Για τους χρήστες του, το Facebook κάνει πολλά πράγματα. Για τους επενδυτές, κάνει μόνο ένα: πουλάει διαφημίσεις. Η ανάπτυξη αυτής της δραστηριότητας πρόκειται να επιβραδυνθεί «σημαντικά», προειδοποίησε η εταιρεία την Τετάρτη. Αυτό μπορεί να φαίνεται ανησυχητικό αφού, σε αντίθεση με τους αντιπάλους της, η αξία ενός τρισ. δολαρίων εταιρεία του Mark Zuckerberg  δεν έχει βρει μια αξιόπιστη δεύτερη σημαντική πηγή εισοδήματος. Ευτυχώς, υπάρχουν ακόμα πολλά χρήματα.

Το Facebook ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις του δεύτερου τριμήνου αυξήθηκαν κατά 56% σε ετήσια βάση στα 29 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι αναμένει να μην διατηρήσει τις εκπληκτικές επιδόσεις που σημείωσε εν μέσω πανδημίας. Ο παγκόσμιος ρυθμιστικός έλεγχος και οι αλλαγές στο καθεστώς προσωπικών δεδομένων από τον κατασκευαστή του iPhone, Apple είναι από τα στοιχεία που λειτουργούν ενάντια στην εταιρία του Zuckerberg. Οι αναλυτές ήδη προβλέπουν ότι τα έσοδα για τα επόμενα δύο τρίμηνα θα αυξηθούν κατά 32% και 21% αντίστοιχα, σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την Refinitiv.

Άλλες εταιρείες τεχνολογίας είχαν παρόμοιες αυξήσεις στη διαφήμιση. Η Google της Alphabet ανακοίνωσε την Τρίτη ότι τα έσοδα από διαφημίσεις αυξήθηκαν σχεδόν κατά 70%, φτάνοντας τα 50 δισεκατομμύρια δολάρια. Εν τω μεταξύ, η διαφήμιση στην αναζήτηση της Microsoft αυξήθηκε πάνω από 50% το δεύτερο τρίμηνο. Αλλά η Microsoft δεν είναι τόσο δεσμευμένη με αυτήν την πηγή εσόδων. Η Alphabet εξακολουθεί να βασίζεται σε πωλήσεις διαφημίσεων για εννιά στα δέκα δολάρια που βγάζει, αλλά δημιουργεί νέες πηγές όπως υπηρεσίες cloud και αναφέρει ξεχωριστά το τμήμα «άλλα στοιχήματα», που περιλαμβάνει τις νεοφυείς δυνητικές πηγές εσόδων.

Ο Zuckerberg έχει στρέψει την προσοχή του σε άλλους τομείς, μεταξύ των οποίων το ψηφιακό νόμισμα Libra, και πιο πρόσφατα, προς ένα φιλόδοξο έργο για τη διασύνδεση του φυσικού και του εικονικού κόσμου σε ένα λεγόμενο metaverse. Όμως αυτές οι επιχειρήσεις είτε παλεύουν να κερδίσουν κάποια βάση είτε είναι πολύ νέες για να επηρεάσουν τα βασικά έσοδα. Και δεν είναι ξεκάθαρο ότι κάποιος από τους δύο τομείς θα έχει τη δική του ροή εσόδων, ή θα λειτουργούν απλώς ως πόλος έλξης για μεγαλύτερο μερίδιο των διαφημιστικών προϋπολογισμών των πελατών του Facebook.

Προς το παρόν, αυτό φτάνει, γιατί ακόμη και μια πιο αργή ανάπτυξη μπορεί να αποδειχτεί σχετικά γρήγορη καθώς οι δαπάνες για ψηφιακές διαφημίσεις αυξάνονται και η παραδοσιακή τηλεόραση χάνει το κοινό από τα χέρια της. Η MoffettNathanson εκτιμά ότι οι αμερικανικές διαφημίσεις στο διαδίκτυο θα αυξηθούν κατά 150 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2020 έως το 2024. Εάν το Facebook διατηρήσει το μερίδιό του στο 25% περίπου, σύμφωνα με το eMarketer, θα μπορούσε να αυξήσει τις πωλήσεις διαφημίσεων κατά σχεδόν 40 δισεκατομμύρια δολάρια – ποσό ισοδύναμο με το σύνολο των εσόδων του από τη Βόρεια Αμερική πέρυσι. Αλλά, υπάρχει ακόμα χρόνος για να επεξεργαστεί κάποιο εναλλακτικό σχέδιο.

REUTERS BREAKINGVIEWS