Πλακιωτάκης: Να δώσουμε νέα πνοή στο ελληνικό νηολόγιο, ώστε να ανακόψουμε την πτωτική του πορεία

Μέτρα για την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου, της ελληνικής σημαίας όπως είθισται να λέγεται πήρε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης ενώ υπάρχει σχεδιασμός και για νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες πάνω στο θέμα αυτό.

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας που κατατέθηκε είναι προς αυτή την κατεύθυνση.

Μέτρα τα οποία αφορούν, μεταξύ άλλων, το μισθολογικό των ναυτικών-κατώτερα πληρώματα στα υπό ελληνική σημαία πλοία το οποίο εξισώνεται με τα διεθνή ισχύοντα όπως προβλέπει η ITF-Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές, την απάλειψη της διπλής φορολόγησης για τους αλλοδαπούς ναυτικούς που ναυτολογούνται στα υπό ελληνική σημαία πλοία, το δικαίωμα να ναυτολογούνται σπουδαστές Ναυτικών Λυκείων και να φθάνουν ως τα υψηλά αξιώματα της γέφυρας και της μηχανής.

«Επιδίωξή μας είναι να δώσουμε νέα πνοή στο ελληνικό νηολόγιο, με την εγγραφή νέων ελληνόκτητων ποντοπόρων πλοίων, ώστε να ανακόψουμε μια πτωτική πορεία πάνω από 30 ετών. Σήμερα πάνω από 4.000 ελληνόκτητα πλοία φέρουν σημαία άλλη από την ελληνική»,  δηλώνει ο Γιάννης Πλακιωτάκης και προσθέτει:

«Θέλουμε να περάσουμε στους Έλληνες πλοιοκτήτες ένα ισχυρό μήνυμα ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι κοντά τους, ακούει τις ανάγκες τους και ότι η γαλανόλευκη, με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και την ευελιξία που παρέχει μέσα από τα νέα μέτρα, αποτελεί την πιο αξιόπιστη επιλογή. Προσδοκούμε στην θετική ανταπόκριση της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, πλοιοκτησίας και ναυτεργασίας, ώστε σε μία εποχή προκλήσεων να επιτευχθεί και αυτός ο εθνικός στόχος».

Ο Γιάννης Πλακιωτάκης κάνει λόγο και για τις δυσμενείς επιπτώσεις που έχει για την εικόνα της Ελλάδας η μη στήριξη του ελληνικού νηολογίου από τους Έλληνες πλοιοκτήτες:

«Μολονότι η ελληνική πλοιοκτησία διατηρεί την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία της, σήμερα μόνο το 16,7% της ελληνόκτητης χωρητικότητας φέρει την ελληνική σημαία. Αυτό έχει δυσμενείς συνέπειες τόσο για την εικόνα της χώρας, όσο και για τη ναυτική απασχόληση και ναυτιλιακή τεχνογνωσία.

Η δέσμη μέτρων στοχεύει στην αντιστροφή της εικόνας αυτής. Θέτουμε νέες βάσεις ανάπτυξης της ναυτιλίας μας, που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες συνθήκες. Θέλω στο σημείο αυτό να ευχαριστήσω την ηγεσία των Υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς και τη Διοίκηση του Ν.Α.Τ. για την εποικοδομητική συνεργασία”.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης δηλώνει ικανοποιημένος από τα μέτρα αυτά. Το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση είναι πλέον να πειστούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες να φέρουν στην ελληνική σημαία τα περισσότερα από τα συνολικά 4.000 πλοία τους. Κίνηση που θα δικαιώσει τις πρωτοβουλίες του Γιάννη Πλακιωτάκη και θα αποδειχθούν win-win.

«Μέχρι το επόμενο έτος, υπό το νέο καθεστώς, η ελληνική σημαία μπορεί να είναι ανταγωνιστική σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές σημαίες. Και είμαι σίγουρος ότι την επόμενη δεκαετία θα δούμε την πλειονότητα των ελληνόκτητων πλοίων να επιστρέφουν στην ελληνική σημαία. Εάν πετύχουμε την αναγέννηση της ναυτοσύνης, τότε η ελληνική ναυτιλία μπορεί να προσβλέπει σε ακόμη πιο επιτυχημένα χρόνια» δήλωσε ο Θεόδωρος Βενιάμης.

Ο στόλος που είναι εγγεγραμμένος στο ελληνικό νηολόγιο μειώθηκε από τα 671 πλοία στα 636 και από 68,2 εκ. τόνους dw στους 65,6 εκατ. Το 22% του ελληνόκτητου στόλου έχει σημαία Λιβερίας, το 21% Νήσων Μάρσαλ το 17% σημαία Μάλτας και το 16% ελληνική σημαία.

Την πρώτη πεντάδα ολοκληρώνει η σημαία Παναμά με 10%.

Συνολικά ο ελληνόκτητος στόλος είναι μοιρασμένος σε 32 νηολόγια.

Ο Παναμάς κέρδισε 38 πλοία σε σύγκριση με πέρσι, η Λιβερία 26, τα Νησιά Μάρσαλ 12 και το Χογκ Κόνγκ επτά.

Ελληνόκτητα πλοία έχασαν από το νηολόγιο τους μέσα στο 2020, η Κύπρος 22, οι Μπαχάμες 19 και η Μάλτα 14. Η Ελληνική σημαία έχασε 35 πλοία αριθμός ρεκόρ, χωρητικότητας 2,6 εκατ. τόνων dw.Η Λιβερία έχει 866 ελληνόκτητα πλοία, τα Μάρσαλ 850. Με βάση τη χωρητικότητα στο νηολόγιο της Λιβερίας είναι εγγεγραμμένο το 22% του ελληνόκτητου στόλου ήτοι 77,3 εκατ. τόνους. Τα νησιά Μάρσαλ έχουν το 20,3% ήτοι 62,08 εκατ. τόνους.

Στη Μάλτα 673 χωρητικότητας 62,08 εκ τόνων και  η Ελλάδα με  636 πλοία 65,6 εκατ. τόνων.

Ακολουθεί ο Παναμάς με 3755 πλοία και 22,2 εκατ. τόνων, η Κύπρος με 226 πλοία χωρητικότητας 17 εκατ. τόνων και οι Μπαχάμες με 203 πλοία 18,2 εκτ. τόνων.

E-Νηολόγιο
Την προσεχή άνοιξη αναμένεται η κατάθεση νομοσχεδίου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του νηολογίου.

Η δημιουργία του e-Νηολογίου έχει σκοπό την αύξηση του αριθμού των πλοίων με ελληνική σημαία, προωθώντας απλοποίηση των διαδικασιών και ανταγωνιστικότερο περιβάλλον εξυπηρέτησης των πλοιοκτητών, με την προτυποποίηση των διαδικασιών, την έκδοση ηλεκτρονικών πιστοποιητικών σε σύντομο χρόνο και γενικότερα με τη δημιουργία ανταγωνιστικού πακέτου υπηρεσιών έναντι “σημαίας” άλλων κρατών.

Προς την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου συμβάλει και η τροπολογία που επιτρέπει στο υπό ελληνική σημαία πλοίο να απασχολεί ως κατώτερο πλήρωμα Έλληνες που θα αμείβονται με βάση τις διεθνείς συμβάσεις ναυτικής εργασίας, κάνοντας πιο ανταγωνιστική την ελληνική σημαία.

«Το νέο καθεστώς δίνει στους νέους Έλληνες την ευκαιρία να βρουν απασχόληση στο ελληνικό εμπορικό πλοίο, να κάνουν μια νέα καριέρα στη θάλασσα και να ξεφύγουν από την ανεργία που πλήττει τη χώρα μας εδώ και μια δεκαετία λόγω της δημοσιονομικής κρίσης» έχει δηλώσει ο Θεόδωρος Βενιάμης πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Για τα μέτρα ανταγωνιστικότητας ο Γιάννης Πλακιωτάκης, εν γένει, επισημαίνει:

«Δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια μετά την προηγούμενη νομοθετική ρύθμιση, με τεράστιες και συνεχείς αλλαγές στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, η κυβέρνηση, συνεπής στις δεσμεύσεις της, προχωρά στον απαραίτητο εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ελληνικής ναυτιλίας.»

Αναφερόμενος στον σκοπό λήψης τους τονίζει:

«Σκοπός είναι, αφενός η ενδυνάμωση του οικονομικού οφέλους και του κοινωνικού μερίσματος για τη χώρα και την ελληνική κοινωνία και αφετέρου η ενίσχυση της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών.»

Σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «τα νέα μέτρα, στον πυρήνα των οποίων βρίσκεται η άρση αντικινήτρων και ο εξορθολογισμός διαδικασιών που σχετίζονται με την επιλογή της ελληνικής σημαίας, θα ενσωματωθούν στο υφιστάμενο σταθερό και συνταγματικά κατοχυρωμένο θεσμικό πλαίσιο νηολόγησης ποντοπόρων πλοίων. Τα μέτρα παρέχουν μεγαλύτερη ευελιξία στους όρους απασχόλησης πληρωμάτων, αντανακλούν βέλτιστες διεθνείς πρακτικές στο καθεστώς φορολογίας αλλοδαπών πληρωμάτων και προάγουν τη ναυτική εκπαίδευση.»

Μηνάς Τσαμόπουλος https://www.newmoney.gr