«Νησιωτική πολιτική με αναπτυξιακό πρόσημο και κοινωνική συνοχή και όχι με επιδοματική λογική»

«Η νησιωτικότητα για την κυβέρνηση μας αποτελεί πεδίο συνολικής εφαρμογής εθνικών και ευρωπαϊκών πολιτικών, που θα στηρίζουν το σημαντικό «αναπτυξιακό κεφάλαιο» των νησιών μας στην παραγωγή εθνικού πλούτου, αλλά και τους νησιώτες μας. Πολιτικών με αναπτυξιακή και όχι με επιδοματική λογική».


Αυτό τόνισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης απαντώντας στην Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο Βουλευτής του ΚΙΝΑΛ κ. Βασίλης Κεγκέρογλου για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου της Κρήτης

«Επιδίωξή μας», είπε ο κ. Πλακιωτάκης «είναι η Ελλάδα να αποκτήσει μια επίσημη, αναγνωρισμένη και καλά στοιχειοθετημένη δημόσια νησιωτική πολιτική.

Πολιτική που θα ενισχυθεί με συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία και μηχανισμούς με δεσμευτικούς και διασφαλισμένους πόρους.

Στο πλαίσιο αυτό», τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης, «αναλάβαμε ήδη πρωτοβουλίες σχετικά με:

•Το σχεδιασμό ενός διακριτού / τομεακού χαρτοφυλακίου με τίτλο «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΟ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟ ΧΩΡΟ» με σαφή εδαφική διάσταση και συγχρηματοδότηση της ΕΕ, για τη χρηματοδότηση Στρατηγικών Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων, και

•Τη δημιουργία στοχευμένου Χρηματοδοτικού Εργαλείου για τη νησιωτική Επιχειρηματικότητα, που θα ανταποκρίνεται στις ουσιαστικές ανάγκες του ΝΗΣΙΩΤΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ, καλύπτοντας όχι μόνο το μεταφορικό κόστος, αλλά παρέχοντας εργαλεία – κίνητρα για να διατηρήσει ή και να επεκτείνει τη δραστηριότητα του, ξεπερνώντας τις αρνητικές επιπτώσεις της γεωγραφικής και οικονομικής απομόνωσης με πρόσβαση σε δανεισμό, εγγυοδοσία, επιδότηση θέσεων απασχόλησης, εργοδοτικών εισφορών κλπ».

ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ

Όσον αφορά την εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου ο κ. Υπουργός υπογράμμισε τα εξής :

«Χρήση του μέτρου έχει κάνει το 27% του νησιωτικού πληθυσμού (201.126 νησιώτες που έλαβαν κατά κεφαλήν 82,42 ευρώ)

Σε ότι αφορά τις επιχειρήσεις, 7 στις 10 που έκαναν αίτηση συμμετοχής δεν έχουν ζητήσει χρηματοδότηση, με συνέπεια χρήση να έχουν κάνει 4.544 επιχειρήσεις, που επωφελήθηκαν 4,9 εκατ. ευρώ περίπου από τη μείωση του μεταφορικού τους κόστους.

Μέχρι σήμερα», συνέχισε, «η απορροφητικότητα του μέτρου για τους επιβάτες, τις επιχειρήσεις και τα καύσιμα ανέρχεται σε 7%, το οποίο αντιστοιχεί μόλις σε 17 εκατ. Ευρώ από τα 230 εκατ. ευρώ που έχουν δεσμευτεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του Υπουργείου μέχρι σήμερα.

Σε μια τέτοια συγκυρία, η μειωμένη απορροφητικότητα μπορεί να σημαίνει δυο πράγματα:

- Είτε κάποιοι σχεδίασαν πρόχειρα, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών.

- Είτε οι νησιώτες κάτοικοι και επιχειρηματίες δε βρίσκουν χρήσιμη και αποτελεσματική τη λύση που τους δόθηκε.

Είναι συνεπώς προφανές, ότι απαιτείται, όπως άλλωστε προβλέπεται από το Νόμο 4551/2018, η αξιολόγηση του Μεταφορικού Ισοδύναμου.

Η προηγούμενη κυβέρνηση», υπογράμμισε, «προχώρησε ήδη από το Μάρτιο του 2019 σε ανάθεση με προγραμματική σύμβαση στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου - που σχεδίασε και το αρχικό μέτρο – την αξιολόγηση της πρώτης εφαρμογής και αναμένουμε μέχρι τέλος του Οκτώβρη τα όποια αποτελέσματα και προτάσεις.

Με βάση όλα αυτά», ανέφερε, «θα προχωρήσουμε στον εξορθολογισμό του Μεταφορικού Ισοδύναμου, με παράλληλη υιοθέτηση κινήτρων ή ενισχύσεων για βελτίωση της νησιωτικής ανταγωνιστικότητας. Στόχος μας είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο να διατηρηθεί και να διευρυνθεί. για τις κατηγορίες που απαιτείται.

Ταυτόχρονα, προχωράμε ήδη ένα βήμα παραπέρα. Κάνουμε αυτό που δεν έγινε προηγουμένως.

Αναθέτουμε», τόνισε, «την εκπόνηση ειδικής μελέτης στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς και το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου, προκειμένου η έρευνα που υλοποιήθηκε με πρωτοβουλία των 4 Επιμελητηρίων της Κρήτης, να επεκταθεί και να διευρυνθεί και στις υπόλοιπες νησιωτικές περιφέρειες.

Να εκπονηθεί μια επιστημονικά τεκμηριωμένη έκθεση του παραγωγικού συστήματος και των αναγκών του νησιώτη επιχειρηματία, προκειμένου να προετοιμάσουμε στο Υπουργείο το κατάλληλο πλέγμα παρεμβάσεων, ενόψει μάλιστα και της εξειδίκευσης της Στρατηγικής μας για το ΕΣΠΑ 2021-2027.

Ειδικότερα σε ότι αφορά στην Κρήτη», επισήμανε, «πρώτος εγώ επιθυμώ τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας και της ευημερίας των κατοίκων της και της υγιούς της επιχειρηματικότητας.

Στην Κρήτη, λοιπόν, η εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου θα προκύψει έπειτα από μελέτη προσδιορισμού της ανάγκης κάλυψης, εφόσον προκύπτει υπερβάλλων κόστος σε επίπεδο κομίστρου, δεδομένου οι γραμμές της Κρήτης είναι ελεύθερες και οι τιμές ρυθμίζονται στο πλαίσιο του ανταγωνισμού και σε καμία περίπτωση δε μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι το επιβατικό μεταφορικό έργο της Κρήτης υπο-εκτελείται.

Αναμένοντας τα πορίσματα των μελετών, ξεκινάμε έναν ουσιαστικό διάλογο με τα επιμελητήρια και τον επιχειρηματικό κόσμο των νησιών μας, φυσικά και της Κρήτης.

Κλείνοντας, επιτρέψτε μου να επαναλάβω ότι επιδίωξή μας, είναι η Ελλάδα να αποκτήσει μια επίσημη, αναγνωρισμένη και καλά στοιχειοθετημένη δημόσια Νησιωτική Πολιτική.

Δεν αποτελεί, ασφαλώς, πολιτική καινοτομία η υιοθέτηση μιας Δημόσιας Πολιτικής για το Νησιωτικό Χώρο. Πολιτική καινοτομία θα αποτελέσει η εφαρμογή της από την κυβέρνηση μας σε σύντομο χρονικό διάστημα, εντός του 2020», κατέληξε.

Ακολουθούν πίνακες υλοποίησης του μεταφορικού ισοδύναμου.