Μηνάς Τσαμόπουλος

Το λιμάνι της Ταγγέρης  έφθασε τα 5,7 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια  ξεπερνώντας  τον Πειραιά που σε σύνολο τριών προβλητών εξυπηρέτησε 5,5 εκατομμύρια teus το 2020

Σκληραίνει ο διεθνής  ανταγωνισμός για το λιμάνι του Πειραιά και δημιουργεί προβλήματα στους Κινέζους οι οποίοι  θέλουν να αυξήσουν τη δύναμή  τους αλλά  έχουν τα χέρια δεμένα αφού καθυστερεί η έγκριση για την κατασκευή της προβλήτας IV.

Ο «κώδων» του ανταγωνιστικού κινδύνου ήταν διπλός για την Cosco.

Το πρώτο αφορά  την κίνηση που αλλάζει τις ισορροπίες στην Ευρώπη και βάζει ψηλά τον πήχη. Πρόκειται για    τη συγχώνευση των λιμανιών της Αμβέρσας με του  Zeebrugge  που βρίσκεται κοντά στη  Μπριζ.

Οι συζητήσεις μεταξύ των τοπικών αρχών της Αμβέρσας και της Μπριζ άρχισαν το 2018. Θα δημιουργηθεί ένα υπερ-ανταγωνιστικό  λιμάνι που θα  συναγωνίζεται το κορυφαίο  hub για containers  της Ευρώπης, εκείνο  του Ρότερνταμ.

Το 2020 τα δύο λιμάνια εξυπηρέτησαν συνολικά 13,8 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια εκ των οποίων 12 εκ. της Αμβέρσα και 1,8 του  Zeebrugge.

Το λιμάνι  του Ρότερνταμ εξυπηρέτησε το 2019 περίπου 14,8 εκατομμύρια “κουτιά” και αναμένονται τα επίσημα στοιχεία για το 2020 στη διάρκεια του οποίου ακούγεται ότι έχασε ένα εκατομμύριο εμπορευματοκιβώτια που αν ισχύει θα σημάνει μείωση κατά 6,7%.

Τόσο οι αρχές της Μπριζ όσο και της Αμβέρσα επεσήμαναν ότι η συγχώνευση είναι κάτι πολύ περισσότερο από   μία ιστορία με  εμπορευματοκιβώτια και τόνους φορτίων.

«Η φιλοδοξία είναι να γίνει το πρώτο παγκόσμιο λιμάνι που θα συμφιλιώσει την οικονομία, τους ανθρώπους και το κλίμα. Η συγχώνευση  βασίζεται στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για το περιβάλλον στην Αμβέρσα και το Zeebrugge, για τους πελάτες και τους ενδιαφερόμενους, αλλά και για την υπόλοιπη Φλάνδρα. Και τα δύο λιμάνια  καθόρισαν τρεις στρατηγικές προτεραιότητες: – βιώσιμη ανάπτυξη, – ανθεκτικότητα και πρωτοπορία  στην ενέργεια και την ψηφιακή μετάβαση» τόνισαν οι τοπικοί άρχοντες.

Όλοι δηλώνουν περήφανοι για αυτή την ιστορική “ενοποίηση”. Οι αρμόδιοι θέλουν να προσελκύσουν επενδυτές, να εξυπηρετήσουν ακόμα καλύτερα τους πελάτες να προσελκύσουν νέους, να αφήσουν ένα έντονο οικολογικό αποτύπωμα, να κάνουν όχι μόνο ένα βήμα αλλά πολλά προς την νέα εποχή στο παγκόσμιο εμπόριο και στα logistics.

Το λιμάνι της Zeebrugge  είναι το μεγαλύτερο αυτόνομης λειτουργίας λιμάνια και hub για LNG.

Η συμφωνία για να επισημοποιηθεί πρέπει να περάσει από την κρίση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Θα είναι  η δεύτερη συγχώνευση λιμένων στην ευρύτερη περιοχή μετά από εκείνη του 2018 όταν δημιουργήθηκε το  North Sea Port από τα λιμάνια της  Ghent και Zealand.

Το δεύτερο “καμπανάκι” ακούστηκε  από τη βόρεια Αφρική και το Μαρόκο. Το λιμάνι της Ταγγέρης  έφθασε τα 5,7 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια  ξεπερνώντας  τον Πειραιά που σε σύνολο τριών προβλητών εξυπηρέτησε 5,5 εκατομμύρια teus  το 2020.

Παράλληλα γίνονται  επενδύσεις στο μαροκινό λιμάνι για να φθάσει σε ικανότητα εξυπηρέτησης 9 εκατομμυρίων κουτιών.

Και ενώ οι εξελίξεις τρέχουν στον κλάδο της λιμενικής βιομηχανίας, στην Ελλάδα η Cosco παλεύει ακόμη για να πάρει την έγκριση για την κατασκευή της προβλήτας IV  που είναι ο μόνος τρόπος για να προσεγγίσει ανταγωνιστικά την πρώτη τριάδα των ευρωπαϊκών λιμανιών Ρότερνταμ-Αμβέρσα-Αμβούργου που κάνουν πάνω από 10 εκατ.  κινήσεις εμπορευματοκιβωτίων τον χρόνο.

Το λιμάνι του Πειραιά που είναι  τέταρτο στην Ευρώπη και πρώτο στην Ανατολική Μεσόγειο ξεπέρασε το φράγμα των πέντε εκατομμυρίων teus όμως αν δεν “επεκταθεί” θα μείνει στάσιμο με καθοδική τάση, όπως τονίζουν οι γνωρίζοντες.

Για το  θέμα αυτό έχει ενημερώσει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η Cosco με επιστολή της όπου μεταξύ άλλων αναφέρει:

“Μετά από 10 χρόνια συνεχούς μεγέθυνσης που έφερε το λιμάνι του Πειραιά από τη 93η στην 26η θέση σε ολόκληρο τον κόσμο, η δυναμικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων πλησιάζει τα όριά της. Κατά το 2019 εξυπηρετήθηκαν πάνω από 5,65 TEU (containers).

– Για το λόγο αυτό η Διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς πρότεινε εγκαίρως την κατασκευή μίας τέταρτης προβλήτας που θα αυξήσει τη συνολική ετήσια δυναμικότητα στα 10 εκατ. ΤΕU και θα επιτρέψει στο λιμάνι να διατηρήσει την αναπτυξιακή του δυναμική.

– Είναι μία νέα επένδυση, που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά το διάστημα της υλοποίησης και πολύ περισσότερες κατά τη διάρκεια της λειτουργίας και θα ενισχύσει την ελκυστικότητα και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδος, διατηρώντας μεγάλους όγκους φορτίων στον Πειραιά, που διαφορετικά μπορεί να εκτραπούν σε άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια της περιοχής.

– Η επιβάρυνση δε στο περιβάλλον θα είναι η μικρότερη δυνατή γιατί αφενός ο τέταρτος προβλήτας θα λειτουργήσει στην θέση του υφιστάμενου τερματικού αυτοκινήτων (που θα μετατοπιστεί προς τα ανατολικά) και αφετέρου η συντριπτική πλειοψηφία των φορτίων δεν αφορά εισαγωγές αλλά μεταφόρτωση σε άλλα πλοία και μεταφορά σε άλλα λιμάνια. Επίσης στον νέο προβλήτα θα χρησιμοποιηθεί ο πιο υψηλής τεχνολογίας και φιλικός προς το περιβάλλον εξοπλισμός, δηλαδή ηλεκτροκινούμενα μηχανήματα ώστε να μειώνεται το ενεργειακό αποτύπωμα και να περιορίζονται οι αέριοι ρύποι”.

ΠΗΓΗ:https://www.newmoney.gr/roh/palmos-oikonomias/naut...