Ένα περιπετειώδες ταξίδι με την εξυπνάδα του κάπτεν Νικόλα... από το fb

Πάνος Β. Τζέμος. Πλοίαρχος Εμπορ. Ναυτικού.

"ΤΑ.....ΜΑΜΟΥΝΙΑ ΣΤΗΝ ALEXANDRETTA"

Στα μισά του Ατλαντικού, τους έδωσαν οδηγίες να τραβήξουν με προορισμό την Μεσόγειο!!

Σαν πέρασαν το στενό του Γιβραλτάρ, πήραν εντολές να πάνε στην Ανατολική Τουρκία, ALEXANDRETTA (Iskenderun) και να φορτώσουν σιτάρι. Προορισμός για την Bashra, στο Ιράκ,στο Περσικο κόλπο. Πριν την φόρτωση, είχαν και ένα συμβάν με τον Επιθεωρητή του φορτίου σχετικά με την καταλληλότητα των αμπαριών.

 Την επιθεώρηση την έκανε ένας κυβερνητικός Επιθεωρητής τον οποίον κάτω στα αμπάρι τον συνόδευε και ο καπτά Νικόλας, ως ο Υποπλοίαρχος του πλοίου.

 Τα αμπάρι ήταν καθαρά και πλυμένα πολύ καλά. Προηγουμένως, ο Πράκτορας είχε πει στον Καπετάνιο ότι είχαν έλλειψη φορτίου και για να δικαιολογήσουν και χρεώσουν την καθυστέρηση σε βάρος του πλοίου, οι κρατικό Επιθεωρητές θα έκαναν το κάθε τι δυνατόν για να βγάλουν τα αμπάρια ακατάλληλα.

 Εκεί λοιπόν που βρισκόντουσαν κάτω, ακούει το Επιθεωρητή να τον καλεί κοντά του και να του δείχνει σε μια γωνιά μαζεμένα μερικά "μαμούνια".

 Εκείνος προς στιγμήν τα έχασε. Κρύος υδρωτας ένοιωσε να κατεβαίνει στην πλάτη του και "κόπηκαν" τα πόδια του. Φυσικά η φόρτωση ήταν αδύνατον να γίνει αν δεν ξαναπληθουν καλά και δεν απολυμανθουν τα αμπάρια. Να ξεβρωμίσει κατόπιν το φάρμακο, ήγουν, γύρω στις 5 περίπου μέρες καθυστέρηση εις βάρος του πλοίου. Ανέβηκαν επάνω και το ανέφεραν στο Καπετάνιο.

 Τώρα ήταν η σειρά και αυτού να κερώσει.

 Στενοχωρήθηκε πολύ και άρχισε να παρακαλάει τον Επιθεωρητή να μην "κόψει" το πλοίο. Σε μια τέτοια περίπτωση για κάθε Καπετάνιο είναι πολύ άσχημα στα μάτια της εταιρείας. Χαζή νοοτροπία, βέβαια, λες και αυτοί που κάθονταν στις βαθιές πολυθρόνες πίσω από τα μεγάλα γραφεία κάθε εταιρείας, δεν είχαν κάνει πριν βγουν στο γραφείο και αυτοί Καπετάνιοι σε βαπόρια και δεν είχαν αντιμετωπίσει ίδιες καταστάσεις!!

 Όταν όμως πιάνεις μια καρέκλα ξεχνάς αμέσως τα παλιά και τις πικρές που είχες αντιμετωπίσει και "πετάς το μπαλάκι", όχι για να βοηθήσεις μια κατάσταση, αλλά περισσότερο για να δείξεις στο Αφεντικό ότι εσύ τα ξέρεις όλα και δικαίως σου έδωσε την καρέκλα. Ο νόμος της φύσης : "ο θάνατός σου, η ζωή μου". Κάτι που δεν αλλάζει σχεδόν, ποτέ!!

Εκει λοιπόν που συνέχιζαν τα παρακάλια, ανεβαίνει στο γραφείο φουριόζος, ο Ανθυποπλοίαρχος, ο Μιχάλης, κρατώντας στα χέρια του μια μηχανή Polaroid και κάτι βγαλμένες φωτογραφίες.

 Οι φωτογραφίες έδειχναν καθαρά τον Επιθεωρητή που κρατούσε ένα μπουκαλάκι γυρισμένο με τον λαιμό προς τα κάτω.

 Παλιά γνωστή ιστορία των Επιθεωρητών. Εάν τις μεγένθυναν, σίγουρα θα έβλεπαν καθαρά τον Τούρκο να αδειάζει αυτός τα ζωύφια στα αμπάρια. Το τι έγινε τότε, δεν περιγράφεται. Αυτός, αφού είχε εκτεθεί ανεπανόρθωτα, έβαλε το κεφάλι κάτω και έφυγε από το πλοίο.

 Ο Καπετάνιος αμέσως κάλεσε τον Πράκτορα, του ανέφερε το γεγονός και απείλησε ότι θα δημοσιεύσει, μέσω δικικηγόρου της εταιρείας, τις φωτογραφίες.

Τότε, ο Πράκτορας για να μην εκτεθούν, κανόνισε την ίδια κι' ολας μέρα και έφεραν στο πλοίο το πιστοποιητικό καταλλγλοτητος των αμπαριων. Τελικά, έμειναν μια βδομάδα περίπου μέχρι να μαζευτεί το φορτίο και να αρχίσει η φόρτωση!!

Οσο καιρό έμειναν εκεί έβγαιναν κάθε βράδυ εξψ στην πόλη που είχε κάτι υπέροχες ψαροταβερνες και περνούσαν υπέροχα. Οι κάτοικοι στην πόλη ήταν όλοι τους πολλοί φιλικοί μαζί τους και σε κάθε ευκαιρία συζήτησης έλεγαν ότι οι λαοί είναι αγαπημένοι και μόνον οι Κυβερνήσεις για δκες τους σκοπιμότητες όξυναν τα πράγματα!!

Όταν τελείωσε η φόρτωση και έφυγαν τελικά για ταξίδι, μόλις πέρασαν το κανάλι του Suez και μπήκαν στη Ερυθρά Θάλασσα, βρήκαν γερή ζέστη, όμως αυτή τη φορά περισσότερο υπιφερτη από αλλά ταξίδια. Φθάνοντας στο Περσικό Κόλπο, αγκυροβόλησαν έξω από την Bashra. Στο αγκυροβόλιο υπήρχαν και άλλα βαπόρια, διαφόρων Εθνικοτήτων, που περίμεναν την σειρά τους για να μπουν στο λιμάνι.!!

Πέρασαν μερικές ημέρες. Κάποιο πρωινο και ενώ βρισκόντουσαν ακόμη στην αναμονή, έπιασε ένας αγέρας, πρωτόγνωρος για αυτά τα μέρη, που "σηκωσε" θάλασσα με πολύ χονδρό κυματισμό. Τότε, ένα Ιταλικό βαπόρι κάπως κοντά τους και μισοφορτωμένο, από την δυνατή κακακαιεία άρχισε να "ξεσέρνει" την αγκυρά του και να πλησιάζει επικίνδυνα προς το βαπόρι τους. Σε κάποια στιγμή και ενώ όλα έδειχναν ότι θα περνούσε με ασφάλεια από δίπλα τους, έμπλεξαν οι άγκυρές τους. Τότε ο κυματισμούς έφερε τον Ιταλό επάνω τους και τους κτύπησε ευτυχώς ελαφρώς με την πλώρη του και σκαμπανεβάζοντας συνεχώς. Οι καδενες τους παρέμειναν μπλεγμένος. Ο Ιταλός, όσο και να λασκαριζε, δεν έλεγε να απομακρυνθεί. Τότε για να αποφύγουν τα χειρότερα και για να προλάβουν να ετοιμάσουν την μηχανή, έφεραν οξυγόνο και ο Α' Μηχανικός έκοψε την καδένα. 5 ατόφια "κλειδιά" στην θάλασσα. Ο Καπτά Νικόλας είχε προνοήσει και πριν κόψουν την καδένα, έδεσε ένα μακρύ "ηβιλάϊ" με ένα σημαδουράκι, ικανό να χωράει από το "όκυο". Έβαλαν μπροστά την μηχανή και απομακρύνθηκαν κάπως. Ειδοποίησαν την εταιρεία και τις αρχές για το συμβάν. Την επόμενη που μπουνατσάρισε, έστειλαν συνεργείο με δύτες και "ψάρεψαν" την καδένα. Την έδεσαν πάλι με το υπόλοιπο κομμάτι στο πλοίο. Ευτυχώς. Την άγκυρα με 5 κλειδιά καδενα, την είχαν γλυτώσει χάριν στο σημαδουράκι. Περιπέτεια ανέλπιστη και με το τίποτα. Στα καλά καθούμενα σε βρίσκει το κακό, χωρίς να το περιμένεις!!

Εκεί, ενώ αρχικά τους είχαν πει ότι θα έμεναν στη ραδα γύρω στις 5 με 6 ημέρες, πέρασε ένας ολόκληρος μήνας και να τους βάλουν μέσα. Παρατήρησαν όμως ότι κανένα άλλο πλοίο δεν είχε μετακινηθεί για μέσα. Άρχισαν να ζορίζονται για νερό και για φρέσκα. Με τα πολλά, έμαθαν από ένα άλλο πλοίο, ότι στο Ιράκ είχε γίνει πραξικόπημα από τον τότε Αντιπρόεδρο, τον Santa, που ανέτρεψε τον νόμιμο Πρόεδρο της χώρας, τον Al Baakhr!! Με τα πολλά, επάνω στις 40 περίπου ημέρες, υσηχασαν κάπως τα πράγματα και τους έβαλαν στο λιμάνι για εκφόρτωση. Το σιτάρι, όμως, στα αμπάρια είχε αρχίσει να φυτρώνει, από την πολύ υγρασία. Βέβαια έξω δεν έβγαινε κανένας γιατί είχε ακόμη στρατιωτικό νόμο. Δεν στενοχωριόντουσαν τόσο για το έξω, όσο για εκείνο τον υπέροχο και μοναδικό χαλβά που μόνον εκεί ξέρουν να φτιάχνουν.!!!.

Σας ευχαριστώ που με διαβάσατε. Πάνος Β. Τζέμος. Πλοίαρχος Εμπορ. Ναυτικού. ????❤️