Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης για την αγορά των υδροπλάνων παραχώρησε, στο metaforespress.gr, o πρόεδρος της Ελληνικά Υδατοδρόμια, Αναστάσιος Γκόβας.

Ο κ. Γκόβας, αφού πρώτα αναφέρεται στα θετικά σημεία του νέου νομοσχεδίου για τα υδατοδρόμια, υποστηρίζει ότι υπάρχει απτό επενδυτικό ενδιαφέρον για τη διεξαγωγή πτήσεων.

Παράλληλα, σημειώνει ότι για την κατασκευή ενός περιφερειακού υδατοδροµίου απαιτείται μια επένδυση της τάξης των 150.000 – 200.000 ευρώ, εκτιμώντας ότι σε πανελλαδική κλίμακα (νησιά, παράκτιες περιοχές, λίμνες) δύναται να λειτουργήσουν περί τα 100 υδατοδρόμια, δημιουργώντας 2.000 θέσεις εργασίας.

Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό

-Το παρόν νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση;

-Σίγουρα κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Προτού αναφερθώ στα χαρακτηριστικά του νέου νομοσχεδίου θα ήθελα να σημειώσω, ως πρώτο θετικό στοιχείο, την ταχύτητα που επέδειξε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στη διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίου, καθώς το ανέβασε σε δημόσια διαβούλευση τον Δεκέμβριο του 2019 και σε λιγότερο από 1 μήνα (Ιανουάριος 2020), το εισήγαγε στη Βουλή.

Σημειωτέον ότι η δημόσια διαβούλευση του προηγούμενου νομοσχεδίου (N.4568) είχε τελειώσει τον Σεπτέμβριο του 2016 και όμως πήγε στη Βουλή για ψήφιση δύο χρόνια μετά (τον Οκτώβριο του 2018).

Παραθέτοντας τα θετικά σημεία του νέου νομοσχεδίου θα ανέφερα ότι:

α) Μειώνει σημαντικά τον αριθμό των κοινών υπουργικών αποφάσεων (ΚΥΑ) και των βημάτων αδειοδότησης, σε σχέση με τον προηγούμενο Ν.4568/18.

β) Εξασφαλίζει ότι οι αρμόδιες Δημόσιες υπηρεσίες δεν θα καθυστερούν τους ελέγχους καθώς ορίζει ότι η εκπρόθεσμη διατύπωση γνώμης τους θα ισοδυναμεί με αποδοχή τους επί των ελέγχων που διενεργούν.

γ) Μειώνει τα μέλη της Επιτροπής Υδατοδρομίων από 10 σε 4 μέλη, γεγονός που θα προσδώσει μεγαλύτερη ευελιξία και ταχύτητα στις επιθεωρήσεις των υδατοδρομίων.

δ) Επιτρέπει την εκπαίδευση του προσωπικού των υδατοδρομίων όχι μόνο από την Υ.Π.Α. αλλά κι από πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.

ε) Παρέχει τη δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου και σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α.) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα.

Ειδική μνεία θα ήθελα να κάνω για το θετικό σημείο του νομοσχεδίου που αφορά την περιβαλλοντολογική αδειοδότηση των Υδατοδρομίων καθώς ορίζεται ότι θα εκδοθεί Υπουργική Απόφαση που θα αλλάζει περιβαλλοντολογικά την κατηγορία των υδατοδρομίων από κατ. Α2! σε κατ.Β!.

Αυτό σημαίνει ότι, πλέον, δεν θα απαιτείται η έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) υδατοδρομίου, που είναι μια πολύ χρονοβόρα διαδικασία (π.χ. χρειάσθηκαν 14 μήνες για να εγκριθεί  η ΜΠΕ του πρώτου αδειοδοτημένου Υδατοδρόμιου στην Κέρκυρα).

Με την υπαγωγή στην κατ. Β!, το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος θα απαιτεί την έκδοση Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (ΠΠΔ), οι οποίες εγκρίνονται εντός 20 ημερών. Ως εκ τούτου, το χρονικό διάστημα που θα κερδίζεται για την αδειοδότηση υδατοδρομίου θα είναι τεράστιο.

Πρόκειται λοιπόν για μια κομβική, αλλά κυρίως δίκαιη αλλαγή, που έπρεπε να είχε γίνει από τα προηγούμενα νομοσχέδια, καθώς υπάρχουν αδιαμφισβήτητα Διεθνή Επιστημονικά Στοιχεία που αποδεικνύουν ότι τα υδροπλάνα είναι από τα πλέον φιλικά προς το περιβάλλον μεταφορικά μέσα.

Μάλιστα, πριν λίγο καιρό πραγματοποιήθηκε η πρώτη δοκιμαστική πτήση με ηλεκτρικό κινητήρα σε αεροσκάφος της μεγαλύτερης εταιρείας υδροπλάνων παγκοσμίως (Harbour Air) στον Καναδά.

Για την κατασκευή ενός περιφερειακού υδατοδροµίου απαιτείται μια επένδυση της τάξης των 150.000 - 200.000 ευρώ

-Πόσα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια υπάρχουν στη χώρα μας;

-Αυτή τη στιγμή κατασκευασμένα και αδειοδοτημένα είναι τα υδατοδρόμια Κέρκυρας, Παξών και Πάτρας. Η εταιρεία μας, η «Ελληνικά Υδατοδρόμια» είχε αναλάβει, ως ανάδοχος των Οργανισμών Λιμένων Κέρκυρας και Πάτρας, την αδειοδότηση αυτών των υδατοδρομίων.

Επίσης, έτοιμοι είναι οι τεχνικοί φάκελοι τεσσάρων υδατοδρομίων στο Ιόνιο Πέλαγος (Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι). Σε αυτά αναμένεται ο διαγωνισμός, από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, για την κατασκευή τους.

Tεράστιο ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατασκευή υδατοδρομίων σε λίμνες (Ιωάννινα, Πλαστήρα, Καϊάφα, Βεγορίτιδα κ.ά.)

 

Δυναμικά προχωράει και η Περιφέρεια Νότιου Αιγαίου, για την αδειοδότηση 20 υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Έχουν εκπονηθεί τα εγχειρίδια των υδατοδρομίων και ολοκληρώθηκαν οι αυτοψίες για την χωροθέτηση των υδατοδρομίων.

Επίκειται διαγωνισμός για την κατασκευή τους που θα διενεργήσει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου σύμφωνα με τα οριζόμενα σε προγραμματικές συμβάσεις που έχει υπογράψει με τα αρμόδια Λιμενικά Ταμεία.

Άξια αναφοράς είναι και η πρωτοβουλία που έχει λάβει ο Δήμος και το Λ.Τ. Λουτρακίου να δημιουργήσουν δυο υδατοδρόμια σε ειδικά επιλεγμένες θέσεις (Λουτράκι και Καλαμάκι), εξασφαλίζοντας έτσι ότι τα υδροπλάνα θα επιχειρούν σε δωδεκάμηνη βάση, χρησιμοποιώντας το ένα ή το άλλο υδατοδρόμιο ανάλογα με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες.

Αντίστοιχα, ενδιαφέρον για υδατοδρόμια εκδηλώθηκε στην Κρήτη. Ήδη η εταιρεία μας έχει αναλάβει, ως ανάδοχος, την αδειοδότηση Υδατοδρομίων σε: Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Χανιά, Ιεράπετρα και Αγία Γαλήνη.

Στην Εύβοια με πρωτοβουλία του «Οργανισμού Λιμένων Εύβοιας» προχωράει η αδειοδότηση υδατοδρομίων σε Χαλκίδα, Κύμη, Κάρυστο, Αλιβέρι.

Ακολούθως, θα αξιοποιηθεί η Αθήνα και τα νησιά του Αργοσαρωνικού, καθώς έχει εκδηλωθεί σχετικό ενδιαφέρον από την Περιφέρεια Αττικής.

Τέλος, τεράστιο ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατασκευή υδατοδρομίων σε λίμνες (Ιωάννινα, Πλαστήρα, Καϊάφα, Βεγορίτιδα κ.ά.). Πρόκειται για ένα δίκτυο 12-13 λιμνών που οι αρμόδιες τοπικές αρχές προτίθενται να αποκτήσουν υδατοδρόμια.

-Τι περιλαμβάνει η κατασκευή και ποιο το κόστος ενός υδατοδρομίου;

-Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα δημιουργίας υδατοδρομίου είναι ότι δεν απαιτούνται μεγάλες κατασκευές και υψηλά κόστη. Έτσι καθίσταται εφικτό να δημιουργηθούν υδατοδρόμια σε μικρά νησιά που δεν υπάρχουν μεγάλοι διαθέσιμοι χώροι και κονδύλια για δημιουργία χερσαίου αεροδρομίου.

Για την κατασκευή ενός περιφερειακού υδατοδροµίου απαιτείται μια επένδυση της τάξης των 150.000 – 200.000 ευρώ.

Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις το κόστος μειώνεται αρκετά αν, στο χώρο του υδατοδρομίου, υπάρχει κατάλληλη προβλήτα για την πρόσδεση του υδροπλάνου και στεγασμένος  χώρος για την εξυπηρέτηση των επιβατών.

Επιγραμματικά, ένα υδατοδρόμιο πρέπει να διαθέτει: προβλήτα ή πλωτή εξέδρα για την πρόσδεση του υδροπλάνου και ένα οικίσκο (περίπου 40-50 τ.μ.), για το check-in των επιβατών.

Στον εξοπλισμό του υδατοδρομίου περιλαμβάνεται: μαγνητική πύλη επιβατών, μηχάνημα X-rays για έλεγχο των αποσκευών, χώροι υγιεινής, περίφραξη υ/δ, πλωτό σκάφος για τον έλεγχο του θαλασσοδιαδρόμου(ύπαρξη εμποδίων, παραπλέοντα σκάφη κ.ά.), πυροσβεστήρες, ανεμούριο, σωσίβια, φανός και αντιρρυπαντικά μέσα.

-Τα υδατοδρόμια θα λειτουργήσουν υποστηρικτικά στην ενίσχυση της απασχόλησης των τοπικών οικονομικών;

-Η «συνεισφορά» των υδατοδρομίων μέσω των νέων θέσεων εργασίας θα είναι ιδιαιτέρως σημαντική για τις τοπικές κοινωνίες, ειδικά των μικρών και απομακρυσμένων νησιών που η αναγκαιότητα παραμονής των κατοίκων στον τόπο τους αποτελεί στόχο εθνικής σημασίας.

Το οργανόγραμμα κάθε υδατοδρομίου, βάσει του νόμου, περιλαμβάνει: Station Manager, Safety Manager, Security Manager, προσωπικό εξυπηρέτησης επιβατών, προσωπικό υπηρεσιών security, dock boys, χειριστή πλωτού σκάφους, κ.λ.π.

Δημιουργείται λοιπόν ένας σημαντικός αριθμός θέσεων εργασίας, αν υπολογίσουμε τις βάρδιες λειτουργίας κάθε υδατοδρομίου και την αντίστοιχη στελέχωση προσωπικού.

Εκτιμάται ότι σε πανελλαδική κλίμακα (νησιά, παράκτιες περιοχές, λίμνες) θα λειτουργήσουν περί τα 100 υδατοδρόμια.

Ως εκ τούτου, στην πλήρη του ανάπτυξη το project θα δημιουργήσει περισσότερες από 2.000 θέσεις εργασίας (που θα περιλαμβάνουν το προσωπικό των υδατοδρομίων, των αεροπορικών εταιρειών υδροπλάνων και των εμπορικών –τουριστικών δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν λόγω των υδροπλάνων).

-Υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για πτητικό έργο;

-Υπάρχουν επενδυτικά σχήματα που προτίθενται να επενδύσουν στο χώρο των υδροπλάνων. Συγκεκριμένα:

Η εταιρεία «Air Waves» του κ. Ανδρέα Καροτσιέρη προγραμματίζει μια επένδυση που θα βασιστεί τόσο σε ίδια κεφάλαια, αλλά και σε διεθνείς επενδυτές.

Ο κ. Καροτσιέρης έχει πολυετή εμπειρία στον αεροπορικό χώρο καθώς είναι επαγγελματίας πιλότος και ιδιοκτήτης της “K2 SmartJets” εταιρείας VIP πτήσεων.

Στόχος της «Air Waves» είναι να ξεκινήσει πτήσεις υδροπλάνων από το Ιόνιο (μόλις δημιουργηθεί το δίκτυο Υδατοδρομίων) και μελλοντικά να επεκταθεί σε άλλες νησιωτικές περιοχές.

Oι περισσότερες πτήσεις των υδροπλάνων είναι μικρής διάρκειας (20-30 λεπτά) και πραγματοποιούνται σε χαμηλό ύψος (1.000 έως 3.500 πόδια)

 

Επόμενη εταιρεία είναι η «Eagle Seaplanes» του Ελληνομεξικανού επιχειρηματία κ. Ρικάρντο Φαρίας-Νικολόπουλου, ο οποίος, μεταξύ των άλλων επαγγελματικών δραστηριοτήτων του, διαθέτει αεροπορική εταιρεία στην Αμερική που εκτελεί εμπορευματικές πτήσεις.

Ο κ. Νικολόπουλος έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για πτήσεις πρωτίστως στα Δωδεκάνησα, στις Κυκλάδες και ακολούθως σε άλλες περιοχές. Για αυτό το σκοπό, όπως μας έχει ενημερώσει προέβη ήδη σε παραγγελία 10 υδροπλάνων στην εταιρεία Viking του Καναδά, η παράδοση των οποίων θα γίνει προοδευτικά.

Επίσης, η εταιρεία «Ippias Airlines», με μετόχους τη ρωσική εταιρεία «Beriev» (που κατασκευάζει αμφίβια αεροσκάφη) και Έλληνες επιχειρηματίες, υπέβαλλε αίτημα στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για να αποκτήσει άδεια αεροπορικής εταιρείας υδροπλάνων.

Τέλος, στραμμένη την προσοχή τους στο “project” έχουν επενδυτικοί όμιλοι από Γερμανία και Καναδά, ενώ το τελευταίο χρονικό διάστημα, λόγω και της δυναμικής που παρουσιάζεται με την ψήφιση του νέου νόμου, έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον και από Έλληνες επιχειρηματίες.

-Είναι το υδροπλάνο ένα ασφαλές μέσο μεταφοράς;

-Διεθνή στατιστικά στοιχεία, από πτήσεις που πραγματοποιούν τα υδροπλάνα πολλές δεκαετίες σε Καναδά, Αμερική, Μαλδίβες, αποδεικνύουν ότι είναι ένα εξαιρετικά ασφαλές συγκοινωνιακό μέσο.

Ο βασικός λόγος είναι τα άριστα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά του και η ύπαρξη πλωτήρων /ατράκτου που, καθώς οι πτήσεις γίνονται κατά κανόνα πάνω από θάλασσα, παρέχουν τη δυνατότητα ασφαλούς προσθαλάσσωσης ακόμη και αν προκύψει κάποια δύσκολη συνθήκη.

Σημειωτέον ότι οι περισσότερες πτήσεις των υδροπλάνων είναι μικρής διάρκειας (20-30 λεπτά) και πραγματοποιούνται σε χαμηλό ύψος(1.000 έως 3.500 πόδια).

Επίσης, οι κυβερνήτες των υδροπλάνων είναι πολύ έμπειροι και άριστα εκπαιδευμένοι στις ειδικές συνθήκες πτήσης (π.χ άνεμος, ύψος και είδος κύματος στις φάσεις προσθαλάσσωσης και αποθαλάσσωσης).

Εν κατακλείδι, το υδροπλάνο λόγω ασφάλειας, ευελιξίας και φιλικότητας προς το περιβάλλον, αποτελεί το ιδανικό συγκοινωνιακό μέσο  για πολυνησιακές χώρες με το γεωγραφικό ανάγλυφο της Ελλάδας.

metaforespress.gr