Αύριο Τετάρτη αναμένεται να συνεδριάσει η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) με αντικείμενο την έγκριση του επενδυτικού σχεδίου (master plan) της Cosco, ο προϋπολογισμός του οποίου ανέρχεται στα 800 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τη συνήθη διαδικασία, η έγκριση, με ή χωρίς όρους, αναμένεται να δοθεί την επόμενη μέρα και να λάβει έτσι το πράσινο φως ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά σχέδια στην Ελλάδα.

Η νέα συνεδρίαση της ΕΣΑΛ, η οποία απαρτίζεται από τους γενικούς γραμματείς όλων των συναρμόδιων υπουργείων, έρχεται μετά την αλλαγή κυβέρνησης και τα δεκάδες προβλήματα που δημιούργησαν οι αποφάσεις της προηγούμενης.

Ετσι, η Cosco κατέθεσε εκ νέου προς έγκριση το σχέδιό της, αλλά σε αυτό το νέο master plan περιλαμβάνονται δύο καινούργια σημαντικότατα στοιχεία. Αφενός το σχέδιο για το λιμάνι του Πειραιά προβλέπει ένα πολύ μικρότερο εμπορικό κέντρο για τον νέο τερματικό σταθμό της κρουαζιέρας (22.000 τετραγωνικά μέτρα αντί 44.000 τετραγωνικά πριν) που θα εξυπηρετεί τους χώρους του σταθμού και όχι το ευρύ κοινό και έναν νέο επιπλέον προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων. Πρόκειται για αύξηση του προϋπολογισμού της Cosco για τον Πειραιά από τα 600 εκατ. ευρώ στα 800 εκατ.

Ειδικότερα, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς στο νέο master plan που θα συζητηθεί εκτός απροόπτου αύριο Τετάρτη, έχει περιλάβει την κατασκευή και λειτουργία ενός ακόμα μεγάλου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων δυναμικότητας 2,8 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων (TEU) που χωροθετείται ανατολικά του προβλήτα Ι, στην περιοχή που ονομάζεται Γ2. Στόχος της Cosco είναι η αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας του εμπορικού λιμανιού του Πειραιά πάνω από τα 10 εκατ. TEU. Ο ΟΛΠ, ο όποιος αναρριχήθηκε φέτος στην 32η θέση παγκοσμίως, σύμφωνα με την ετήσια κατάταξη του Loyd’s List, από τον Ιούλιο είναι το μεγαλύτερο λιμάνι σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες που δημοσίευσε η «Κ» στα τέλη Ιουλίου, δηλαδή κατά το πρώτο επτάμηνο του 2019, η διακίνηση στους προβλήτες του ΟΛΠ στον Πειραιά ξεπέρασε αυτήν του ισπανικού λιμένα στης Βαλένθια –που μέχρι τώρα κρατούσε την πρωτιά στη Μεσόγειο– και αναμένεται έως τα τέλη του έτους να διευρυνθεί η διαφορά. Ετσι, οι Κινέζοι επιδιώκουν να προχωρήσουν τώρα στην κατασκευή του προβλήτα IV που θα προσθέσει άλλα 2,8 εκατ. TEU και θα ανεβάσει τη διαθέσιμη χωρητικότητα πάνω από τα 10 εκατ. TEU σε ορίζοντα τριετίας. Το 2018, η διακίνηση στον Πειραιά έφτασε τα 4,9 εκατ. TEU σημειώνοντας αύξηση 18,4% από το προηγούμενο έτος, 47% από το 2015 και άνω του 700% από το 2009, οπότε και ανέλαβε την υποπαραχώρηση του προβλήτα ΙΙ (ο προβλήτας ΙΙΙ κατασκευάστηκε αργότερα από την Cosco, ενώ ο προβλήτας Ι ήταν και παραμένει υπό την άμεση διαχείριση του ΟΛΠ). Για το τρέχον έτος, οι εκτιμήσεις του μάνατζμεντ του λιμανιού μιλούν για 5,5 με 5,6 εκατ. TEU.

Η επένδυση στον προβλήτα ΙV εκτιμάται πως θα αγγίξει τα 300 εκατ. ευρώ και έρχεται να προστεθεί στις ήδη προωθούμενες από την Cosco, οι οποίες ανέρχονται στα 612 εκατ. Από αυτές εξαιρέθηκε έπειτα από αντιρρήσεις της προηγούμενης κυβέρνησης η κατασκευή ναυπηγείου για mega yachts προϋπολογισμού περίπου 40 εκατ. ευρώ. Αν από τα 612 εκατ. αφαιρεθούν τα 40 εκατ. και άλλα 68 εκατ. που αφορούν επενδύσεις που έχουν ήδη υλοποιηθεί (νέα πλωτή δεξαμενή, επισκευές κ.λπ.) και προστεθούν τα 300 εκατ. του προϋπολογισμού του νέου προβλήτα, προκύπτουν τα περίπου 800 εκατ. των επενδύσεων που θα υποβάλει προς έγκριση ο ΟΛΠ στην ΕΣΑΛ.

kathimerini.gr

Έντυπηkathimerini.gr