ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 25 Ιουνίου 2020
Προς τους κ. κ. Υπουργούς

Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής

Οικονομικών

Θέμα: «Οι πολιτικές επιλογές και οι χειρισμοί της Κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση του Λιμένα Ηρακλείου, βρίσκονται απέναντι στο συμφέρον της τοπικής κοινωνίας αλλά και της εθνικής οικονομίας»

Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ελλάδας, με σημαντική γεωστρατηγική θέση και με ιδιαίτερη συμβολή, τόσο στην ανάπτυξη του Ηρακλείου και της Κρήτης, όσο και της εθνικής οικονομίας, αφού αποτελεί κόμβο για τις θαλάσσιες μεταφορές και τον τουρισμό σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο.
Η μεθόδευση της Κυβέρνησης να «αξιοποιήσει» το λιμάνι του Ηρακλείου, μέσω σχεδίων πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Ο.Λ.Η. Α.Ε., συνεπάγεται ξεκάθαρα την απώλεια του δημόσιου χαρακτήρα του λιμένα, τον κίνδυνο βιωσιμότητας αυτού και τον αποκλεισμό μιας ολόκληρης κοινωνίας από τις οικονομικές ευκαιρίες και την ανάπτυξη που συνδέονται με τις λιμενικές δραστηριότητες. Παράλληλα, η πώληση των περιφερειακών λιμανιών και η παράδοσή τους σε ιδιωτικά συμφέροντα δεν επιτρέπει τη συνολική χάραξη εθνικής στρατηγικής για τη λιμενική πολιτική, η οποία είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της χώρας.
Ο δημόσιος ΟΛΗ Α.Ε, είναι κερδοφόρος και τα έσοδά του λιμανιού αυτοχρηματοδοτούν τις ανάγκες του. Η Κυβέρνηση, προσπαθώντας να υλοποιήσει τα σχέδιά της έχει ήδη προβεί σε ενέργειες (κατάργηση της δυνατότητας επιβολής τέλους ανταποδοτικότητας άνω του 5%, προσπάθεια αφαίμαξης των πόρων του λιμένα, κτλ) που αποδυναμώνουν το δημόσιο χαρακτήρα του λιμανιού και που περιορίζουν την δυνατότητα υλοποίησης έργων υποδομής. Αν πραγματικά η Κυβέρνηση ήθελε να στηρίξει τους Οργανισμούς Λιμένα θα έπρεπε να τους ενδυναμώσει μέσω ενός συνολικού σχεδιασμού με σκοπό την πλήρη αναβάθμιση και ουσιαστική τους αξιοποίηση, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και των χρηστών. Αντίθετα η ΝΔ επιλέγει το μοντέλο του ξεπουλήματος, γεγονός που θα πλήττει το δημόσιο χαρακτήρα των λιμανιών και επιφέρει μαρασμό των φορέων της τοπικής κοινωνίας.
Η όποια εξέλιξη ιδιωτικοποίησης του λιμένα του Ηρακλείου, αναμένεται να έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις, τόσο σε ότι αφορά στην αύξηση του κόστους μεταφοράς προϊόντων από και προς την ηπειρωτική ενδοχώρα, όσο και στον κίνδυνο επιβίωσης μικρομεσαίων κυρίως επιχειρήσεων, που συνδέονται με τη λειτουργία του λιμανιού, αφού θα έχουν πια να αντιμετωπίσουν την δημιουργία ενός ιδιότυπου ιδιωτικού μονοπωλίου.
Το λιμάνι του Ηρακλείου έχει ανάγκη από ένα συγκροτημένο σχέδιο που εστιάζει στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, την βελτίωση της εξυπηρέτησης και ενίσχυση της ασφάλειας των επιβατών, την οριστική απόδοση και αξιοποίηση από την πόλη του τμήματος της χερσαίας ζώνης του λιμένα, για την ανάπτυξη ελεύθερων χώρων και χώρων αναψυχής, και όχι στην ανεξέλεγκτη και χωρίς όρους, παράδοση της δημόσιας περιουσίας του Ηρακλείου, σε ιδιώτες. Το λιμάνι πρέπει να παραμείνει σε δημόσιο έλεγχο και να αξιοποιηθεί μόνο προς όφελος της εθνικής αλλά και της τοπικής οικονομίας.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

1. Ποιος ο γενικότερος σχεδιασμός της Κυβέρνησης για την ανάπτυξη του Λιμένα Ηρακλείου;
2. Με ποιόν τρόπο θα διασφαλιστεί ότι ο Λιμένας Ηρακλείου θα αποτελεί πυλώνα για την τοπική ανάπτυξη και όχι εργαλείο στα χέρια ιδιωτικών μονοπωλίων, εις βάρος της τοπικής κοινωνίας;
3. Θα υπάρξει ενίσχυση του Οργανισμού με επιπλέον προσωπικό, καθώς επίσης θα διασφαλιστούν οι θέσεις του υπάρχοντος προσωπικού και οι εργασιακές σχέσεις τόσο του ΟΛΗ ΑΕ όσο και των φορτοεκφορτωτών που εργάζονται στο λιμάνι;


Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Βαρδάκης Σωκράτης

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αυλωνίτης Αλέξανδρος - Χρήστος

Γκιόλας Γιάννης

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιωτης Εμμανουήλ

Καλαματιανός Διονύσιος

Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)

Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

,Παπαχριστόπουλος Αθανάσιος

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)

Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Ψυχογιός Γεώργιος