Σε πρωταγωνιστές της παγκόσμιας αγοράς LNG αναδεικνύονται οι Έλληνες εφοπλιστές Γιάννης Αγγελικούσης, Βαγγέλης Μαρινάκης, Πήτερ Λιβανός και Γιώργος Προκοπίου, με τον ελληνόκτητο στόλο -υφιστάμενο και υπό κατασκευή- που δραστηριοποιείται στον κλάδο της μεταφοράς LNG να υπερβαίνει πλέον σε αξία τα 20 δισ. δολάρια.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει επεξεργαστεί η VesselsValue, ο ελληνικός στόλος πλοίων μεταφοράς LNG έχει διπλασιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια, καθώς αυξήθηκε από 61 πλοία τον Οκτώβριο του 2014 (αξίας 10,6 δισ. δολαρίων) σε 124 πλοία τον Οκτώβριο του 2019 (αξίας 20,074 δισ. δολαρίων).

Πηγή: VesselsValue

Τα υπό κατασκευή πλοία ελληνικών συμφερόντων ανέρχονται σε 55, με τη συνολική τους αξία να φτάνει τα 9,7 δισ. δολάρια, τη στιγμή που ο υφιστάμενος στόλος των 69 πλοίων μεταφοράς LNG εκτιμάται ότι ανέρχεται σε αξία στα 10,3 δισ. δολάρια.

Τις πιο εντυπωσιακές επενδύσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία του πίνακα που ακολουθεί, έχουν πραγματοποιήσει η Maran Gas, του εφοπλιστή Γιάννη Αγγελικούση, η TMS Cardiff συμφερόντων του Χρήστου Οικονόμου, η Capital Gas του Βαγγέλη Μαρινάκη που κάνει δυναμική είσοδο στη συγκεκριμένη αγορά και η GasLog του Πήτερ Λιβανού.

Ειδικότερα, η Maran Gas διαθέτει στόλο 16 πλοίων μεταφοράς LNG αξίας 2,7 δισ. δολαρίων, ενώ έχει υπό κατασκευή άλλα 13 πλοία αξίας 2,35 δισ. δολαρίων. Παράλληλα, ο ισχυρός εφοπλιστής Γιάννης Αγγελικούσης, μέσω της κοινοπραξίας Maran Nakilat Co. Ltd. που δημιούργησε το 2005 με την καταριανή εταιρεία Nakilat, δραστηριοποιείται στην αγορά LNG με 15 πλοία επιπλέον.

Στόλο με 16 πλοία LNG έχει η ναυτιλιακή TMS Cardif Gas, συμφερόντων του εφοπλιστή Χρήστου Οικονόμου, ο οποίος το 2018 πραγματοποίησε μπαράζ νέων παραγγελιών. Συνολικά, ο Χρήστος Οικονόμου έχει υπό κατασκευή 11 πλοία (αξίας 1,96 δισ. δολαρίων), ενώ έχει κλείσει σημαντικά, πολυετή συμβόλαια ναύλωσης με μεγάλες εταιρείες του ενεργειακού κλάδου, όπως η η Total και η Shell, αλλά και η αμερικανική Cheniere Energy.

Σε 19 ανέρχονται τα πλοία της GasLog του Πήτερ Λιβανού, ο οποίος έχει επενδύσει 1,25 δισ. δολάρια στα επτά από αυτά που βρίσκονται υπό κατασκευή. Παράλληλα, η θυγατρική του, GasLog Partners, διαθέτει στόλο με 15 πλοία μεταφοράς LNG, αξίας 1,8 δισ. δολαρίων.

Στην παραγγελία δύο πλοίων μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 180,000 cbm, προχώρησε φέτος η Dynagas, του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου. Τα δύο πλοία θα παραδοθούν στη ναυτιλιακή το 2022, ενώ το κόστος τους, σύμφωνα με τη VesselsValue, ανήλθε στα 343 εκατ. δολάρια. Θα κατασκευαστούν με το σύστημα συγκράτησης φορτίου Mark III Flex Plus, ενώ θα είναι εξοπλισμένα με τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμων.

Σημειώνεται ότι η Dynagas ήταν μεταξύ των πρώτων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών που μπήκαν στην αγορά του LNG, παραγγέλνοντας τα πρώτα τέτοιου τύπου πλοία της το 2007 στα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries.

Επτά υπό κατασκευή πλοία αξίας 1,21 δισ. δολαρίων διαθέτει στον στόλο της η Capital Gas, η εταιρεία που ίδρυσε ο ισχυρός εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης το 2018, για την είσοδο του στην πολλά υποσχόμενη αγορά του LNG.

Τον Ιούλιο 2018, η ναυτιλιακή έκλεισε συμφωνία με την Hyundai Heavy Industries (HHI) για την κατασκευή τεσσάρων νεότευκτων, αξίας 744 εκατ. δολ. Η συμφωνία περιλάμβανε option για νέες παραγγελίες, μέχρι τα 10 πλοία, ορισμένες από τις οποίες άσκησε το τρέχον έτος.

Η Capital Gas θα παραλάβει το πρώτο πλοίο της στο τελευταίο εξάμηνο του 2020, ενώ η παράδοση των πρώτων τεσσάρων LNG θα ολοκληρωθεί στα μέσα του 2021.

Τα τελευταία χρόνια αρκετοί ακόμη Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κάνει στροφή στην αγορά LNG.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ναυτιλιακή Tsakos Energy Navigation, συμφερόντων της οικογένειας Τσάκου, η οποία προχώρησε σε συμφωνία με τα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries για την κατασκευή πλοίου μεταφοράς LNG χωρητικότητας 174.000 cbm. Το νεότευκτο θα παραδοθεί στην εταιρεία το δεύτερο εξάμηνο του 2021, ενώ υπάρχει option για την παραγγελία ενός ακόμη ίδιων προδιαγραφών πλοίου.

Σήμερα, η Tsakos Energy Navigation διαθέτει στον στόλο της δύο πλοία αυτού του τύπου, όμως είναι πιθανό στο μέλλον να ασχοληθεί πιο ενεργά με αυτόν τον τομέα επεκτείνοντας περαιτέρω το στόλο της.

Αντίστοιχα, η ναυτιλιακή Thenamaris, συμφερόντων του εφοπλιστή Νικόλα Μαρτίνου, προχώρησε το 2018 στην παραγγελία δύο πλοίων μεταφοράς LNG που κατασκευάζονται στο ναυπηγείο Hyundai Heavy Industries, για πρώτη φορά μετά από επτά χρόνια, ακολουθώντας, ωστόσο, συντηρητική πολιτική. Ο στόλος της εταιρείας διαθέτει ήδη τρία πλοία LNG, χωρητικότητας 160.000 cbm έκαστο, κατασκευής 2013, 2014 και 2015, τα οποία είχε παραγγείλει το 2011.

Άνοιγμα στην αγορά LNG έχει πραγματοποιήσει και μία ακόμη εταιρεία, συμφερόντων της οικογένειας Μαρτίνου. Πρόκειται για τη Minerva Marine, με επικεφαλής τον Ανδρέα Μαρτίνο, η οποία εισήλθε στο συγκεκριμένο κλάδο για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2018, με δύο παραγγελίες νεότευκτων πλοίων LNG στα ναυπηγεία DSME. Φέτος την άνοιξη, προχώρησε σε συμφωνία με το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Samsung Heavy Industries (SHI) για την κατασκευή ενός ακόμη πλοίου μεταφοράς LNG χωρητικότητας 174,000 cbm, το οποίο θα παραλάβει το 2022.

Στην αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου εισήλθε στα τέλη Νοεμβρίου του 2018, με την παραγγελία δύο νεότευκτων πλοίων μεταφοράς LNG χωρητικότητας 174.000-cbm και ο όμιλος Λάτση, με επικεφαλής τον Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση. Μάλιστα, ο όμιλος ίδρυσε πρόσφατα την εταιρεία Latsco LNG Marine Management Inc, με έδρα στα νησιά Μάρσαλ, η οποία θα διαχειρίζεται τις δραστηριότητες του στο συγκεκριμένο κλάδο.

Η ναυτιλιακή θα παραλάβει τα δύο πλοία που κατασκευάζονται στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hyundai Heavy Industries το 2021.

Σημειώνεται ότι οι κινήσεις της γνωστής εφοπλιστικής οικογένειας στο νέο κλάδο είναι προσεκτικές και η προϋπόθεση για την υλοποίηση τους είναι να εξασφαλίσει πρώτα συμφωνίες ναύλωσης για τα νέα πλοία. Μάλιστα, πηγές που δεν έχουν επιβεβαιωθεί αναφέρουν ότι έχει ήδη κλείσει συμφωνία πενταετούς ναύλωσης για το ένα από αυτά, με την ολλανδική πολυεθνική Trafigura.

https://www.mononews.gr/business/shipping/angeliko...