Το ενδιαφέρον των διεθνών πρακτορείων και ναυτιλιακών ΜΜΕ έχει κεντρίσει η είδηση ότι περίπου είκοσι δεξαμενόπλοια φορτωμένα με αργό πετρέλαιο από τις ΗΠΑ αναμένεται να αναχωρήσουν προς διάφορους προορισμούς στην Ασία, μέσα στον Δεκέμβριο.

Το γεγονός αυτό αντανακλά την πεποίθηση πολλών αναλυτών ότι η Κίνα και άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας και της Άπω Ανατολής φαίνεται μάλλον να ξεπερνούν την πολύμηνη κρίση και να ανακάμπτουν σταδιακά από τις ολέθριες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας του Covid-19.

Τα συγκεκριμένα πλοία, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg και άλλα ενημερωτικά δίκτυα των ΗΠΑ, θα αναχωρήσουν από λιμένες του Κόλπου του Μεξικού. Τα περισσότερα μάλιστα είναι VLCCs.

Η ζήτηση για πετρέλαιο και πρώτες ύλες έχει, σύμφωνα με αναλυτές, μερικώς ανακάμψει σε συγκεκριμένα κράτη της Ασίας, μεταξύ των οποίων και η Ινδία. Η Βενεζουέλα επίσης φαίνεται να αύξησε τις εξαγωγές αργού πετρελαίου τον περασμένο Νοέμβριο, καταγράφοντας στις εξαγωγές της περισσότερα από 500.000 βαρέλια ημερησίως (bpd). Σχεδόν ολόκληρος ο όγκος των εξαγωγών πετρελαίου από τη Βενεζουέλα, σύμφωνα με το Bloomberg, κατευθύνθηκε προς την Κίνα τον περασμένο μήνα, αλλά τα αποθέματα αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας μειώθηκαν σημαντικά.

Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας αναμένεται να αυξηθούν μεταξύ 6% και 8% το 2021, μετά από αύξηση 10% τους πρώτους δέκα μήνες του 2020, σε περίπου 12 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Σύμφωνα με το Institute for Energy Research, παρά τις εξαγγελίες του Πεκίνου, η χώρα μάλλον δεν φαίνεται να αποδεσμεύεται από την κατανάλωση άνθρακα σύντομα, αφού ακόμα και σήμερα κατασκευάζει μονάδες παραγωγής ενέργειας με καύση άνθρακα. Επιπλέον είναι πασιφανές ότι αποθηκεύει αργό πετρέλαιο, το οποίο προμηθεύεται σε χαμηλές τιμές λόγω της πτώσης της διεθνούς ζήτησης των περασμένων μηνών.

Ωστόσο, το ίδιο Ινστιτούτο, σε έρευνά του, επισημαίνει ότι οι Κινέζοι έχουν «ανοίξει» κατά πολύ τις χώρες από όπου προμηθεύονται φορτία αργού πετρελαίου: τα φορτία αργού προς την Κίνα προέρχονται πλέον όχι μόνο από κράτη-μέλη του OPEC, αλλά και από τη Ρωσία, τη Βραζιλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Μέχρι πρόσφατα, οι εισαγωγές ήταν της τάξης του 55% από χώρες του OPEC, ενώ πλέον αυξάνονται οι προμήθειες από τη Ρωσία αλλά και από τις ΗΠΑ.

Η Κίνα φαίνεται να προετοιμάζει την οικονομία της για περαιτέρω ανάπτυξη, αλλά εστιάζεται πλέον και στην πλήρη λειτουργία του απαραίτητου δικτύου υποδομών για την άμεση παροχή επιπλέον ενεργειακού εφοδιασμού που απαιτείται για μια τέτοια ανάπτυξη.

Η Κίνα, ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου στον κόσμο, έχει ήδη εξασφαλίσει, με την κατασκευή νέων δεξαμενών το 2020, επιπλέον γύρω στα 400 ‒ίσως και περισσότερα, σύμφωνα με αντικρουόμενες πηγές‒ εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου για αποθήκευση φέτος. Τα ιδιωτικά διυλιστήρια και οι εταιρείες αποθήκευσης αναμένεται να διαθέσουν νέες δεξαμενές για χρήση το 2021, όπου θα αποθηκεύονται περίπου 100 εκατ. βαρέλια. Οι περισσότερες από αυτές τις νέες δεξαμενές συγκεντρώνονται στους ανατολικούς κόμβους διύλισης της Κίνας και αρκετές στις βορειοανατολικές επαρχίες.

Οι δεξαμενές μπορούν να εκμισθωθούν σε οποιαδήποτε εταιρεία ή και βιομηχανία, προκειμένου να διευκολυνθεί ο άμεσος εφοδιασμός πετρελαίου τους. Ως γνωστόν, ειδικά σε ορισμένες περιόδους του χρόνου, η έντονη συμφόρηση σε κάποια λιμάνια της χώρας, προκαλεί καθυστέρηση στην εκφόρτωση των δεξαμενόπλοιων, με άμεσες συνέπειες στην ομαλή λειτουργία της βιομηχανίας της χώρας.

Φωτό: Sergio Souza/ Unsplash

https://www.naftikachronika.gr/