Συντάκτης:
Χριστίνα Παπασταθοπούλου

Ενάμιση μόλις χρόνο πριν από την εφαρμογή του κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), σύμφωνα με τον οποίο από 1/1/2020 όλα τα πλοία θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμα με μειωμένη περιεκτικότητα σε θείο (0,5%) και ενώ έχουν μεσολαβήσει αντιδράσεις των πλοιοκτητών σχετικά με αυτή, μια νέα απόφαση Ομάδας Εργασίας του ΙΜΟ έρχεται να δημιουργήσει ερωτήματα.

Για πρώτη φορά στους κόλπους του Οργανισμού διαπιστώνονται ανησυχίες και προβληματισμοί για την ασφάλεια των νέων καυσίμων, ειδικά αυτών που προκύπτουν ύστερα από ανάμιξη με καύσιμα της ξηράς (blended fuels).

Η Διασυνοδιακή Ομάδα Εργασίας του ΙΜΟ συνεδρίασε στο Λονδίνο από τις 7 έως τις 13 Ιουλίου εξετάζοντας ένα έγγραφο των Νήσων Μάρσαλ με συγκηδεμόνευση από τη Λιβερία που καλούσε τον ΙΜΟ «να αντιμετωπίσει τις σημαντικές προκλήσεις που συνδέονται με τη μετάβαση σε ναυτιλιακά καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο».

Σημειώνεται ότι τα δύο συγκεκριμένα κράτη έχουν τα πιο γνωστά νηολόγια ευκαιρίας παγκοσμίως, τα οποία μάλιστα είναι και οι πρώτες επιλογές των Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς το 38% των ελληνόκτητων πλοίων φέρει σημαία των δύο αυτών κρατών.

Την απόφαση της Ομάδας Εργασίας του ΙΜΟ χαιρέτισε «θερμά», όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της, η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), ενώ ο πρόεδρος Θόδωρος Βενιάμης σχολιάζοντάς τη δήλωσε ότι «οι νέοι κανόνες αποτελούν αλλαγή παιχνιδιού για τους εφοπλιστές, τους διαχειριστές πλοίων και τα διυλιστήρια» και πρόσθεσε πως «υπάρχουν πολλές μεταβλητές που μπορεί να επηρεάσουν τη συνεπή συμμόρφωση των πλοίων, πράγμα που σημαίνει ότι η εφαρμογή των νέων κανόνων δεν θα είναι απλή. Ο ΙΜΟ επέδειξε ρεαλισμό υποστηρίζοντας μια πρακτική και ρεαλιστική προσέγγιση για το μέλλον».

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά στην ανακοίνωση της ΕΕΕ ότι «οι ανησυχίες για την ασφάλεια που αναγνωρίστηκαν κατά τη διάρκεια των συζητήσεων της Διασυνοδιακής Ομάδας Εργασίας θα διαβιβαστούν στα αρμόδια όργανα του ΙΜΟ για να ληφθούν δεόντως υπόψη», ενώ γίνεται γνωστό ότι η Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 73) τον ερχόμενο Οκτώβριο και η Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας (MSC 100) τον Δεκέμβριο θα εξετάσουν πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης των προκλήσεων.

Υπενθυμίζεται ότι ο Θ. Βενιάμης πρόσφατα από το βήμα των «Ποσειδωνίων» είχε αναφερθεί στα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν οι πλοιοκτήτες από 1/1/2020 στην εφαρμογή του κανονισμού, λέγοντας ότι η ναυτιλία καλείται αδικαιολόγητα, αν και είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς, να εφαρμόσει νομοθετήματα και περιβαλλοντικούς στόχους των οποίων η επίτευξη εξαρτάται από άλλα εμπλεκόμενα μέρη, όπως π.χ. οι κατασκευαστές των μηχανών των πλοίων και οι πετρελαϊκές εταιρείες. Είχε διευκρινίσει ωστόσο ότι δεν ζητούν αλλαγή, απλά να δοθεί χρόνος στις εταιρείες πετρελαίου να συμμορφωθούν με τις διεθνείς συνθήκες και να εγγυηθούν ότι το καύσιμο είναι ασφαλές.
Υψηλές επενδύσεις

Περίπου τα ίδια υποστηρίζει και αυτή τη φορά, επισημαίνοντας ότι οι Ελληνες πλοιοκτήτες εργάζονται σθεναρά προς τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του νέου ορίου 0,5% του θείου από τον ΙΜΟ από την 1η Ιανουαρίου 2020, αλλά είναι σημαντικό τα σχετικά εμπλεκόμενα μέρη να καταβάλουν κάθε προσπάθεια για να παράσχουν στον ναυτιλιακό κλάδο τα απαραίτητα μέσα για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Ναυτιλιακοί κύκλοι πάντως σχολιάζοντας τις εξελίξεις εξέφραζαν φόβους ότι από τη μια μπορεί να μεταφερθεί η ημερομηνία έναρξης του μέτρου μετά το 2020 και από την άλλη να υπάρξουν ελαστικότεροι όροι στην εφαρμογή του.

Σημειώνεται ότι τα νέα καύσιμα θα είναι πολύ ακριβότερα από αυτά που χρησιμοποιούνται σήμερα, ενώ οι πλοιοκτήτες πρέπει να προχωρήσουν σε υψηλές επενδύσεις στα πλοία τους προκειμένου να χρησιμοποιηθούν αυτά.

http://www.efsyn.gr/arthro/amfivolies-gia-ta-nea-k...