επενδυτικού προγράμματος 2007-2014, ήλθε το επενδυτικό πρόγραμμα 2014-2020 με χρηματοδότηση ύψους κοντά στα 250 εκ ευρώ για το Λ.Σ..

Ένα πρόγραμμα που θα άλλαζε  ολοκληρωτικά τις δυνατότητες του Λ.Σ. ..

Η κυβερνητική αλλαγή του 2015 δεν είχε θετικές συνέπειες στην υλοποίηση  του επενδυτικού αυτού προγράμματος του Λ.Σ. 2014-2020.

Επικράτησαν κοντόφθαλμες λογικές, που στην πράξη έθεσαν σε δεύτερη μοίρα τα εθνικά θέματα.

Βλέπετε, ήταν πιο χρήσιμη η δράση και λειτουργία διαφόρων εγχώριων και ξένων  ΜΚΟ στα νησιά μας, από την ενίσχυση με μέσα του Λιμενικού Σώματος.

 Δράση των ΜΚΟ, που οδήγησε στην πολιτική των ανοικτών συνόρων και την λειτουργία πολλών γραμμών στα θαλάσσια σύνορα του τύπου Πέραμα - Παλούκια.

Θύμα αυτής της πολιτικής ήταν και η ουσιαστική απόρριψη του ΕΣΟΘΕ, με τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στα πρώτα τρία χρόνια και στην συνέχεια με την μεταβολή των προδιαγραφών του έργου που δεν κάλυπταν ουσιαστικές ανάγκες του Λ.Σ., ως Σώματος επιβολής του Νόμου

Δεν θα σχολιάσουμε τις τότε επιδιώξεις συμβούλων πολιτικών προσώπων, που επεδίωκαν να διατεθούν οι πιστώσεις του ΕΣΟΘΕ για αγορά αερόστατων, ή άλλου ευρέως γνωστού τύπου UAV για λογαριασμό των  Ενόπλων  Δυνάμεων.

Ούτε τις αμφισβητήσεις  που διατυπώνονταν από  χείλη σημαινόντων προσώπων , ότι οι κάμερες δεν παρέχουν κατάλληλη εικόνα, αν το ύψος κύματος υπερβαίνει το 0,5 μέτρα και άλλα ωραία και γραφικά,  δηλωτικά της  αμάθειας αλλά και της ΦΑΝΕΡΑ υποβόσκουσας αρνητικής στάσης απέναντι στο Λ.Σ.

Άλλωστε η παραμονή επί  μήνες  του φακέλου στα  συρτάρια των κυρίως υπευθύνων των καθυστερήσεων, αυτό ακριβώς δείχνει.

Αυτή η αρνητική στάση βρήκε -λόγω ….φιλοδοξιών και αριβισμού- ανταπόκριση και σε κάποιους ένστολους, οι οποίοι με την στάση τους ουσιαστικά  νομιμοποίησαν φαινόμενα  κατατρεγμού των στελεχών που εμπνεύστηκαν και υπεράσπιζαν το έργο του ΕΣΟΘΕ.

Άλλοι αποστρατεύθηκαν ως μη ικανοί (άσχετα αν αρκετοί  σήμερα έχουν επιλεγεί σε σημαίνουσες διοικητικές θέσεις στον δημόσιο τομέα και όχι μόνο), άλλοι μετατέθηκαν και όλοι μαζί σπιλώθηκαν.

Για τους τότε κρατούντες,  τα δεκάδες στελέχη που επεδίωκαν την υλοποίηση του έργου του ΕΣΟΘΕ, αποτελούσαν το «Παρεάκι του ΕΣΟΘΕ», που έπρεπε να διαλυθεί, γιατί προφανώς οι Εθνικοί Λόγοι που επέβαλαν την εγκατάσταση στο Αιγαίο ενός τέτοιου  συστήματος επιτήρησης των Θαλασσίων Συνόρων, ενοχλούσε κάποιους.

Τα στελέχη που φιλότιμα προσπαθούσαν για το εθνικό συμφέρον,  απαξιωτικά αποκαλούνταν το «Παρεάκι του ΕΣΟΘΕ».

Είναι οι ίδιοι, οι οποίοι σήμερα φωνάζουν τους διαδόχους τους στο ΥΝΑΝΠ για ολιγωρία, την στιγμή που ΑΥΤΟΙ ΕΠΡΕΠΕ ΤΟ ΑΡΓΟΤΕΡΟ ΜΕΧΡΙ  31-12-2018 ΝΑ ΕΙΧΑΝ ΠΡΟΚΗΡΥΞΕΙ ΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ του ΕΣΟΘΕ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΘΕΙ Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  ΤΕΑ 2014-2020.

Τα δεκάδες  έως εκατοντάδες στελέχη που απετέλεσαν το «Παρεάκι του ΕΣΟΘΕ» την 3-7-2020, ημέρα που δημοσιεύτηκε η προκήρυξη του διαγωνισμού, δικαιώθηκαν.

Μαζί τους δικαιώθηκαν και όλες οι πολιτικές και στρατιωτικές ηγεσίες, που πίστεψαν και υποστήριξαν το ΕΣΟΘΕ.

Δικαιώθηκαν από   τις ενέργειες του σημερινού Υπουργού του κ. Ι. Πλακιωτάκη, ο οποίος πίστεψε στο έργο και  στην εθνική σημασία του για την χώρα μας  στις δύσκολες μέρες μας.

·     Από τότε που ήταν Τομεάρχης στην αξιωματική αντιπολίτευση με τις συνεχείς ερωτήσεις του. Εισηγήθηκε το έργο στην Κυβέρνηση, στο ΚΥΣΕΑ και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.

·         Προέβη σε ρυθμίσεις νομοθετικές προκειμένου καταστεί δυνατή η διενέργεια διαγωνισμού με το ορθό νομικό πλαίσιο.

Βλέπετε κάποιοι άλλοι, που όψιμα κόπτονται για την εγκατάσταση του ΕΣΟΘΕ, δεν φρόντισαν 5 χρόνια να ακολουθήσουν στα σχεδόν μηδαμινά βήματά τους έστω την σωστή νομική βάση.

Το ΕΣΟΘΕ αποτελεί εμβληματικό έργο για κάθε κυβέρνηση και πολύ περισσότερο για έναν Υπουργό Ναυτιλίας.

Όλα τα στελέχη του Λ.Σ. νιώθουν τεράστια ικανοποίηση για το γεγονός, ότι ένα εθνικής σημασίας έργο παίρνει σάρκα και οστά.

Ένα έργο που θα διευκολύνει το στοχευμένο των περιπολιών τους, θα λειτουργεί αποτρεπτικά στην παραβίαση των θαλάσσιων συνόρων της χώρας μας, θα διευκολύνει την πάταξη των έκνομων ενεργειών στην θάλασσα (ναρκωτικά, όπλα, λαθρεμπόριο κ.λ.π.), θα διευκολύνει  το έργο της Έρευνας και Διάσωσης και γενικά  θα ενισχύσει το κύρος του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής.   

 Δημήτρης Α.Σαϊτάκης

Επίτιμος Πρόεδρος ΠΕΑΛΣ


Ένας Λιμενικός  που πίστεψε στο όραμα του ΕΣΟΘΕ