Το κόστος της μεταφοράς αγαθών από την Κίνα προς την Ευρώπη έχει τουλάχιστον τετραπλασιαστεί μέσα στους τελευταίους δύο μήνες, φθάνοντας σε επίπεδα-ρεκόρ. Και ο λόγος είναι πως παρατηρείται έλλειψη άδειων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κοινώς κοντέινερ, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ως αποτέλεσμα δημιουργείται αναστάτωση και παρεμποδίζεται η ομαλή λειτουργία του παγκόσμιου εμπορίου, όπως αναφέρει σε σχετικό του δημοσίευμα το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Το κόστος της μεταφοράς ενός κοντέινερ 40 ποδών από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη έχει αυξηθεί από τις περίπου 2.000 δολάρια, όπως ίσχυε τον Νοέμβριο του 2020, σε πάνω από 9.000 δολάρια, σύμφωνα με μεταφορικές εταιρείες και εισαγωγείς, που επικαλούνται οι Financial Times.

Κατά τον Λας Τζένσεν από την εταιρεία συμβούλων στον κλάδο της ναυτιλίας SeaIntelligence, «πρόκειται για πρόβλημα συμφόρησης». Και προσέθεσε πως, «οι τιμές αυτές οφείλονται στο ότι οι πελάτες διαγκωνίζονται για να έχουν πρόσβαση σε περιορισμένους πόρους, οι οποίοι στη δεδομένη περίπτωσή μας είναι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων».

Στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2020 υπήρχαν χιλιάδες άδεια πλοία τόσο στη Γηραιά Ηπειρο όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι ναυτιλιακές εταιρείες είχαν αναγκαστεί να ακυρώσουν εκατοντάδες δρομολόγια λόγω της καραντίνας και των περιοριστικών μέτρων, τα οποία από τη μία στιγμή στην άλλη είχαν ως αποτέλεσμα την αιφνίδια επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου. Οταν η ζήτηση από τις χώρες της Δύσης, που αφορούσε τα κατασκευασμένα στις χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας προϊόντα εμφάνισε αναθέρμανση το δεύτερο εξάμηνο του 2020, τότε ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις μεταφορικές εταιρείες για τα διαθέσιμα πλοία οξύνθηκε και οδήγησε σε επίπεδα δυσθεώρητα τις τιμές των ναύλων για τη μετακίνηση των φορτίων. 

Οπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Ναυτιλίας, Τζον Μπάτλερ, «οδηγηθήκαμε από μία τεράστια πτώση του όγκου των εμπορευμάτων σε διεθνή κλίμακα σε μία ξαφνική αύξηση σε πρωτοφανή επίπεδα και τώρα πλέον ο όγκος  αποδεικνύεται πολύ μεγαλύτερος από αυτό, που μπορούν αποτελεσματικά να χειριστούν οι τερματικοί σταθμοί». Συνακολούθως, η συμφόρηση στους λιμένες κάνει τις τιμές να αυξάνονται. Και όπως τονίζει ο κ. Μπάτλερ στους Financial Times, οι ναυτιλιακές εταιρείες, που διακινούν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χρεώνουν επιπλέον τέλη ως αποζημίωση για τη μεγαλύτερη διάρκειας αναμονή. Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι τόσο μεγάλη η αύξηση στους ναύλους μεταφοράς αγαθών, που εξανεμίζεται το κέρδος για την αντίστοιχη επιχείρηση.

Από πέρυσι τον Νοέμβριο το κόστος της μεταφοράς εμπορευμάτων στην Ευρώπη έχει διογκωθεί και για ακόμα έναν λόγο, στο ότι γίνεται εκτροπή της μεταφοράς τους με πλοία διά μέσου του Ειρηνικού Ωκεανού. Αντιθέτως, το κόστος μεταφοράς αγαθών από την Κίνα προς τις ΗΠΑ έχει σταθεροποιηθεί από πέρυσι τον Οκτώβριο, όταν η κινεζική κυβέρνηση ζήτησε από τις ναυτιλιακές εταιρείες να θέσουν ένα ανώτατο όριο στις χρεώσεις τους. Το πώς μεταφράζεται η αύξηση των ναύλων γίνεται σαφής σε όσα επισημαίνει  ο Φίλιπ Ετζ, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής ναυλομεσιτικής εταιρείας Edge Worldwide. Ορισμένες επιχειρήσεις, οι οποίες τον Οκτώβριο του 2020 θα πλήρωναν 2.000 δολάρια ανά κοντέινερ για να διεκπεραιωθεί η μεταφορά του φορτίου τους, σήμερα χρεώνονται υψηλότερες τιμές κατά τρεις και τέσσερις φορές.