Η Δέσποινα Παναγιώτου-Θεοδοσίου αποτυπώνει τα νέα δεδομένα στα οποία πρέπει να προσαρμοστούμε και τις προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και να κάνουμε μέρος της καθημερινότητάς μας είτε σε προσωπικό είτε σε επαγγελματικό επίπεδο

Οι τηλεπικοινωνίες υψηλής ταχύτητας και γρήγορων δεδομένων και η δυνατότητα ανάπτυξης συστημάτων για τη χρήση αυτών έκαναν την απαγόρευση κυκλοφορίας εν μέσω μιας πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης σχετικά ανεκτή για όλους. Εχει επιβληθεί πλέον μια νέα τάξη πραγμάτων, η οποία επηρεάζει όλους τους κλάδους και, φυσικά, και τη
ναυτιλιακή βιομηχανία.

Η κυρία Δέσποινα Παναγιώτου-Θεοδοσίου είναι CEO του ομίλου Tototheo Maritime, που ηγείται της αγοράς δορυφορικών επικοινωνιών των ναυτιλιακών μέσων σε διεθνές επίπεδο, αλλά και πρόεδρος της Women’s International Shipping and Trading Association (WISTA), της ένωσης των γυναικών της ναυτιλίας, και με συνέντευξή της στο «business stories» αποτυπώνει τα νέα δεδομένα στα οποία πρέπει να προσαρμοστούμε και τις προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και να κάνουμε μέρος της καθημερινότητάς μας είτε σε προσωπικό είτε σε επαγγελματικό επίπεδο.

«Μέσα σε διάστημα μόλις λίγων εβδομάδων είδαμε πολλά κράτη να κλείνουν τα σύνορά τους με την απαγόρευση πτήσεων και ακολούθως να επιβάλλουν όλο και αυστηρότερα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης, σε μια προσπάθεια να αμβλυνθεί η εξάπλωση του COVID-19. Ως αποτέλεσμα, τα επαγγελματικά μας ταξίδια αναβλήθηκαν και οι συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο κατέστησαν, αρχικώς, ανέφικτες, με τις διάφορες πλατφόρμες διαδικτυακών συναντήσεων και σεμιναρίων να έχουν λάβει πληθώρα αιτημάτων για τις υπηρεσίες τους», λέει η κυρία Θεοδοσίου και συνεχίζει:

«Σήμερα, μπορούμε να περάσουμε ολόκληρη την ημέρα μπροστά στον υπολογιστή  μας συμμετέχοντας σε διαδικτυακές συναντήσεις, παρακολουθώντας συνέδρια ή σεμινάρια, podcasts και βίντεο».

Αναφερόμενη στη νέα τάξη πραγμάτων επισημαίνει: «Υπάρχουν όμως και οι άλλες πτυχές αυτής της νέας τάξης πραγμάτων, πέρα από τις δυνατότητες που μας παρέχουν όλα αυτά τα εργαλεία. Πριν από περίπου τέσσερα χρόνια αρχίσαμε επιτέλους να χρησιμοποιούμε και στη ναυτιλία όλο και πιο συχνά όρους όπως “εικονική πραγματικότητα”, “Τεχνητή

Νοημοσύνη”, “blockchain” και ενώ πλέον αποτελούσαν το θέμα συζητήσεων, υπήρχαν πολλές αντιδράσεις και πρωτοσέλιδα που διαπραγματεύονταν την αποστασιοποίηση που θα δημιουργούσαμε – το είδος της κοινωνίας που θα διαμορφώναμε εντός του χώρου μας».

Στη συνέχεια περιγράφει τη νέα κατάσταση: «Παρ’ όλα αυτά, οι δυνατότητες που παρέχει η αυξημένη συνδεσιμότητα έχουν οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου υιοθέτηση αυτών των τεχνολογιών. Ως αρωγός στον τομέα της συνδεσιμότητας και της τεχνολογίας στον τομέα της ναυτιλίας, από την Tototheo Maritime έχουμε πολλές φορές εκφράσει την πεποίθηση ότι χρησιμοποιώντας αυτές τις νέες τεχνολογίες δεν εκμηδενίζεται ο ρόλος του ανθρώπινου παράγοντα, αλλά αντιθέτως ενισχύεται και ενδυναμώνεται με νέες
ικανότητες και γνώσεις».

Και προς επίρρωση της θέσης της αναφέρει παραδείγματα: «Βλέπουμε όλο και περισσότερες εταιρείες και οργανισμούς να εφαρμόζουν τεχνολογίες και να χρησιμοποιούν πλατφόρμες που παρέχουν υπηρεσίες εξ αποστάσεως, ενώ η ταχύτατη ανταπόκρισή μας στην πανδημία COVID-19 έχει αποτελέσει ένα κοινωνικό τεστ για
τις λύσεις αυτές. Μέσα στον τελευταίο μήνα, οι περισσότεροι νηογνώμονες προωθούν όλο και πιο έντονα τις δυνατότητες επιθεωρήσεων εξ αποστάσεως. Τα νηολόγια ανταποκρίνονται στη νέα κατάσταση και βλέπουμε τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών να προσφέρουν σημαντικές διευκολύνσεις και μειωμένες τιμές για τις υπηρεσίες
επικοινωνίας των πληρωμάτων».

Για την κυρία Παναγιώτου-Θεοδοσίου η ψηφιοποίηση της ναυτιλίας ήταν και είναι μονόδρομος: «Εχουμε δει και συνεχίζουμε να είμαστε μάρτυρες της συνεχούς ψηφιοποίηση της ναυτιλίας – τόσο όσον αφορά τους διάφορους φορείς όσο και τις ίδιες τις πλοιοκτήτριες και πλοιοδιαχειρίστριες εταιρείες. Αναγνωρίζοντας την υψηλή
ανταγωνιστικότητα της αγοράς, επενδύουν σε λύσεις που θα παρέχουν στις ίδιες βελτιστοποίηση απόδοσης και στους πελάτες τους περισσότερη αξία.

Ενώ όμως δημιουργούμε λύσεις για πλήρη ενσωμάτωση των πλοίων στις συνολικές αλυσίδες εφοδιασμού και αναπτύσσουμε την ικανότητά μας για αξιοποίηση των αλληλοεπιδράσεων μεταξύ όλων των παραγόντων που συνυπάρχουν σε αυτές, αναγνωρίζουμε ότι σε περιόδους κρίσης σαν κι αυτή που διανύουμε η τεχνολογία αποτελεί βασικό παράγοντα στην ανάκαμψη του παγκόσμιου εμπορίου».

Παρά τη δεδομένη της εμπιστοσύνη στην τεχνολογία, δεν αμελεί τον ανθρώπινο παράγοντα και την ανάγκη για κοινωνική επαφή: «Βέβαια, όλοι συμφωνούμε ότι μόλις είναι εφικτό και ασφαλές θα επιδιώξουμε να ταξιδέψουμε ξανά για να συναντηθούμε με συνεργάτες και πελάτες μας. Πολλοί από εμάς αναγνωρίζουμε ότι o κοινωνικός παράγοντας σε μια επαγγελματική σχέση είναι εξίσου σημαντικός με την ποιότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας που παρέχουμε. Αυτό που θα αλλάξει θα είναι μάλλον η πεποίθηση και η κατανόηση ότι αυτές οι εκ του σύνεγγυς συναντήσεις δεν είναι πάντα αναγκαίες. Η τεχνολογία είναι στη διάθεσή μας σε διάφορες μορφές για να διευκολύνει τη δουλειά μας», σημειώνει η κυρία Παναγιώτου-Θεοδοσίου και καταλήγει μιλώντας για το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, την αλλαγή πληρωμάτων:

«Πριν κλείσω, δεν θα μπορούσα να παραλείψω ένα καίριο θέμα όπως η ευημερία των πληρωμάτων. Οι συνθήκες που έχει επιβάλει η πανδημία έχουν καταστήσει την ανάγκη επικοινωνίας ακόμη μεγαλύτερη, καθώς πολλοί ναυτικοί παραμένουν μακριά από τα σπίτια τους και τους αγαπημένους τους περισσότερο απ’ όσο προβλέπουν τα συμβόλαιά τους.

Αυτό έχει επιφέρει μεγάλες πιέσεις τόσο στους ίδιους όσο και στους εργοδότες τους αν αναλογιστούμε το πώς επηρεάζονται σε διάφορα επίπεδα, όπως η ψυχική τους υγεία, η πρόσβαση σε ιατρικές υπηρεσίες και η ασφάλειά τους. Γι’ αυτό τις τελευταίες εβδομάδες έχει υπάρξει μεγάλη κινητοποίηση από τον κόσμο της ναυτιλίας στο να ασκηθούν πιέσεις στις κυβερνήσεις παγκοσμίως έτσι ώστε οι ναυτικοί να κατηγοριοποιηθούν ως βασικοί εργαζόμενοι, εξαιρώντας τους από τους όποιους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και παρέχοντάς τους διευκολύνσεις.

Δυστυχώς ή ευτυχώς, σε περιόδους κρίσης έχουμε την ευκαιρία να αποδείξουμε ότι ως βιομηχανία και ως σύνολο είμαστε πάντα στο πλευρό των ναυτικών μας».

Η Δέσποινα Παναγιώτου-Θεοδοσίου εκτός από πρόεδρος της WISTA είναι μέλος σε διάφορα διοικητικά συμβούλια, όπως του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, της Ομοσπονδίας Εργοδοτών & Βιομηχάνων Κύπρου (ΟΕΒ), του Cyprus Maritime Academy και της στρατηγικής επιτροπής του Crans Montana Forum – Club of Ports. Εχει περιληφθεί στη λίστα με τις 100 Προσωπικότητες με τη Μεγαλύτερη Επιρροή στην Παγκόσμια Ναυτιλία (Top 100 Most Influential People in Shipping) από τη διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List για τρεις συνεχείς χρονιές (2017, 2018, 2019), καθώς και στη λίστα με τις 10 Γυναίκες με τη Μεγαλύτερη Επιρροή στη Ναυτιλία διεθνώς.

Σπούδασε Οικονομικά στο Εθνικό και Καποδιστριακό Αθηνών, Shipping and Logistics στο Copenhagen Business School, Financial Strategy καθώς και Major Programme Management στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

newmoney.gr