Κατά τις πρόσφατες πυρκαγιές στην Ανατολική Αττική, μεταξύ των ερωτημάτων που προέκυψαν, ήταν αυτό της διαθεσιμότητας των ελικοπτέρων του Λιμενικού Σώματος. 

Το 2003 το Λιμενικό Σώμα προμηθεύτηκε έξι γαλλικά δικινητήρια ελικόπτερα AS 365 Ν3 Dauphin III, αντί 50.000.000 ευρώ. Στη σύμβαση αγοράς προβλεπόταν τεχνική υποστήριξη για χρονικό διάστημα 30 μηνών, αντί 6.750.000 ευρώ.

Η αγορά τους  χρηματοδοδοτήθηκε κατά 61% από την Ευρωπαϊκή Ενωση, ενώ το υπόλοιπο 39% των κονδυλίων προήλθε από το ελληνικό δημόσιο.


Τα ελικόπτερα προμηθεύτηκαν για να καλύψουν πλήθος αποστολών όπως :

Έρευνα & Διάσωση

Αστυνόμευση του ελληνικού θαλάσσιου χώρου και των παράκτιων περιοχών

Επισήμανση περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης

Έλεγχος τήρησης των κανονισμών ασφάλειας ναυσιπλοΐας

AEGEAN-DAUPHIN-AS-365-N-3-1.jpg

Τα ελικόπτερα εντάχθηκαν στη Μοίρα Ελικοπτέρων  Λιμενικού Σώματος (ΜΕΛΣ) η οποία μαζί με τη Μοίρα Αεροπλάνων Λιμενικού Σώματος (ΜΑΛΣ) υπάγεται στην Υπηρεσία Εναέριων Μέσων του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΥΕΜ).

Η εκπαίδευση των χειριστών ξεκίνησε με τους χειριστές του Πολεμικού Ναυτικού οι οποίοι αφού εκπαιδεύτηκαν στη Γαλλία και  συμπλήρωσαν ικανό αριθμό πτήσεων στον τύπο του ελικοπτέρου, αποτέλεσαν τους εκπαιδευτές για το ιπτάμενο προσωπικό του Λιμενικού. Μια εξαιρετικά χρονοβόρα και κοστοβόρο διαδικασία που διήρκεσε αρκετά χρόνια.

Το 2006 τα ελικόπτερα μεταφέρθηκαν στη Βάση Ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού στο Κοτρώνι του Μαραθώνα, ενώ το ίδιο έτος έληξε η σύμβαση τεχνικής υποστήριξης και τα ελικόπτερα παρέμειναν αναξιοποίητα για τρία χρόνια μέχρι το2009, όπου και ανατέθηκε στην ΕΑΒ η τεχνική υποστήριξή τους.

Το 2010 μετά από παλινωδίες σχεδόν 6 ετών, τα ελικόπτερα άρχισαν να πετούν και να αναλαμβάνουν αποστολές με πληρώματα του Λιμενικού Σώματος.

Από εκεί και πέρα, μετά το 2014,  άρχισαν να δημιουργούνται σταδιακά προβλήματα διαθεσιμότητας, λόγω ανεπαρκούς τεχνικής υποστήριξης και τα τελευταία χρόνια ουδείς γνωρίζει πόσα από αυτά είναι επιχειρησιακά.

Η τελευταία εμφάνιση που καταγράφηκε ήταν στις πρόσφατες φωτιές της ανατολικής Αττικής όπου δημοσιεύματα του τύπου αναφέρουν ένα ελικόπτερο του Λιμενικού να συμμετέχει στον εντοπισμό πυρόπληκτων στη θάλασσα.

Είναι άραγε το μοναδικό που πετάει;

Και αν όχι, πόσα Ε/Π τελικώς είναι επιχειρησιακά;

Τι ενέργειες έχουν γίνει για την τεχνική υποστήριξη των ελικοπτέρων τα τελευταία χρόνια; Υπάρχουν καθυστερήσεις και αν ναι, που οφείλονται;

Πού βρίσκονται όλοι αυτοί οι ιπτάμενοι και τεχνικοί του συγκεκριμένου τύπου Ε/Π στους οποίους έχει γίνει μεγάλη επένδυση από την υπηρεσία τα προηγούμενα χρόνια;

Ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν από τους αρμόδιους.

AEGEAN-DAUPHIN-AS-365-N-3-2.jpg

Τεχνικά χαρακτηριστικά :

Στροφεία : Συμβατικό τετράφυλλο στροφείο και ουραίο στροφείο τύπου Fenestron, ενσωματωμένο στο κάθετο σταθερό.

Κινητήρες : Δύο αξονοστρόβιλοι Turbomeca Arriel 2C, με μέγιστη απόδοση 977 ίππων έκαστος

Διάμετρος κύριου στροφείου: 11,94 μ.

Διάμετρος ουραίου στροφείου : 1,1

Μήκος ατράκτου: 11,63 μ.

Πλάτος ατράκτου: 3,21 μ.

Υψος ατράκτου: 3,98 μ.

Εξοπλισμός :

Τα ελικόπτερα είναι πλήρως εξοπλισμένα για διεξαγωγή ενόργανων πτήσεων και ο εξοπλισμός τους μεταξύ των άλλων περιλαμβάνει:

FLIR (ηλεκτροπτικό σύστημα με εξοπλισμό υπερύθρων και κάμερα ημέρας) τελευταίας γενιάς, τύπου Star Sapphire 2

Ραντάρ καιρού με απεικόνιση εδάφους RDR 1400 C

Βαρούλκο ανύψωσης φορτίου και προσωπικού, ανυψωτικής ικανότητα 272 κιλών

Προβολέα μεγάλης ισχύος τύπου Spectrolab SX-16

Αντιβαλλιστική προστασία καμπίνας, για πυρά όπλων διαμετρήματος έως 7,62 χιλιοστά.

AEGEAN-DAUPHIN-AS-365-N-3-4.jpg

Πιλοτήριο του Ε/Π AEGEAN DAUPHIN AS 365 N 3

πηγή:www.armynow.net