Ο εφοπλιστής ενισχύει με δωρεές το νησί καταγωγής του χρηματοδοτώντας έργα όπως ο εκσυγχρονισμός της απαξιωμένης μαρίνας και η επαναλειτουργία του εγκαταλελειμμένου ιστορικού ξενοδοχείου «Ξενία»

Σε δύσκολες θάλασσες ταξιδεύει η Ελλάδα και αναζητά ασφαλές λιμάνι μετρώντας φίλους και εχθρούς. Προσπαθεί να εξέλθει από την πολυετή οικονομική κρίση, καλείται να διαχειριστεί την πανδημία του κορωνοϊού, καθώς και μια διαφορετικού τύπου θωράκιση των συνόρων της.

Πέραν αυτών υπάρχουν και άλλα θέματα. Ο χάρτης της Ελλάδας περιλαμβάνει περιοχές με εντελώς διαφορετικές ανάγκες. Η Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας αναζητά θέσεις εργασίας για τη μετά λιγνίτη εποχή, ενώ η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου ακροβατεί μεταξύ διαχείρισης του Προσφυγικού και των τουρκικών απαιτήσεων για αποστρατικοποίηση των περιοχών της.

Σε όλο αυτό το σκηνικό η ελληνική ναυτιλία, κυρίαρχη παγκοσμίως σε όλες τις θάλασσες, έρχεται να διαδραματίσει ζωτικής σημασίας ρόλο.

Οι άνθρωποί της γνωρίζουν ότι η βιομηχανία αυτή είναι δυναμική, εξελίσσεται, επεκτείνεται και έχει εντυπωσιακή χωρητικότητα όχι μόνο σε φορτία, αλλά σε μια σειρά ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών επαγγελμάτων.
Αυτή τη γνώση της επιτυχίας ο ναυτιλιακός κόσμος αρχίζει να τη μεταφέρει και εντός των ελληνικών συνόρων θέλοντας να δείξει ότι στοχευμένες κινήσεις, οι οποίες στηρίζονται σε στρατηγικές επενδύσεις, μπορούν να αλλάξουν εύκολα και γρήγορα το αύριο πολλών περιοχών εντός της ελληνικής επικράτειας.

Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος είναι από τους μπροστάρηδες Ελληνες επιχειρηματίες ο οποίος γρήγορα συνειδητοποίησε ότι η ναυτιλία έχει τη δύναμη να διαδραματίσει κομβικής σημασίας ρόλο σε όλα τα επίπεδα και να συνδράμει τη χώρα. Να γίνει ο ισχυρός συμπαραστάτης της σε διεθνές επίπεδο, αλλά και εσωτερικά μέσω επενδύσεων. Το 2010 σε μια περίοδο που η Ελλάδα είχε αρχίσει να βαδίζει στο δυστοπικό οικονομικό περιβάλλον της κρίσης, ο καπετάνιος άρχισε τις επενδύσεις και στη Χίο, οι οποίες μέχρι σήμερα ανέρχονται σε 20 εκατ. ευρώ. Είναι από εκείνους που πιστεύουν αλλά και γνωρίζουν καλά ότι η ναυτιλία μπορεί να θωρακίσει τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

Η ανταπόδοση

«Η ναυτιλία οφείλει να επιστρέφει στη χώρα μας και στους τόπους μας μέρος αυτών που απλόχερα η θάλασσα μας χάρισε και μας χαρίζει», απαντάει σε όποιον τον ρωτάει γιατί επενδύει στην Ελλάδα αλλά και στο νησί του. Στο μυαλό του, εκτός από τις επιχειρηματικές επενδύσεις, έχει τη δημιουργία όλων εκείνων των συνθηκών που θα δώσουν εφόδια στην επόμενη γενιά Ελλήνων να εργαστεί με όραμα, ποιότητα και στόχους στη χώρα της και στον τόπο της.

Το 2010 ίδρυσε στη Χίο το Κοινωφελές Ιδρυμα «Μαρία Τσάκος», ένα διεθνές κέντρο ναυτικής έρευνας, ναυτικής παράδοσης και ναυτικής εκπαίδευσης. Η παρουσία του ιδρύματος στο νησί δημιουργεί μια πλατφόρμα επικοινωνίας μεταξύ της τοπικής κοινωνίας και της ναυτιλιακής κοινότητας εξασφαλίζοντας παράλληλη συνεργασία με τους τοπικούς φορείς για την επίτευξη κοινωφελών στόχων. Μέσω των δράσεων του ιδρύματος, η τοπική κοινωνία άρχισε να αντιλαμβάνεται τις προεκτάσεις που μπορεί να δοθούν από τη ναυτιλία στο νησί.

Από το 2013 το ίδρυμα στηρίζει τη δημόσια εκπαίδευση δημιουργώντας τη μαθητική δομή «Το Σπίτι της Μαρίας», έναν χώρο που φιλοξενεί παιδιά απ’ όλη την Ελλάδα, με στόχο να φοιτούν στο Γυμνάσιο και το Λύκειο Καρδαμύλων ώστε να συνεχίσουν να λειτουργούν και να μην απαξιωθούν.

Τους εξασφαλίζει διαμονή, διατροφή, φροντίδα και παρακολουθεί τη μαθητική τους πορεία. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίστηκε η συνέχιση της λειτουργίας ενός ιστορικού σχολείου, του Λιβάνειου Γυμνασίου Καρδαμύλων, από το οποίο αποφοίτησαν και αποφοιτούν πολλές γενιές της ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας.
Στόχος όμως αυτής της μαθητικής δομής δεν είναι μόνο η βιωσιμότητα των σχολείων της περιοχής, αλλά και η εκπαίδευση και η συνεχής εξέλιξη των παιδιών που διαμένουν εκεί, καθώς αυτό αποτελεί τη μοναδική τους υποχρέωση.

Μια ομάδα έμπειρων εκπαιδευτικών έχει συστήσει τη Συμβουλευτική Επιτροπή της δομής παρακολουθώντας τις ανάγκες των παιδιών. Η λειτουργία της μαθητικής δομής απασχολεί ένα σύνολο εργαζομένων και συνεργατών που ξεπερνάει τις 15 θέσεις εργασίας με κριτήρια εντοπιότητας, ενώ το σύνολο του προϋπολογισμού λειτουργίας δαπανάται στην τοπική αγορά της περιοχής.

Ναυτικό Λύκειο

Το 2017 ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος ανακοινώνει την ίδρυση ενός πρότυπου ιδιωτικού, μη κερδοσκοπικού, Ναυτικού Λυκείου στην πόλη της Χίου, με την επωνυμία Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών (Tsakos Enhanced Education Nautical School – TEENS), με στόχο την ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης και τη γνωριμία των παιδιών με όλη την γκάμα των ναυτικών και ναυτιλιακών επαγγελμάτων.

Το Λύκειο αρχίζει τη λειτουργία του τον Σεπτέμβριο του 2018. Είναι το πρώτο ναυτικό, ιδιωτικό, μη κερδοσκοπικό Λύκειο στην Ευρώπη. Ενα ιδιωτικό Λύκειο με άρτιο εργαστηριακό εξοπλισμό, με υπερσύγχρονους προσομοιωτές και μηχανουργείο, αλλά και με ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα εκπαίδευσης. Οι μαθητές του TEENS έχουν τη δυνατότητα, κατά τη διάρκεια των τριών τάξεων του Λυκείου, να γνωρίσουν τα ναυτικά και ναυτιλιακά επαγγέλματα αλλά και τα επαγγέλματα που άπτονται της ναυτιλίας όπως θαλάσσιος τουρισμός, yachting, επισκευές, συντηρήσεις, chartering, ασφαλίσεις κ.ά.

Το ιστορικό Λιβάνειο Γυμνάσιο Καρδαμύλων από το οποίο αποφοίτησαν και αποφοιτούν πολλές γενιές της ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας

Σε μια τόσο δυναμικά εξελισσόμενη επαγγελματική αγορά, ο όμιλος προσπαθεί να διασφαλίσει την άρτια εκπαίδευση των νέων παιδιών και να τα φέρει σε επαφή με τον κόσμο της ναυτιλίας, ώστε να μπορούν να εισέλθουν σε αυτόν όποτε και αν εκείνα το επιλέξουν.

Επιχειρηματικές επενδύσεις

Οσον αφορά τις επιχειρηματικές επενδύσεις του ομίλου Τσάκου, είναι και αυτές πολυδιάστατες. Το 2018 συμμετείχε στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση και την αξιοποίηση της εγκαταλελειμμένης μαρίνας της Χίου, όπου σε συνεργασία (50%-50%) με τον όμιλο ΤΕΦΑ επικρατεί. Το σκεπτικό του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου ήταν και είναι ότι σε ένα νησί όπως η Χίος, το οποίο ξεχειλίζει από ναυτική παράδοση, αντιλαμβάνεται κανείς με έκπληξη ότι πολλές ειδικότητες ναυτιλιακών επαγγελμάτων έχουν χαθεί στο βάθος του χρόνου ή δεν έχουν ενεργοποιηθεί λόγω έλλειψης βασικών υποδομών. Και αποφάσισε να προσφέρει στο νησί τις υποδομές αυτές για να καλύψει το κενό και να σημάνει την επανεκκίνηση.

Η μαρίνα είναι βασική εγκατάσταση ναυτικών και ναυτιλιακών επαγγελμάτων που αφορούν το yachting και τα επαγγέλματα γύρω από αυτό. Εξασφαλίζοντας την ύπαρξη μιας σύγχρονης λιμενικής υποδομής στο νησί, ο όμιλος δίνει τη δυνατότητα στην επόμενη γενιά παιδιών να επιλέξει σειρά επαγγελμάτων, π.χ. κυβερνήτες σκαφών, πληρώματα, ναυλομεσίτες, νηογνώμονες και επιθεωρητές σκαφών, όπως είναι οι ναυπηγοί, αλλά και μια σειρά τεχνικών επαγγελμάτων. Ολες αυτές τις ειδικότητες μπορεί ένα παιδί να τις γνωρίσει μέσω της φοίτησής του σε ένα Ναυτικό Λύκειο όπως το TEENS.

Η αξιοποίηση της μαρίνας της Χίου είναι από τις πρωτοβουλίες του εφοπλιστή Τσάκου που θα δώσουν αναπτυξιακή ώθηση στο νησί

Τα σχέδια προβλέπουν οι θέσεις στη μαρίνα να αυξηθούν έως 180 και να κατασκευαστούν κτίρια συνολικής επιφάνειας 6.000 τ.μ., με το 60% να είναι στο ισόγειο. Θα δημιουργηθούν πολυχώροι για εμπορική χρήση ώστε να αποσυμφορηθεί το κέντρο της πόλης, θα δοθεί πρόσβαση στους κατοίκους, θα διαμορφωθούν ειδικοί χώροι για τα παιδιά, θα υπάρχουν ανοιχτοί χώροι άθλησης, χώροι πρασίνου κ.ά.

Οπως ενημερώθηκε ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, ο οποίος επισκέφτηκε πρόσφατα τη μαρίνα, αναμένεται ως το τέλος του 2020 να έχουν δοθεί οι αδειοδοτήσεις για να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου του 2021 και να δοθεί σε χρήση στα μέσα του 2022.

Μια μαρίνα όμως χρειάζεται και τους χερσαίους χώρους διαχείμασης για τη συντήρηση των σκαφών, ένα ναυπηγείο. Τη ναυπηγοεπισκευή την οποία η Χίος επίσης λόγω έλλειψης εγκαταστάσεων έχει απολέσει εδώ και 40 χρόνια. Προς αποφυγή οχλήσεων λόγω εργασιών στον χώρο της μαρίνας, ο όμιλος Τσάκου εξασφάλισε τη συνδιαχείριση και τη σταδιακή αναβάθμιση ενός χώρου ναυπηγοεπισκευής σκαφών στην ανατολική πλευρά της Χίου, στον Θόλο, με στόχο και την αποφόρτιση της μαρίνας από χρήσεις που θα την επιβάρυναν.

Ο χώρος διαχείμασης σκαφών αποτελεί το μεγαλύτερο υπόβαθρο ανάπτυξης των τεχνικών ειδικοτήτων και επαγγελμάτων για τις εργασίες συντήρησης σκαφών. Βρίσκεται σε άμεση διασύνδεση με τις τεχνικές ειδικότητες του Ναυτικού Λυκείου, δίνει τη δυνατότητα σε παιδιά να παρακολουθήσουν την εξέλιξη των τεχνικών επαγγελμάτων και να γνωρίσουν άγνωστες μέχρι τότε επαγγελματικές ειδικότητες.

Το ναυπηγείο έχει σήμερα τη δυνατότητα να φιλοξενεί 110 σκάφη, με την προοπτική να φτάσουν στα 200, αφού απομακρυνθούν τα εγκαταλελειμμένα και γίνουν κάποια έργα εσωτερικής επέκτασης. Ηδη υπάρχει λίστα αναμονής 15 σκαφών για να βγουν στη στεριά του καρνάγιου τον χειμώνα. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες είναι Γάλλοι, με τους Ελληνες να αντιπροσωπεύουν το 15%.

Το «Ξενία»

Το 2019 ο όμιλος συμμετέχει μέσω της εταιρείας Avlum Enterprises στον διαγωνισμό του εγκαταλελειμμένου ιστορικού ξενοδοχείου «Ξενία». Κερδίζει τον διαγωνισμό και η απόφαση ανακοινώνεται πριν από δύο εβδομάδες. Ο όμιλος αναλαμβάνει την αναβάθμιση, αξιοποίηση και διαχείριση της ξενοδοχειακής μονάδας για τα επόμενα 50 χρόνια. Πρόκειται για το πρώτο από τα ομώνυμα ξενοδοχεία του ΕΟΤ που μισθώνεται σύμφωνα με τον διαγωνισμό για την εκμετάλλευση όλων των «Ξενία».

Το ιστορικό «Ξενία» της Χίου θα ανακαινιστεί και θα λειτουργήσει ξανά

Θα ανακαινιστεί και θα επαναλειτουργήσει ως σύγχρονη ξενοδοχειακή μονάδα. Βρίσκεται στο κέντρο της πόλης της Χίου. Απέχει μόλις 700 μέτρα από το λιμάνι της Χίου και περίπου 2 χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο του νησιού.
Το σύνολο των δραστηριοτήτων στο νησί αποτελεί τη βασικότερη ψήφο εμπιστοσύνης του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου για την ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Χίο, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι οι κάτοικοι.

Η φιλοσοφία του καπετάνιου αλλά και όλου του ομίλου Τσάκου, με στόλο που αποτελείται από 100 πλοία, από τους ισχυρότερους παγκοσμίως, και μια εταιρεία εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο, την Tsakos Energy Navigation, αποτυπώνεται ως εξής:

«Ο τρόπος να διασφαλίσεις τα νησιά των ακριτικών περιοχών που έρχεται από το αύριο έχει τον κωδικό “Επενδύσεις”. Στο 2020 δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για τις πολεμικές ιαχές κάποιων γειτόνων μας, χρειάζεται να ακούμε τις φωνές αγωνίας των ανθρώπων μας, που πολλές φορές χρειάζεται να εγκαταλείψουν τους τόπους τους για να ακολουθήσουν τα επαγγελματικά τους όνειρα σε ένα μεγαλύτερο αστικό κέντρο. Η χρονική συγκυρία είναι η πιο κατάλληλη από ποτέ. Νησιά όπως η Χίος με έντονη αστική ζωή, με συνεχείς ρυθμούς χειμώνα καλοκαίρι, με ναυτική ταυτότητα και έντονο το άρωμα της μαστίχας, το μόνο που χρειάζονται για να κρατήσουν τον κόσμο τους στο νησί είναι μια ψήφος εμπιστοσύνης μέσω των επενδύσεων. Ο καπετάν Παναγιώτης και ο όμιλος Τσάκου προέρχονται από τη Χίο, γνωρίζουν τις ανάγκες της, βλέπουν τη θέση της στο σήμερα και στο αύριο και τη θωρακίζουν από επίδοξους μνηστήρες».

Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος είναι από τους Ελληνες εφοπλιστές που πιστεύουν ότι η ναυτιλία έχει χρέος να διαδραματίσει κομβικής σημασίας ρόλο σε όλα τα επίπεδα και να συνδράμει τη χώρα

newmoney.gr/