Η αστυνομική λογοτεχνία έχει αυτόν τον μήνα την τιμητική της, δίνοντας την ευκαιρία στους λάτρεις του crime fiction να βρουν τα σημαντικότερα μυθιστορήματα του είδους και να γνωρίσουν από κοντά αγαπημένους συγγραφείς

Κείμενο: ελc team

Email: info@elculture.gr

Μα τι συμβαίνει τέλος πάντων με την αστυνομική λογοτεχνία; Τι είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους, όλους εμάς, ακόμα και να ζούμε σε έναν κόσμο γρήγορο, βίαιο, αναπάντεχο να αγαπάμε τόσο πολύ αυτό το είδος; Είναι οι ήρωες, το μυστήριο, η λύση που υποπτευόμαστε και με αγωνία διατρέχουμε τις σελίδες, η δράση, τα σκοτεινά σοκάκια των πόλεων που ίσως δεν θα ταξιδέψουμε ποτέ; Κανένας δεν μπορεί να έχει μια ολοκληρωμένη απάντηση. Κανένας δεν θα μπορέσει να πει «με δικά του λόγια» τι είναι αυτό που κάνει τόσο αγαπητό, τον ήρωα του Πέτρου Μάρκαρη τον αστυνόμο Χαρίτο, τον Σάιμον Τέμπλαρ του Λέσλι Τσάρτρις, τον Ντένι Μαλόουν που μέχρι το τέλος αυτό που ήθελε ήταν να είναι καλός μπάτσος του Ντον Γουίνσλοου, τον ιατροδικαστικό ψυχοθεραπευτή Θίο Φέιμπερ του Άλεξ Μιχαηλίδη που σκαρφάλωσε στο no 1 της λίστας best sellers των Νew York Times, τους ήρωες που διάλεξε έναν έναν ο εκδότης Ότο Πένσλερ με ήρωες και ιστορίες συναρπαστικές και ακαταμάχητες μέσα στον κόσμο των βιβλίων και των βιβλιοθηκών.

Αλλά σε αυτούς όλους και σε άλλους που δεν χωράνε ούτε σε ένα κείμενο, ούτε σε έναν πρόλογο ούτε στην πιο πλήρη βιβλιοθήκη αστυνομικής λογοτεχνίας αξίζει να υπάρχει ένας μήνας για να τους τιμήσει.

Ο Νοέμβριος λοιπόν που είναι ο μήνας ο καλός που σε κάνει να σκέφτεσαι τον χειμώνα, τα αστυνομικά και ένα σπίτι ζεστό, που σε προετοιμάζει να κάνεις τα δώρα του Δεκέμβρη και των γιορτών -και ορκίζομαι όσα αστυνομικά και αν αγοράσεις στις γιορτές ανάρπαστα και καλοδεχούμενα θα γίνουν-  είναι ο μήνας που τα Public αποφάσισαν να γιορτάσουν την αστυνομική λογοτεχνία και όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες πόλεις. Επιπλέον, όσοι αγαπάνε την αστυνομική λογοτεχνία θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε μοναδικές crime εκδηλώσεις! Τον Νοέμβριο ένα τρομερό μυστικό θα κρύβεται στα καταστήματα Public και αγαπημένοι συγγραφείς της αστυνομικής λογοτεχνίας θα ενώσουν τις δυνάμεις τους σε διάφορα σημεία της Ελλάδας προκειμένου να το ξεδιαλύνουν. Και μια γιορτή περιμένει όλους τους φανατικούς αναγνώστες, επίδοξους ντετέκτιβ της ανάγνωσης, με τελευταία στάση στην Αθήνα στο Public Café Συντάγματος, στις 19 Νοεμβρίου, στις 20:30, όπου αγαπημένοι Έλληνες εκπρόσωποι της αστυνομικής λογοτεχνίας θα μοιραστούν μαζί με το κοινό μια στιγμή αγωνίας με μόλις 100 λέξεις. Συντονιστής σε αυτή τη μεγάλη γιορτή θα είναι ο δημοσιογράφος Γιάννης Μπασκόζος, ενώ η εκδήλωση θα γίνει σε συνεργασία με την ΕΛΣΑΛ (Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας), το περιοδικό ΠΟΛΑΡ και τον «Αναγνώστη» σε μια βραδιά γεμάτη εκπλήξεις και φυσικά μπόλικο μυστήριο. Το soundtrack της βραδιάς θα το επιμεληθεί ο Σάκης Τσιτoμενέας.

Αχ! αυτοί οι ήρωες, αχ! αυτοί οι τόποι!

Φυσικά δεν υπάρχει καμία κατηγορία βιβλίων, πλην των αστυνομικών, με τόσο μεγάλη παλέτα χαρακτήρων. Άντρες, γυναίκες, ομάδες επιστημόνων, νεαρά άτομα, ηλικιωμένες κυρίες που δεν τις πιάνει το μάτι σου, αστραφτερά μυαλά και φιλοπερίεργοι έξυπνοι πολίτες, όλοι μπορούν να λύσουν ένα μυστήριο ή ένα φόνο και μάλιστα από εκεί που δεν το περιμένεις. Τα τρομερά μυστικά, αυτό το μυστήριο που υπάρχει στο ανθρώπινο μυαλό και τον ωθεί στην πιο απεχθή πράξη, στο πιο σατανικό σχέδιο βρίσκουν μια απάντηση ή μια εκδοχή της. Και βέβαια δεν υπάρχει πιο πλούσιο τοπογραφικό υλικό καθώς ήρωες και ιστορίες ταξιδεύουν σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης από την Αθήνα της κρίσης στη Νέα Υόρκη, σε υπόγεια σπιτιών πολιτών υπεράνω πάσης υποψίας, σε έρημα στενά μεγαλουπόλεων, σε εξοχικά ειδυλλιακά τοπία, νοσοκομεία, αστυνομικά τμήματα ακόμα και βιβλιοθήκες.

Αυτές ακριβώς οι βιβλιοθήκες που κρύβουν όλο το μυστήριο της γνώσης και μπορούν να μοιάζουν μαζί φιλικές και τρομακτικές, γεμάτες φως αλλά και επικίνδυνα σκοτάδια είναι το σκηνικό του βιβλίου Βιβλιομυστήρια (Public | Άγρα), τα οποία αξίζει να σας εξηγήσουμε λεπτομερώς. Οι δυο αυτοί καλόγουστοι τόμοι που δεν πρέπει να λείπουν από καμία αστυνομική βιβλιοθήκη των αναγνωστών που θέλουν να σέβονται τον εαυτό τους είναι μια ιδέα του φοβερού και τρομερού Ότο Πένσλερ που θεωρείται όχι μόνο γνώστης του είδους της αστυνομικής λογοτεχνίας, αλλά και εμπνευστής των εκδόσεων The Mysterious Press. Το θέμα των Βιβλιομυστηρίων είναι εγκλήματα στον κόσμο των βιβλίων και των βιβλιοπωλείων. Το εύρημα και το θέμα είναι από μόνο του συναρπαστικό. Αγωνία, μυστήριο και εγκλήματα είναι πολλές φορές ερμητικά κλεισμένα μέσα σε σελίδες βιβλίων που είναι καταχωνιασμένα στα ράφια των βιβλιοθηκών ή στα σπίτια μανιωδών συλλεκτών. Ο εμπνευστής των ιστοριών Ότο Πένσλερ δημιούργησε και διευθύνει ένα από τα παλιότερα βιβλιοπωλεία των Ηνωμένων Πολιτειών (άνοιξε το 1979) που είναι ειδικευμένο στην αστυνομική λογοτεχνία, το Mysterious Bookshop στη Νέα Υόρκη. Παρήγγειλε σε φίλους του διάσημους συγγραφείς τις ιστορίες που όταν τις διαβάσεις μένεις με το στόμα ανοιχτό. Είναι όλες σύντομες, και μοιράζονται με τον αναγνώστη το πάθος τόσο για τα βιβλία όσο και για το μυστήριο. Για παράδειγμα ο Reed Farrel Coleman μας οδηγεί στην περιοχή της ιστορίας: ένα βιβλίο που περισώθηκε από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης καθορίζει τη ζωή ενός ανθρώπου. Η Anne Perry ξαναδουλεύει το Γεράκι της Μάλτας, αλλά προσθέτει θεολογικά και υπερφυσικά στοιχεία, με πονηρή αυτοπεποίθηση. Ο Jeffery Deaver εστιάζει σε δύο μυστικούς πράκτορες στο Μεξικό που προσπαθούν να εκτελέσουν ένα βιβλιόφιλο ναρκέμπορο. Ο Thomas H. Cook, στο μεταξύ, μας προσφέρει μια εξαιρετική εναλλακτική ιστορία, για ένα διάσημο βιβλίο και τον ακόμα πιο διάσημο και εξαφανισμένο συγγραφέα του. «Σε μερικές ιστορίες σου σηκώνονται οι τρίχες, σε άλλες χαμογελάς. Εκτιμάς ένα ταχυδακτυλουργικό τρικ κουνώντας επαινετικά το κεφάλι σου, ενώ ανεβάζεις σφυγμούς περιμένοντας την έκρηξη μιας βόμβας. Μερικές ιστορίες κλείνουν με ωραίες ανατροπές, ενώ άλλες σε αφήνουν να σκεφτείς αρκετά το τέλος τους», γράφει ενθουσιασμένος στον πρόλογο ο Ίαν Ράνκιν πατέρας του δαιμόνιου ντετέκτιβ Τζον Ρέμπους.

Νέα Υόρκη: Μια απίθανη πόλη καθρέφτης του μυστηρίου και του εγκλήματος

Αν θελήσει κάποιος να ταξιδέψει στα άδυτα της Νέας Υόρκης υπάρχουν δυο εντελώς διαφορετικά βιβλία γραμμένα από συγγραφείς διάσημους, άλλου ύφους, ένα διαβατήριο στην πόλη που δεν κοιμάται ποτέ. Γιατί η Νέα Υόρκη είναι όλα μαζί. Κοσμοπολίτισσα και αλήτισσα, ζάμπλουτη και άστεγη, μυστηριώδης και λουσμένη στο φως. Εκεί κάνει απόβαση ένας ήρωας που είναι ο μόνος που «κόντραρε» τη σπουδαία Αγκάθα Κρίστι όσον αφορά τον μακροβιότερο ήρωα του crime fiction, αφού O Άγιος, κατά κόσμον Σάιμον Τέμπλαρ, «έζησε» 55 χρόνια στο χαρτί από την πένα του ίδιου συγγραφέα, όσα δηλαδή ακριβώς και ο Ηρακλής Πουαρό από τη δημιουργό του.

Ο Άγιος είναι ακαταμάχητος για τον τυχοδιωκτισμό, την κομψότητα και το βρετανικό χιούμορ του, αρκετά κυνικός, συχνά φλεγματικός, αδίστακτος, πέρασε στην αιωνιότητα και εκατομμύρια αναγνώστες έχουν λατρέψει τα βιβλία στα οποία είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής.  Στο βιβλίο Ο Άγιος στη Νέα Υόρκη (εκδόσεις Public βιβλιοθήκη) σε μετάφραση του «Πάπα» του ελληνικού αστυνομικού Τζίμυ Κορίνη, ο Σάϊμον Τέμπλαρ φτάνει στη Νέα Υόρκη για να ανακαλύψει και να τιμωρήσει τους απαγωγείς και δολοφόνους του παιδιού του εκατομμυριούχου Γουίλιαμ Βάλκρος. Η αμοιβή που φτάνει τα 1.000.000 δολάρια δεν αφήνει ασυγκίνητο τον τρομερό Άγιο που φυσικά είναι πρωταγωνιστής και μπον βιβέρ σε μια πόλη που πίσω από τη βιτρίνα των ουρανοξυστών και των πολυτελών διαμερισμάτων με θέα το Σέντραλ Παρκ κρύβει ένα σωρό παράσιτα της ανθρώπινης φύσης, κακοποιούς και μαφιόζους που θα χάσουν τον ύπνο τους από το κυνήγι και την ευφυΐα του Τέμπλαρ που δεν αφήνει τίποτα στην τύχη και δεν ανέχεται οι ένοχοι να κυκλοφορούν ελεύθεροι εξαιτίας της διαφθοράς στην αστυνομία και τη δικαιοσύνη. Και παρόλο που το βιβλίο γράφτηκε πριν 85 χρόνια μοιάζει γραμμένο σήμερα, με την πλοκή, τις ανατροπές, τους ντετέκτιβ της τοπικής αστυνομίας, τον κώδικα συμπεριφοράς των γκάγκστερ, το Μανχάταν στο φόντο αλλά και το ύφος απαράλλαχτο, σαν να μπαίνουμε σε μια σκηνή του παρόντος, με όλες τις σκηνές να βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού.

Και πόσο παράξενο! Ένα από τα καλύτερα, τα σπουδαιότερα αστυνομικά μυθιστορήματα που έχουν γραφτεί στις μέρες μας έχει και αυτό ως θέμα τη διαφθορά στην Αστυνομία της Νέας Υόρκης. Είναι η Μονάδα του Ντον Γουίνσλοου, και θεωρείται από όλους και ένα από τα σπουδαιότερα μυθιστορήματα για τη Νέα Υόρκη που έχουν γραφτεί μέχρι σήμερα. Ο ίδιος ο Γουίνσλοου πριν γίνει ο διάσημος συγγραφέας που ξέρουμε όλοι δούλευε σαν ντετέκτιβ. Το βιβλίο του δεν είναι μόνο προϊόν φαντασίας αλλά και πολυετούς έρευνας στα ενδότερα της Αστυνομίας της Νέας Υόρκης. Τι είναι στην εποχή μας οι αστυνομικοί της Νέας Υόρκης, οι θετικοί ήρωες που βλέπουμε στις αμερικάνικες σειρές; Ο Γουίνσλοου ξεκαρφώνει κάθε μύθο και μας φέρνει αντιμέτωπους με τη φύση του ανθρώπου όταν κυριεύεται από τα θανάσιμα αμαρτήματά του, τον φθόνο, την απληστία, το θυμό, τη ζήλια, την οργή.

Αυτό ακριβώς είναι Η Μονάδα. Είναι το καυστικό πορτραίτο μιας πόλης γεμάτης ανισότητες και βία, αδικίες και φυλετικές διακρίσεις, εγκλημάτων και αδικίας. Πίσω από μια βιτρίνα που επιβάλλει τάξη και λειτουργεί όπως η μαφία, ο αρχιφύλακας Ντένι Μαλόουν μάς παίρνει μαζί του για να περιηγηθούμε στην πνιγηρή πραγματικότητα που εδρεύει στην καρδιά του συστήματος δικαιοσύνης.

«Υπήρξαμε καλοί μπάτσοι κάποτε», λέει ο Μαλόουν. «Μετά…δεν ξέρω…αλλά ξαφνικά ρίξαμε πενήντα κιλά πρέζας στους δικούς μας δρόμους. Δεν ήταν αυτό που σκοπεύαμε να κάνουμε. Αυτό ήταν ακριβώς το αντίθετο από ό,τι σκοπεύαμε να κάνουμε. Είναι σαν να ανάβεις ένα σπίρτο και δεν πιστεύεις ότι θα γίνει ζημιά. Μετά ο άνεμος δυναμώνει και αλλάζει και μπαίνει μια φωτιά και κατακαίει ό,τι αγαπάς».

Η σπαρακτική ομολογία της ήττας αναστατώνει τον θεατή που συμπονεί, θυμώνει, λυπάται, που άλλοτε ταυτίζεται με τους ήρωες και άλλοτε τους δικάζει ανάμεσα στις λέξεις. Ήρωες με βρώμικη ζωή, ακριβά κοστούμια, διαλυμένες οικογένειες και μυστικά που τους στοιχειώνουν αφού κανένας στο τέλος δε μπορεί να ομολογήσει την αλήθεια ούτε στον εαυτό του παρελαύνουν σε ένα βιβλίο αιχμηρής φαντασίας και υψηλής ακρίβειας σε μια πόλη που στέκεται στην άκρη της αβύσσου. Η Νέα Υόρκη θα μπορούσε να είναι τα σύγχρονα Γόμορα, μια μεγαλούπολη σε πλήρη ηθική και πνευματική κατάπτωση. Οι συγκλονιστικές ανατροπές και το σκοτεινό χιούμορ του Γουίνσλοου μάς φέρνει μπροστά στο ανάγλυφο μιας σύγχρονης κοινωνίας ανατέμνοντας καθηλωτικά ερωτήματα και πολύπλοκα θέματα στα οποία δεν μπορούμε να δώσουμε ποτέ μια σαφή και δίκαιη απάντηση.

Αστυνόμος Χαρίτος: Ο πιο δημοφιλής αστυνομικός ήρωας

Ο δικός μας ήρωας είναι ο αστυνόμος Χαρίτος που δεν ζει τη διαφθορά της αστυνομίας, αλλά την ελληνική καθημερινότητα με τις αλλαγές, τη σκληρότητα και την οικονομική ανέχεια της χώρας μας. Ο Πέτρος Μάρκαρης έπλασε τον ήρωά του με τα υλικά των λαϊκών ηρώων που έχουν ανθρωπιά και καθαρότητα. Ο αστυνόμος Χαρίτος για χρόνια εξιχνιάζει εγκλήματα με το ιστορικό Μιραφιόρι αυτοκίνητό του, ενώ η οικογένειά του αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των περιπετειών του με τη γυναίκα του Αδριανή και τα φοβερά της γεμιστά και την κόρη του Κατερίνα την οποία ιδρώνει κυριολεκτικά να σπουδάσει.

Ο αστυνόμος Χαρίτος βρίσκεται μπροστά στις προκλήσεις της εποχής του και στις σκοτεινές διαδρομές του χρήματος πίσω από τη βιτρίνα των υγιών επιχειρήσεων και των φιλάνθρωπων ιδιοκτητών τους. Για τον Χαρίτο το τμήμα είναι και αυτό ένα σπίτι, οι συνάδελφοι συγγενείς, τα μέσα ελάχιστα και το μυστήριο της υπόθεσης του φόνου ενός άμεμπτου επιχειρηματία με φιλανθρωπική δράση μια σπαζοκεφαλιά. Όταν ανακαλύπτει στην πορεία ότι ο φόνος του συνδέεται με άλλους φόνους  ενός διευθυντικού στελέχους της Ελληνικής Στατιστικής Εταιρείας, ενός διευθυντικού στελέχους της Δημοσιονομικής Υπηρεσίας, ενός στελέχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ενός στελέχους του ΔΝΤ, το σύμπαν του θα κλονιστεί για άλλη μια φορά και εμείς οι χαρούμενοι αναγνώστες του θα ζήσουμε μια ατμόσφαιρα καθημερινότητας της Αθήνας που για λίγο θα γίνει το επίκεντρο μιας συνωμοσίας χωρίς όρια. Φάνης, Ζήσης, Μάνια, Ουίλ, Δερμιτζάκης, Λάμπρος και… ο φρεσκογεννημένος εγγονός του Λάμπρος ζωγραφίζουν μια ατμόσφαιρα άλλοτε συγκινητική και γιορτινή και άλλοτε αγωνιώδη. Ο Πέτρος Μάρκαρης ψυχογραφεί όσο κανένας την ελληνική οικογένεια και την ελληνική κοινωνία. Ο Χαρίτος ένας άνθρωπος καθημερινός ένας ευφυής ερευνητής σε άλλη χώρα θα ήταν ένας ντετέκτιβ με αξία εκατομμυρίων. Δυο καινούργια στοιχεία στο βιβλίο Η εποχή της υποκρισίας: ο ωραίος, πλούσιος Πάρης Φωκίδης, το θύμα και μια οργάνωση άνευ προηγουμένου που αποκαλείται «Η Στρατιά των Εθνικών Ηλίθιων» και κανένας δεν ξέρει τις προθέσεις της. Αυτό που θα απασχολήσει δυναμικά τον Χαρίτο είναι τα κίνητρα που μοιάζουν ανεξιχνίαστα. Η πολιτική, η οικονομία, η φιλανθρωπία οι εύκολες απαντήσεις και τα εύλογα ερωτήματα ανατρέπονται με μαεστρία μέσα στο οδικό και κοινωνικό χάος της Αθήνας. Οι ένοχοι μπορεί να είναι πολλοί ή ένας, όλοι οι αδικημένοι, οι χαμηλόμισθοι, οι φτωχοί. Αυτό που έχει κάνει τον Χαρίτο τόσο αγαπητό είναι ότι δεν υπάρχουν άγιοι και αμαρτωλοί, υπάρχουν οι ανθρώπινες αδυναμίες, τα λάθη και ο Χαρίτος έχει κάτι που τον κάνει να ξεχωρίζει από όλους τους ήρωες των αστυνομικών μυθιστορημάτων: συμπόνια. Και με αυτή τη συμπόνια, ο Έλληνας αστυνομικός Λευτέρης Χαρίτος, που κρατά την πρώτη θέση στην καρδιά των αναγνωστών της αστυνομικής λογοτεχνίας και κάνει καριέρα σε πολλές χώρες της Ευρώπης μέσα από τα πολυμεταφρασμένα βιβλία του Μάρκαρη, σε ένα από τα πιο καλοδουλεμένα βιβλία της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας, δίνει λύση στο μυστήριο του βιβλίου με τον τίτλο «Η εποχή της υποκρισίας», τη λέξη υποκρισία διάλεξε ο συγγραφέας στον τίτλο που καθορίζει την εποχή μας, με μια λέξη καθόλου τυχαία.

Ο Χαρίτος έρχεται να λύσει το μυστήριο μέσα σε ένα φαινόμενο που έχει πάρει διαστάσεις επιδημίας και καθορίζει οικονομικές και πολιτικές δημόσιες και προσωπικές σχέσεις. Πού βρίσκονται οι ένοχοι; «Ο Ζήσης έχει δίκιο. Οι δολοφόνοι δεν είναι τρομοκράτες, αλλά οι χαμένοι του συστήματος, που έχουν φτάσει σε απόγνωση. Εκεί πρέπει να ψάξουμε. Αυτό είναι λογικό συμπέρασμα, αλλά λέγεται και εύκολα. Γιατί πού να ψάξεις και ποιον να βρεις ανάμεσα σε τόσους χαμένους της κρίσης, που η απελπισία και η απόγνωση τους βύθισαν στα τάρταρα;», λέει ο Χαρίτος.

Από το μύθο της Άλκηστης στην κορυφή της λίστας των New York Times

Η περίπτωση του Άλεξ Μιχαηλίδη που θεωρείται το νέο αστέρι του αστυνομικού μυθιστορήματος θα μας απασχολήσει πολύ στο μέλλον αφού ήδη με το πρώτο του βιβλίο σκαρφάλωσε στην κορυφή των best sellers των New York Times. Ο Βρετανοκύπριος συγγραφέας που ζει στη Μεγάλη Βρετανία τα κατάφερε με το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο Η σιωπηλή ασθενής, (εκδόσεις Διόπτρα) όχι μόνο να καταπλήξει τους πάντες με τη φαντασία και τους χαρακτήρες που έπλασε αλλά η ιστορία του γίνεται ταινία από την εταιρεία παραγωγής του Μπραντ Πιτ. Πρωταγωνίστρια του βιβλίου μια δολοφόνος πολύ παράξενη, καθόλου οικεία. Είναι η Αλίσια Μπέρενσον που ζει μια φαινομενικά τέλεια ζωή. Διάσημη ζωγράφος η ίδια, περιζήτητος φωτογράφος μόδας ο άντρας της, ζουν σ’ ένα μεγάλο σπίτι με θέα στο πάρκο, σε μια από τις πιο όμορφες περιοχές του Λονδίνου. Όταν ένα βράδυ ο σύζυγός της γυρίζει αργά από μια φωτογράφιση, η Αλίσια τον πυροβολεί πέντε φορές στο κεφάλι και βυθίζεται στη σιωπή.

Η άρνησή της να μιλήσει και να δώσει οποιαδήποτε εξήγηση θα μετατρέψει μια οικογενειακή τραγωδία σε κάτι πολύ μεγαλύτερο, σ’ ένα μυστήριο το οποίο μονοπωλεί τη φαντασία του κοινού και κάνει την Αλίσια διαβόητη. Η τιμή των έργων της απογειώνεται κι εκείνη, Η σιωπηλή ασθενής, μεταφέρεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας στο Γκρόουβ, μια ψυχιατρική μονάδα υψηλής ασφαλείας στο βόρειο Λονδίνο.

Τι συμβαίνει στο μυαλό της Αλίσια και γιατί επέλεξε τη σιωπή; Ο Άλεξ Μιχαηλίδης ανατρέχει σε έναν ελληνικό μύθο για να πλάσει την ηρωίδα του, στον μύθο της Άλκηστης. Η Άλκηστη παρέχει πρότυπο γυναικείας συζυγικής αφοσίωσης. Η επώνυμη ηρωίδα θυσιάζεται υπέρ του ανδρός της Αδμήτου, Βασιλέως των Φερών. Όμως ο Ηρακλής κατόπιν μονομαχίας με τον θάνατο την επαναφέρει στη ζωή. Ο Ευριπίδης δοκίμασε να απελευθερώσει τις ηρωίδες του μέσα από τους ρόλους που τους προσέδωσε. Επέτρεψε στον μέχρι τότε καταπιεσμένο συναισθηματικό κόσμο που εκπροσωπούσαν να γίνει αντικείμενο μελέτης και να ξεφύγει από την κοινωνική απομόνωση που της είχε επιβάλλει ο πατριαρχικός αρχαίος κόσμος της κλασικής εποχής. Ο Άλεξ Μιχαηλίδης βάζει απέναντι από τη σιωπηλή ηρωίδα του τον μόνο άνθρωπο που θα μπορούσε να της αποσπάσει τα λόγια που δικαιολογούν την πράξη και τη ζωή της, τον Θίο Φέιμπερ ένα πρόσωπο που περίμενε πολύ καιρό την ευκαιρία να δουλέψει με την Αλίσια. Είναι πεπεισμένος ότι εκείνος θα πετύχει εκεί που οι άλλοι απέτυχαν. H αποφασιστικότητά του να την κάνει να μιλήσει και να ξετυλίξει το μυστήριο της δολοφονίας του άντρα της τον παρασύρει σ’ ένα δύσβατο μονοπάτι που οδηγεί στα βαθύτερα αίτια της σιωπής της.

Πόσο αντέχουμε την ομολογία του άλλου, και σε ποια σκοτεινά μονοπάτια μας βάζει; Ο Άλεξ Μιχαηλίδης στήνει ένα από τα πιο ευφάνταστα θρίλερ γύρω από τα ζητήματα της αφοσίωσης,  της αγάπης άνευ όρων, της χειριστικότητας και του σκότους των σχέσεων. Σε μια περίτεχνη πλοκή με εξαιρετικό ρυθμό ο συγγραφέας μας θυμίζει και κάτι ακόμα: αυτό που συμβαίνει όταν ένας πλήρως αφοσιωμένος άνθρωπος γνωρίσει τη μη αποδοχή της θυσίας του. Που είναι μια πλήρης αντιστροφή πράξεων και συναισθημάτων. Και μπορεί να μην υπάρχει κανένας Ηρακλής όπως στον μύθο για να σε επαναφέρει στη ζωή.

Νοέμβριος, αφιερωμένος στην αστυνομική λογοτεχνία στο Public

Info: Η συνέχεια θα δοθεί σε ένα εορταστικό διήμερο της αστυνομικής λογοτεχνίας στο Public Βόλου. Στις 15 Νοεμβρίου στις 19:00 συμμετέχουν οι: Ευτυχία Γιαννάκη, Πάνος Ιωαννίδης, Δημήτρης Μαμαλούκας και Κώστας Μουζουράκης.

Στις 16 Νοεμβρίου στις 12:00 το μεσημέρι η εκδήλωση στο Public Βόλου θα είναι αφιερωμένη στους μικρούς φίλους και στην Παιδική Αστυνομική Λογοτεχνία, καθώς οι Πιτσιμπουίνοι, οι ήρωες των παιδικών αστυνομικών βιβλίων της Ευτυχίας Γιαννάκη, λύνουν τα μυστήρια με τη βοήθεια μαθητών του Βόλου. Σε συνεργασία με τις εκδόσεις Ίκαρος, Καστανιώτη, Κέδρος.

Την ίδια μέρα θα καλωσορίσει τους λάτρεις του crime και η Θεσσαλονίκη στο Public Τσιμισκή στις 19:00. Οι συγγραφείς Ανδρέας Αποστολίδης, Πέτρος Μαρτινίδης, Γιάννης Ράγκος θα χαρίσουν αξέχαστες στιγμές μυστηρίου. Σε συνεργασία με τις εκδόσεις Άγρα, Νεφέλη, Καστανιώτη.

elculture.gr