Ένα ερώτημα που δημιουργείται σχετικά τη συμπεριφορά των επενδυτών που τοποθετούνται σε μετοχές της ναυτιλιακής αγοράς είναι το εξής: Σε ποιο βαθμό επηρεάζουν τις κινήσεις και τις επιλογές τους οι διακυμάνσεις των τιμών των ναύλων και η πολιτική που ακολουθούν οι εταιρείες στο μέτωπο των ναυλώσεων;

Προτιμούν τις ναυτιλιακές που κινούνται στη spot αγορά εκμεταλλευόμενες τις αυξομειώσεις των τιμών -όσο ρίσκο και αν περιέχει μία τέτοια πολιτική- ή εκείνες που κινούνται πιο συντηρητικά επιλέγοντας τις συμφωνίες μακροχρόνιας ναύλωσης με στόχο την εξασφάλιση σταθερών εσόδων;

Οι τιμές των μεγάλων τάνκερ VLCC εκτοξεύτηκαν από τα 50,000 δολάρια ημερησίως στο τέλος του Σεπτεμβρίου, στα 200,000 δολάρια στις 11 Οκτωβρίου, εν συνεχεία, στα μέσα Νοεμβρίου, υποχώρησαν στα 60,000 δολάρια και τώρα κυμαίνονται στα 100,000 δολάρια την ημέρα. Πρόκειται για μία αγορά με τις πιο ακραίες διακυμάνσεις, που όμως οδήγησε τις τιμές των μετοχών των ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στη spot αγορά των τάνκερ, στα ύψη.

Από την άλλη πλευρά, όπως αναφέρει το American Shipper, οι επενδυτές απομακρύνθηκαν από τις μετοχές που δεν έχουν μεγάλη έκθεση στη spot αγορά. Και αναφέρει δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα ναυτιλιακών ελληνικών συμφερόντων.

Η μία περίπτωση αφορά στη μετοχή της Tsakos Energy Navigation (TEN), του εφοπλιστή Νικόλα Τσάκου. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες εισηγμένες εταιρείες του κλάδου των τάνκερ, η οποία έχει στο στόλο της κατά κύριο λόγο δεξαμενόπλοια μικρότερης χωρητικότητας από τα VLCC.

Οι επενδυτές δεν είδαν με καλό μάτι το γεγονός ότι η εταιρεία δεν έχει μεγάλη έκθεση στη spot αγορά, την περίοδο κατά την οποία τα ναύλα είχαν εκτοξευτεί.

Παρά το γεγονός ότι η πολιτική της διοίκησης της να εστιάσει στις μακροπρόθεσμες ναυλώσεις από το 2016 αποδείχθηκε επιτυχημένη, καθώς όταν οι τιμές στη spot αγορά υποχώρησαν το 2018, η TEN εμφάνισε σημαντικά αύξηση στα έσοδα της, αυτή η θετική εξέλιξη δεν αποτυπώθηκε με τον ίδιο τρόπο στην πορεία της μετοχής της.

Στις 8 Ιανουαρίου 2016 η μετοχή της στην αγορά της Νέας Υόρκης διαπραγματεύονταν ήταν στα 6,79 δολάρια και σταδιακά για τα επόμενα τρία χρόνια κινήθηκε σε πτωτική τροχιά.

Ο αναλυτής της Stifel, Ben Nolan, επισήμανε σε σημείωμα του προς πελάτη του, ότι οι μετοχές της TEN διαπραγματεύονται μόλις στο 47% της εκτιμώμενης καθαρής αξίας του ενεργητικού της (NAV), την ώρα που οι αντίστοιχες ομοειδείς εταιρείες διαπραγματεύονται στο 84% της καθαρής αξίας ενεργητικού.

Ένα άλλο παράδειγμα που δείχνει την προσήλωση των επενδυτών στη spot αγορά είναι αυτό της GasLog, του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού, που δραστηριοποιείται στην αγορά μεταφοράς LNG.

Η εταιρεία είχε μεγάλη έκθεση στη spot αγορά μέσω του Cool Pool που είχε δημιουργήσει με τις ναυτιλιακές Dynagas και Golar. Ωστόσο, τον περασμένο Ιούνιο αποφάσισε να αποχωρήσει από το σχήμα και να προχωρήσει σε συμβόλαια ναύλωσης, κλείνοντας συμφωνίες τόσο σε υψηλές όσο και σε χαμηλότερες τιμές ναύλων. Όταν τον Οκτώβριο οι τιμές στα LNG έφτασαν στα 130,000 με 140,000 δολάρια ημερησίως και η διοίκηση της GasLog κατά τη διάρκεια ενός conference call παραδέχθηκε ότι τα συμβόλαια της περιλάμβαναν τιμές χαμηλότερες από αυτές, οι μετοχές της από τα 14,36 δολ. που βρίσκονταν στις 5 Νοεμβρίου βυθίστηκαν υποχωρώντας κάτω από τα 10 δολάρια.

mononews.gr