Ενώ τα περισσότερα λιμάνια προορισμοί κρουαζιέρας κλείνουν και οι εταιρείες αναστέλλουν τα δρομολόγιά τους, ο ΟΛΠ λαμβάνει μέτρα στήριξης για την ακτοπλοία αλλά όχι και για την κρουαζιέρα

Στη δίνη της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης βρίσκεται και το λιμάνι του Πειραιά. Η κρουαζιέρα έβαλε λουκέτο που σημαίνει ότι τα άμεσα σχέδια για να εξελιχθεί σε λιμάνι home port μπαίνουν στον πάγο. Η Celestyal Cruises που το χρησιμοποιεί και δίνει ετησίως στον ΟΛΠ 3 εκατομμύρια ευρώ, έχει αναστείλει τις κρουαζιέρες μέχρι τα τέλη Απριλίου αλλά οι συνθήκες δείχνουν ότι ο κλάδος γενικώς θα αρχίσει να δραστηριοποιείται τον Ιούνιο και αυτό υπό προϋποθέσεις.

Επίσης τίθεται ερωτηματικό-για να μη γράψουμε ότι υπάρχει βεβαιότητα- για το αν η Norwegian Cruise Line η οποία έχει ανακοινώσει ότι με το πλοίο «Norwegian Spirit» θα χρησιμοποιήσει τον Πειραιά ως homeport, θα ξεκινήσει κρουαζιέρες αρχής γενομένης από το Ορθόδοξο Πάσχα 19 Απριλίου. Σύμφωνα με το πρόγραμμα τα δρομολόγια θα ολοκληρωθούν στις 15 Νοεμβρίου, ενώ, συνολικά προβλεπόντουσαν 31 κρουαζιέρες.

Την ίδια ώρα ο ΟΛΠ πήρε, πριν λίγες ημέρες μέτρα στήριξης της ακτοπλοίας αλλά δεν έκανε το ίδιο για την κρουαζιέρα, κίνηση που δείχνει ότι υπάρχει μία υποβόσκουσα κόντρα.

Για την ακτοπλοία που και αυτή δοκιμάζεται σκληρά με απώλεια τζίρου που αγγίζει το 45% και με προοπτική επιδείνωσης ο ΟΛΠ παραμονή 25ης Μαρτίου ανακοίνωσε την απόφαση για παράταση της διάρκειας των χαρακτηρισμένων προσωρινών επισκευαστικών θέσεων και των μειωμένων χρεώσεων που αυτές συνεπάγονται για τα πλοία της ακτοπλοΐας στο επιβατικό λιμένα Πειραιά, μέχρι τις 30 Απριλίου 2020.

Δεν δίνει όμως μειωμένες χρεώσεις και στην κρουαζιέρα. Το ΝΜ είχε αποκαλύψει στις 15 Μαρτίου, ότι εταιρείες κρουαζιέρες τόσο η Celestyal Cruises που είναι η μόνη εταιρεία που στηρίζει τα τελευταία χρόνια το home porting στο λιμάνι του Πειραιά, όσο και άλλες που θα ήθελαν να έρθουν για να «δέσουν» τα πλοία τους εδώ, είχαν ζητήσει από τη διοίκηση της ΟΛΠ ΑΕ να χρεώνει τα λιμενικά τέλη με το τιμολόγιο που ισχύει όταν είναι παροπλισμένα, όπως κάνουν μεγάλα διεθνή λιμάνια με κορυφαίο παράδειγμα το Μαϊάμι. Η διοίκηση του Οργανισμού, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, απάντησε αρνητικά στο αίτημα παράτασης ισχύος των επισκευαστικών λιμενικών τελών μέχρι να επανέλθει η κρουαζιέρα στην κανονικότητα.

Τα τέλη που καταβάλλονται κατά τη διάρκεια της επισκευαστικής περιόδου τη διάρκεια του χειμώνα είναι ενδεικτικά 5 ευρώ ανά μέτρο μήκους του πλοίου και μόλις λήγει αυτή η περίοδος σταδιακά από Μάρτιο ως και Οκτώβριο διπλασιάζεται και αυξάνεται ανά 15 ημέρες με αποτέλεσμα η αυξητική προσαρμογή στα λιμενικά τέλη να φτάνει πάνω από 100% της περιόδου «παροπλισμού».

Κύκλοι του λιμανιού δεν μπορούν να εξηγήσουν τη στάση του ΟΛΠ απέναντι στην κρουαζιέρα. Το μόνο που εικάζουν είναι ότι ίσως πρόκειται για ένα «πείσμα» της διοίκησης απέναντι στη Celestyal Cruises που έχει ήδη τα πλοία της εδώ.

Στο μεταξύ, τα περισσότερα λιμάνια που είναι προορισμοί κρουαζιέρας έχουν κλείσει όπως συμβαίνει και με την Ελλάδα. Αυτό συμβαίνει σε Ισραήλ, Μονακό, Κάννες – Νίκαια, Μασσαλία, Τουλόν και γενικότερα σε όλη τη νότιο Γαλλία. Επίσης, Γένοβα, Σάβονα, Βενετία, Τσιβιταβέκια δηλαδή συμπεριλαμβανομένων όλων των λιμένων Βόρειας και Κεντρικής Ιταλίας.

Τα λιμάνια της Κορσικής, όλα τα λιμάνια Ισπανίας και Πορτογαλίας. Ακολούθησαν η Ισλανδία η Νορβηγία με τα Fjords, η Δανία και σήμερα έχει αποκλείσει τα κρουαζιερόπλοια όλη η Σκανδιναβία.

Στο μεταξύ, η μία μετά την άλλη εταιρείες κρουαζιέρας αποφάσισαν την πλήρη αναστολή των δρομολογίων τους για δύο μήνες. Πρόκειται για την Carnival Corp, την Royal Caribbean Cruises, την Norwegian Cruise Line Holdings, η Celestyal Cruises και η Viking.

Κάποιες τα στέλνουν για να λειτουργήσουν σαν ξενοδοχεία για φιλανθρωπικούς σκοπούς, όπως συνέβη για παράδειγμα στην Αυστραλία για φιλοξενία των ανθρώπων που επλήγησαν από τις πυρκαγιές και στο Los Angeles για τον ίδιο σκοπό.

newmoney.gr