Μαγιό, τσεκ. Αντηλιακό, τσεκ. Πετσέτα, τσεκ. Τι δεν πρέπει να ξεχάσεις πριν βγεις στον πηγεμό για την παραλία;

Το smartphone, την αδιάβροχη θήκη του, την μπαταρία φόρτισης, power bank για να καταλαβαινόμαστε, ακόμα καλύτερα αν είναι ηλιακή, το καλοκαιρινό σου πακέτο δεδομένων για ασύρματο ίντερνετ 4G, το αδιάβροχο ασύρματο ηχείο για να «δώσεις ρυθμό στις διακοπάρες σου» όπως σε προτρέπει αλυσίδα τεχνολογίας, «drones και action cameras για να ρίξεις τα social media με τις καλοκαιρινές σου πόζες στην αμμουδιά», όπως διαφημίζει άλλο πολυκατάστημα, τα αδιάβροχα wearables-smartbands (έξυπνα ηλεκτρονικά βραχιολάκια), μετρητές βημάτων-θερμίδων-παλμών καρδιάς, ειδοποιητές κλήσεων...

Τέλος, αν για σένα ο χρόνος είναι χρήμα, μην ξεχάσεις να κλείσεις από την εφαρμογή στο κινητό σου ομπρέλα, ξαπλώστρα και ολοκληρωμένο «πακετάκι προσφοράς» πριν φύγεις για την πλαζ.

Αυτός είναι ο εξοπλισμός του σύγχρονου παραθεριστή, αν ακολουθήσουμε την τάση που θέλει κάθε παραλία να έχει και το wi-fi της, κάθε εκδρομικό σακίδιο τουλάχιστον τρία είδη φορτιστών, κάθε παιδί, γέρος και νέος τη δική του πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.

Facebook για τον μεσήλικα και τον συνταξιούχο που ακόμα τσιμπάει με τα σικέ διαδικτυακά ξεκατινιάσματα Συριζόφιλων και Συριζομάχων, instagram για τον κουλ νέο που θέλει να δείξει στους φίλους του πού αράζει τη σκληρά γυμνασμένη κορμάρα του τις 15 μέρες που του έδωσε το αφεντικό άδεια, twitter για αυτόν που θεωρεί τον εαυτό του ατακαδόρο, musicaly για τα ανήλικα κοριτσάκια που φέτος λιώνουν με κορεάτικη ποπ και Fortnight για τα αγοράκια που επίσης λιώνουν, με άλλο τρόπο, στο Multiplayer Online Gaming.

Αγνοώντας τις παραινέσεις για «θερινή αποτοξίνωση από τα social media» ο διαδικτυακός εαυτός μας δεν πάει διακοπές.

Αντίθετα, ακόμα και όταν είμαστε στην πλαζ -ή ειδικά όταν είμαστε εκεί- σερφάρει, ποστάρει, βγάζει σέλφι, παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια, ακούει μουσική ή βλέπει βιντεάκια, ενίοτε δουλεύει από απόσταση, μετατρέποντας σε γραφείο του την ξαπλώστρα και σε εργαλείο δουλειάς την ταμπλέτα.

Την ανάγκη μας να είμαστε διαρκώς συνδεδεμένοι -πλαστή ή μη- αξιοποιούν δεόντως οι δόκτορες του μάρκετινγκ, εγχώριοι και υπεράκτιοι, τουριστικοί πράκτορες, διαφημιστές και επιχειρηματίες, πουλώντας λύσεις σε προβλήματα που μέχρι πριν από λίγα χρόνια δεν ξέραμε καν ότι είχαμε.

Στον ορυμαγδό των ψηφιακών γκάτζετ παραλίας η «Εφ.Συν.» επέλεξε δύο ενδεικτικές ελληνικές πατέντες και μίλησε με τους εμπνευστές τους, προσπαθώντας να καταλάβει πότε τα μπάνια του λαού απέκτησαν εξάρτηση από τις νέες τεχνολογίες.

Plazz.com: τουρίστας ή μπαμπάς, με την ξαπλώστρα σου θα πας

Λευτέρης Φαρμάκας και Μάνος Πατεράκης, συνιδρυτές της πλατφόρμας plazz.com Οι ιδρυτές του plazz.com, Λευτέρης Φαρμάκας και Μάνος Πατεράκης. Πλέον κλείνεις διαδικτυακά ξαπλώστρα σε πάνω από 100 παραλίες σε όλη την Ελλάδα |

Τους 40.000 χρήστες και τις 3.500 ξαπλώστρες σε πάνω από 100 επιχειρήσεις έφτασε φέτος μετά από τρία χρόνια λειτουργίας η ελληνική ψηφιακή πλατφόρμα plazz.com, που σου επιτρέπει να κλείσεις ξαπλώστρα από το ίντερνετ ή το κινητό.

Οι συνιδρυτές της Λευτέρης Φαρμάκας και Μάνος Πατεράκης δραστηριοποιούνται από το 2004 στον χώρο του ψηφιακού μάρκετινγκ με την εταιρεία redirect.

«To plazz.com ξεκίνησε αρχικά ως δημιούργημα της redirect. Πλέον έχει αναπτυχθεί και είναι αυτόνομη εταιρεία» λέει στην «Εφ.Συν.» ο Μάνος Πατεράκης.

«Ξεκίνησε από μια υπαρκτή ανάγκη που έχουμε όλοι μας ζήσει τα καλοκαίρια. Ετσι κι εγώ, ήμουν διακοπές στα Χανιά της Κρητης το 2015, όταν συνειδητοποίησα ότι κάθε φορά που πάω για μπάνιο στην παραλία της Φαλάσαρνας, αφού έχω οδηγήσει περίπου 30 χιλιόμετρα, χάνω άλλη μια ώρα περιμένοντας κάτω από τον ήλιο για να αδειάσει ξαπλώστρα. Τότε σκέφτομαι, αφού κάνεις ούτως ή άλλως τόσο κόπο για να πας, δεν θα άξιζε να δώσεις ένα-δυο ευρώ παραπάνω να κλείσεις ξαπλώστρα από πριν, να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο; Διακοπές πας».

Eτσι γεννήθηκε το plazz.com, πιλοτικά στην αρχή με μόνη πλαζ τον Αστέρα Βουλιαγμένης. Από το 2016 αναπτύχθηκε ραγδαία και επεκτάθηκε σε όλο και περισσότερα venues -έτσι αποκαλούν οι επιχειρηματίες τις οργανωμένες πλαζ- beach bars και εξυπηρετεί καθημερινά ώς 3.000 άτομα σε παραλίες από την Κρήτη, το Αιγαίο και τα Ιόνια νησιά, την Πελοπόννησο αλλά και δεκάδες οργανωμένες πλαζ της Αττικής.

Σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο του plazz.com, ένα σετ ξαπλώστρες με ομπρέλα για 2 άτομα ξεκινά από 8 με 10 ευρώ τις καθημερινές, διπλασιάζεται τα Σαββατοκύριακα και φτάνει τα 50, 70 και 100 ευρώ ανάλογα με τις παροχές και το πρεστίζ της πλαζ.

Ο πελάτης «κλείνει» ξαπλώστρα στην τιμή της παραλίας χωρίς έξτρα επιβάρυνση, αφού η προμήθεια της πλατφόρμας επιβαρύνει αποκλειστικά τον ιδιοκτήτη. «Επιπλέον προσφέρονται “πακετάκια”. Π.χ. δύο σετ ξαπλώστρες, ομπρέλες και καφέ, στα 17 αντί για τα 20 ευρώ» μας λέει ο Μάνος.

Περίπου το 35% των χρηστών είναι τουρίστες από το εξωτερικό: «Εχω προκρατήσεις ξαπλώστρας, που τις κάνουν πριν έρθουν καν στην Ελλάδα. Π.χ. πάει κάποιος στην Πάρο για πέντε μέρες και κλείνει για όλες τις ημέρες ξαπλώστρες σε τρεις διαφορετικές παραλίες. Είναι κομμάτι της οργάνωσης των διακοπών τους. Λένε, αφού πάω λίγες ημέρες διακοπές, γιατί να χάνω χρόνο ψάχνοντας για ξαπλώστρα...».

Η πλειονότητα των χρηστών είναι Ελληνες, μάλιστα από διαφορετικές δημογραφικές ομάδες:

«Αν και δεν ζητάμε ποτέ προσωπικά δεδομένα όπως η ηλικία, αυτά προκύπτουν από το προφίλ του κάθε beach bar. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι χρήστες του plazz.com έχουν αναλογίες με τις διαφορετικές κατηγορίες κοινού στα τηλεοπτικά κανάλια: Εχουμε τα νεανικά κοινά, π.χ. σε μπαρ με νεαρόκοσμο όπως το Cabana Mare στα Χανιά. Ομως το ζητάνε πολύ και σε οικογενειακές παραλίες, π.χ. στα Περούλια στην Καλαμάτα. Ειδικά για τις οικογένειες με μικρά παιδιά, που κουβαλάνε ένα ολόκληρο αυτοκίνητο με μπαγκάζια, θέλουν να ξέρουν από πριν ότι έχουν κάπου να τα αφήσουν και δεν θα ξεροσταλιάζουν στον ήλιο».

Το επόμενο βήμα για τους επιχειρηματίες της ψηφιακής ξαπλώστρας είναι η αναζήτηση πελατών σε παραλίες του εξωτερικού, ώστε η πλατφόρμα να λειτουργεί όλο τον χρόνο, αλλά και το άνοιγμα στις πισίνες των ξενοδοχείων: «Οταν ένα ξενοδοχείο έχει 500 δωμάτια και 80 ξαπλώστρες, όποιος ξυπνάει πρώτος βάζει την πετσέτα του εκεί από τις 5 το πρωί. Υπάρχει ανάγκη και εκεί».

wi-fi ή Γαλάζια Σημαία;

Στους τουριστικούς οδηγούς και στις λίστες με τις αξιολογήσεις των πλαζ, το εικονίδιο «wi-fi» με τις τρεις καμπύλες μπάρες θεωρείται πλέον απαραίτητο.

Ενδεικτικό είναι ότι οι παραλίες όπου μπορείς να κλείσεις ξαπλώστρα μέσω του plazz.com, όλες διαθέτουν wi-fi, ενώ λίγες αντίθετα έχουν το εικονίδιο με το αναπηρικό καροτσάκι.

Φαίνεται πως η έλλειψη συνδεσιμότητας ιεραρχείται ως μεγαλύτερο μειονέκτημα από την έλλειψη προσβασιμότητας σε ΑμεΑ.

«Τον Ελληνα δεν τον νοιάζει και τόσο το wi-fi, γιατί όλοι φροντίζουν να έχουν από πριν πακέτα με δεδομένα για το κινητό τους και σερφάρουν με 3G και 4G.

Ομως ο τουρίστας, ειδικά από χώρες που πληρώνουν roaming, το πρώτο που θα σε ρωτήσει είναι αν έχει wi-fi. Κυρίως γιατί θέλει να μπορεί να δουλέψει από απόσταση» μας λέει ο Μάνος από το plazz.com.

Boxaki.info: το χρηματοκιβώτιο του λουόμενου

Boxaki.info το χρηματοκιβώτιο του λουόμενου

«Οταν πας μόνος σου για μπάνιο έχεις άγχο, μήπως ενώ είσαι στη θάλασσα σου πάρουν τα κλειδιά, το πορτοφόλι, το κινητό. Γι’ αυτό συνήθως κάνουμε μπάνιο με βάρδιες, μία ο ένας μία ο άλλος».

Ετσι μου εξηγεί τη γνωστή αντικλεπτική μέθοδο που ακολουθεί μητέρα η οποία πηγαίνει για μπάνιο με το παιδί της και τη γιαγιά του σε παραλίες της Αττικής.

Ομως, για όσους δεν θέλουν να ανησυχούν, όλο και περισσότερες οργανωμένες πλαζ έχουν την πατέντα «boxaki», που είναι ένα κουτί φύλαξης, συνήθως ενσωματωμένο στον ιστό της ομπρέλας, όπου ο λουόμενος φυλάει προσωπικά και πολύτιμα αντικείμενα.

«Ο λουόμενος δεν χρειάζεται καν να σηκωθεί από την ξαπλώστρα. Φοράει στον καρπό ένα αδιάβροχο βραχιόλι, μοναδικό για κάθε boxaki, όπου ακουμπώντας το στην κλειδαριά, χωρίς να το αφαιρέσει από τον καρπό, το boxaki ανοίγει αυτόματα. Στη συνέχεια, αφού τοποθετήσει μέσα σε αυτό τα προσωπικά του αντικείμενα, απλώς πιέζει την πόρτα και το boxaki κλειδώνει» λέει στην «Εφ.Συν.» ο Μάριος Χριστοδούλου από την εταιρεία Safeliving, που ειδικεύεται σε ηλεκτρονικά συστήματα κλειδώματος από το 2010 και λάνσαρε το boxaki πριν από τρία χρόνια.

Πλέον το μεταλλικό κουτί -που λειτουργεί και ως επιφάνεια διαφήμισης- βρίσκεται σε πάνω από 120 οργανωμένες πλαζ σε Ελλάδα και Κύπρο αλλά και στο εξωτερικό - στη Ρουμανία.

Το ηλεκτρονικό βραχιολάκι-σπιράλ από θερμοπλαστική πολυουρεθάνη χρησιμοποιεί την τεχνολογία RFID, αναγνώρισης ραδιοσυχνοτήτων με ηχητικό σήμα.

Πρόκειται για την ίδια τεχνολογία με το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Οπως διαφημίζει στην ιστοσελίδα του, «το boxaki επιτρέπει τη διενέργεια σύνδεσης του επιχειρηματία με τα κινητά τηλέφωνα των λουομένων μέσω QR-code αποστέλλοντας μηνύματα για διαγωνισμούς ή events τόσο κατά τη θερινή περίοδο όσο και όλο τον χρόνο. Με τον τρόπο αυτό η επιχείρηση διατηρεί την επαφή με τους πελάτες της».

Πρόκειται για το γνωστό πλέον τετραγωνίδιο με τον γραμμωτό κώδικα δύο διαστάσεων, που «σκανάρεις και κερδίζεις» συμμετέχοντας σε διαγωνισμούς με το κινητό σου, ο οποίος βρίσκεται πια παντού, από τα κουτάκια των αναψυκτικών μέχρι τα κορνφλέικ.

Η νέα πατέντα που έχει προστεθεί στο boxaki είναι ένας ενσωματωμένος φορτιστής power-bank, ώστε να φορτίζεις το κινητό, το λάπτοπ, την ταμπλέτα σου ή τη συσκευή του ηλεκτρονικού τσιγάρου, ενώ το έχεις κλειδωμένο.