Το νέο βελτιωμένο master plan (επενδυτικό σχέδιο) του λιμανιού του Πειραιά, που περιλαμβάνει την κατασκευή τέταρτου προβλήτα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και το κέντρο εξυπηρέτηση επιβατών στους σταθμούς κρουαζιέρας με καταστήματα χωρίς δασμούς (Duty Free Shops), αναμένεται να καταθέσει σήμερα Παρασκευή 22/08, ή τη Δευτέρα 26/08 στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Το ύψος της νέας επένδυσης που θα κατασκευαστεί στα ανατολικά του προβλήτα 1 υπολογίζεται στα 300 εκατ. ευρώ, ενώ η δυναμικότητά του θα είναι στα 2,8 εκατ. teu, αυξάνοντας τη συνολική χωρητικότητα (capacity) του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας πάνω από τα 10 εκατ. teus.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του ΟΛΠ, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2018 έφτασε τα 4,9 εκατ. teus με αύξηση 18,4% σε σχέση με το 2017, ενώ φέτος αναμένεται νέα αύξηση στα επίπεδα των 5,5 εκατ. teu.

Αναφορικά με το κέντρο εξυπηρέτησης επιβατών στους σταθμούς κρουαζιέρας, θα είναι κατά πολύ μικρότερο από τον αρχικό σχεδιασμό από τα 44 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, στα 22 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, καθώς στη νέα βελτιωμένη πρόταση δεν συμπεριλαμβάνεται το εμπορικό κέντρο.

Το master plan του ΟΛΠ περιλαμβάνει τις υποχρεωτικές επενδύσεις που προβλέπονται από τη σύμβαση παραχώρησης (επέκταση επιβατικού λιμένα, εργασίες επισκευής και συντήρησης υποδομών, επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων), αλλά και τις πρόσθετες με στόχο τη βέλτιστη δυνατή ανάπτυξη του λιμανιού.

Οι πρόσθετες επενδύσεις, ειδικότερα, περιλαμβάνουν την κατασκευή νέου επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας, αλλά και έως 4 ξενοδοχείων, καθώς επίσης και του εμπορικού κέντρου που θα εξυπηρετεί την κρουαζιέρα, το νέο κέντρο logistics, την κατασκευή του car terminal, τη διασύνδεση με τον ΟΔΔΥ και τέλος την προμήθεια εξοπλισμού.

Οι αντιδράσεις

Τα επενδυτικά σχέδια της Cosco στο λιμάνι δημιουργούν και ορισμένες επιφυλάξεις στους τοπικούς επιχειρηματικούς κύκλους του Πειραιά, του Περάματος και της Δραπετσώνας. Εκτός από τις γνωστές πλέον σκέψεις του Δημάρχου, των καταστηματαρχών και των ξενοδόχων στο κέντρο του Πειραιά , ανησυχίες εκφράζονται και για τη δημιουργία κέντρου logistics στην Δραπετσώνα χωρητικότητας 48.000 τμ, το οποίο θα χρησιμοποιείται από την Cosco και αναμένεται να έχει αρνητικό αντίκτυπο στους αποθηκευτικούς χώρους που σχεδιάζονται στο Θριάσιο.

Επιπλέον ανήσυχοι παρουσιάζονται οι επιχειρηματίες στη ναυπηγοεπισκευαστική και κατασκευαστική βιομηχανία αφού η Cosco με την επιθυμία της να δημιουργήσει δικά της ναυπηγεία, ταράσσει τα ήδη θολά νερά στην περιοχή. Η διοίκηση του ΟΛΠ μετά την απόρριψη του αιτήματός της από την Περιφέρεια Αττικής για την αδειοδότηση του ναυπηγείου, προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου η απόφαση ακόμα δεν έχει εκδοθεί. Ο υπουργός Ναυτιλίας φαίνεται ωστόσο πολύ ενήμερος για τις ανησυχίες των τοπικών φορέων και παρουσιάζεται καθησυχαστικός για τις εξελίξεις όσον αφορά τη μεγάλη επένδυση των Κινέζων αλλά και το αντίκτυπο στην τοπική επιχειρηματικότητα και βιομηχανία.

Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ