Με την πραγματοποίηση των ετήσιων Γενικών Συνελεύσεων των Οργανισμών Λιμένα ΑΕ, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε σε αλλαγές στις διοικήσεις σε ορισμένα από τα 10 λιμάνια των οποίων τη μετοχή διαχειρίζεται.  Οι αλλαγές των διοικήσεων σηματοδοτούν το κλείσιμο ενός κύκλου που άνοιξε από το 2016 και μετά, με την ανάληψη της ευθύνης της διοίκησης των λιμένων από ανθρώπους οι οποίοι, με όραμα και μεθοδική δουλειά, ανέλαβαν το δύσκολο έργο να λύσουν τα προβλήματα που δημιούργησε η μνημονιακή κρίση και να θέσουν τα λιμάνια σε τροχιά αποτελεσματικής λειτουργίας και ανάπτυξης προς όφελος της κοινωνίας.

Σε αυτή τη διαδρομή και στο πλαίσιο των στόχων που είχε θέσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ανέτρεψαν τα τετελεσμένα που προσπάθησαν να δημιουργήσουν οι πριν το 2014 κυβερνήσεις οδηγώντας τα λιμάνια σε ιδιωτικοποίηση μέσα από μια πορεία διαρκούς απαξίωσης. Με τα σημαντικά εμπορικά και οικονομικά αποτελέσματα που κατάφεραν αν επιτύχουν οι νέες διοικήσεις καθώς και άλλα σημαντικά επιτεύγματα, παρόμοια ή διαφορετικά για κάθε λιμάνι, απέδειξαν ότι ακόμα και στα πλαίσια των δυσκολιών της σκληρής επιτήρησης από τους θεσμούς, τα λιμάνια έχουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης. Αυτά τα θετικά αποτελέσματα έδωσαν σημαντικά όπλα στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να παλέψει με τους θεσμούς και να ανατρέψει την πορεία των ιδιωτικοποιήσεων μέσω της ψήφισης του νόμου 4597/2019, με τον οποίο οι Οργανισμοί Λιμένα εξακολουθούν να παραμένουν στο δημόσιο έχοντας τη δυνατότητα να προσελκύουν ιδιωτικές επενδύσεις όπου και εάν αυτό κριθεί αναγκαίο.

Επέλεξαν λοιπόν να ακολουθήσουν ένα δύσκολο δρόμο ο οποίος, πέρα από τις γενικότερες δυσκολίες της μνημονιακής περιόδου, περιελάμβανε και τις αντιδράσεις ποικίλλων συμφερόντων που συνδέονται  με τη ναυτιλιακή και λιμενική λειτουργία και τα κατάφεραν.

Δυστυχώς η επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη να ανοίξει εκ νέου το ιδιοκτησιακό καθεστώς των Οργανισμών Λιμένα επαναφέροντας τα σενάρια της ιδιωτικοποίησης τους θέτει σε κίνδυνο τα επιτεύγματα των τελευταίων χρόνων. Επίσης ιδιαίτερα ανησυχητική για τη λειτουργία τους και την υλοποίηση του επενδυτικού τους προγράμματος είναι η αφαίρεση μέσω της έγκρισης διανομής μερίσματος από το ΤΑΙΠΕΔ μεγάλων ποσών από τα ετήσια κέρδη των Οργανισμών Λιμένα αλλά και από τα κέρδη προηγούμενων χρήσεων, τα οποία επετεύχθησαν χάρη στη χρηστή και αποτελεσματική διαχείριση από τις διοικήσεις τους.

Είναι ωστόσο βέβαιο ότι τα όποια σχέδια της κυβέρνησης για ανατροπή της μέχρι σήμερα θετικής πορείας τους με στόχο την απαξίωση και την ιδιωτικοποίηση τους θα συναντήσουν την αντίσταση των  εργαζόμενων, των χρηστών και της κοινωνίας. Απέναντι στα επιχειρήματα απαξίωσης της δυνατότητας του δημόσιου τομέα να διαχειριστεί κρίσιμες υποδομές όπως είναι τα λιμάνια, θα υπάρχει ο απολογισμός του έργου αυτών των διοικήσεων και το θετικό παράδειγμα της στάσης τους.

Χρήστος Λαμπρίδης πρώην Γενικός Γραμματέας Λιμένων

Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών επενδύσεων

Μέλος του Τμήματος Ναυτιλίας ΣΥΡΙΖΑ