Ο Φεβρουάριος του 2020 θα μείνει στη μνήμη μας ως μια ιστορική περίοδος αποδιοργάνωσης των φυσικών αλυσίδων εφοδιασμού σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς ο κοροναϊός καταστρέφει το εμπόριο.

Δεκάδες δρομολόγια πλοίων για την αποστολή, κινέζικης προέλευσης, εμπορευμάτων σε καταναλωτές από τις ΗΠΑ έως την Ευρώπη – στα οποία περιλαμβάνονται τσάντες, τηλεοράσεις και πλαστικά παιχνίδια – έχουν σταματήσει μετά την κλιμάκωση της κρίσης του κοροναϊού τον περασμένο μήνα. Αυτές οι αποστολές αποτελούν τμήμα μιας πολύ μεγαλύτερης εικόνας, στην οποία όλες οι πτυχές της παγκόσμιας ναυτιλίας – από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο μέχρι τα ξηρά χύδην εμπορεύματα – έχουν ανατραπεί.

Οι πρωτοφανείς ανατροπές έχουν προκληθεί από τον ιό,  καθώς το 90% του συνόλου των εμπορευμάτων μετακινείται δια θαλάσσης και η Κίνα αποτελεί την κύρια πηγή φορτίων για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Οι αναταραχές έχουν αναγκάσει κατασκευαστές παιχνιδιών όπως η Hasbro Inc. και οίκους μόδας όπως αυτοί των Michael Kors, Versace και Jimmy Choo να δίνουν αγώνα για τις αλυσίδες εφοδιασμού τους. Τα πλοία βρίσκονται σε αδράνεια. Και οι εξαγωγείς στην Κίνα αντιμετωπίζουν προβλήματα, καθώς οι πελάτες τους χρησιμοποιούν ρήτρες ανωτέρας βίας στις συμβάσεις τους για να απαλλαχθούν από τις δεσμεύσεις να αγοράσουν τα φορτία.

«Όλα τα σημάδια δείχνουν ότι υπήρξε μια σημαντική εξάρθρωση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και το εμπόριο βασικών προϊόντων,» δήλωσε η Caroline Bain, επικεφαλής οικονομολόγος στην Capital Economics. Για μερικά προϊόντα «πρόκειται να υπάρξει επιδείνωση στα στοιχεία του Φεβρουαρίου.»

Όλα αυτά οφείλονται στο γεγονός ότι ο ιός ανάγκασε εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπων να παραμείνουν μακριά από την εργασία τους ή την εκπαίδευση στην Κίνα, πιέζοντας έτσι την παραγωγή στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία παγκοσμίως.

Τα containerships που συνήθως μεταφέρουν εμπορεύματα αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων σε μεμονωμένες αποστολές βρίσκονται στο επίκεντρο της δίνης. Ο αριθμός των κενών δρομολογίων – όπου τα πλοία δεν φορτώνουν στην προγραμματισμένη τοποθεσία – έχει εκτοξευτεί από την έναρξη της επιδημίας. Η AP Moller-Maersk A / S, ο μεγαλύτερος μεταφορέας στον κόσμο, έχει καταχωρίσει τουλάχιστον 27 κενές πλεύσεις από τις 31 Ιανουαρίου στην ιστοσελίδα της.

Ένας μεγάλος αριθμός boxships είναι αδρανοποιημένα σήμερα ως αποτέλεσμα του ιού, σύμφωνα με τον Alan Murphy, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας ανάλυσης του κλάδου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Sea Intelligence, σχεδόν διπλάσιος από ότι ήταν πριν από περίπου μία εβδομάδα.  Αν και τα ναύλα μπορούν να διαφέρουν, χρησιμοποιώντας μια εκτίμηση 1.000 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο, αυτό σημαίνει ότι οι μεταφορικές εταιρείες πρέπει να αντέξουν ένα πλήγμα 600 εκατομμυρίων δολαρίων αυτή την εβδομάδα. Τα πλοία μπορεί είτε να επιβραδύνουν, με την ελπίδα ότι η ζήτηση θα βελτιωθεί στις επόμενες εβδομάδες, είτε να μείνουν αδρανή μέχρι να αλλάξει το σκηνικό, είπε ο Murphy.

Η εταιρεία κατασκευής παιχνιδιών Hasbro δήλωσε κατά την ανακοίνωση κερδών αυτή την εβδομάδα, ότι ο ιός διακόπτει τις εμπορικές της δραστηριότητες στην Κίνα -εκεί όπου είχε ήδη επιδιώξει να διαφοροποιήσει την αλυσίδα εφοδιασμού της ως αποτέλεσμα του εμπορικού πολέμου. Η Capri Holdings Ltd. – η οποία είναι κάτοχος του brand Michael Kors, μεταξύ άλλων εμπορικών σημάτων – δήλωσε ότι οι προοπτικές της ενδέχεται να επηρεαστούν από το ξέσπασμα του ιού καθώς παλεύει με ζητήματα που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική της αλυσίδα.

Υπάρχει αντίκτυπος και στους εξαγωγείς των άλλων κρατών. Τα containers χρησιμοποιούνται συνήθως στις ΗΠΑ και σε άλλες περιοχές για να μεταφέρουν τις εξαγωγές τους. Η έλλειψη γραμμών που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια από την Ασία, μπορεί σύντομα να σημαίνει ότι χώρες όπως οι ΗΠΑ θα αντιμετωπίσουν έλλειψη. Είναι ήδη λίγο πιο δύσκολο να ταξιδέψουν άδεια τα πλοία στον Καναδά, δήλωσε ο Greg Northey, εκπρόσωπος της βιομηχανικής ομάδας Pulse Canada.

Και όλο αυτό δεν αφορά μόνο τη λιανική. Την περασμένη εβδομάδα, η Hyundai Motor Co. σταμάτησε προσωρινά μέρος από την παραγωγή αυτοκινήτου της λόγω έλλειψης εξαρτημάτων από τον ιό. Η Fiat Chrysler Autombiles NV σχεδιάζει να σταματήσει τις εργασίες στο εργοστάσιο συναρμολόγησης της στη Σερβία λόγω έλλειψης εξαρτημάτων από την Κίνα, αναφέρουν πληροφορίες.

Τα προβλήματα αυτά έχουν γίνει αισθητά και στις αγορές ενέργειας και βασικών προϊόντων.

Οι έμποροι πετρελαίου από τη Δυτική Αφρική, τη Λατινική Αμερική και τη Βόρεια Θάλασσα αρχικά έκαναν λόγο για ασθενέστερη ζήτηση από την Κίνα, ενώ ορισμένοι αγοραστές βαρελιών από τη Σαουδική Αραβία ζήτησαν να πάρουν μικρότερο αριθμό από αυτόν που θα έπαιρναν για το Μάρτιο. Υπήρξαν ενδείξεις ότι η πτώση των τιμών του αργού ενθάρρυνε ορισμένα διυλιστήρια στην Ασία να επιταχύνουν τις αγορές.

Στις αγορές αερίου, μία κινεζική εταιρεία επικαλέστηκε ανωτέρα βία, ενδεχομένως για να αποφύγει τις δεσμεύσεις των συμβάσεων της. Το μέτρο απορρίφθηκε από την Total SA και την Royal Dutch Shell Plc. Υπάρχουν σήμερα 12 άδεια πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου ακίνητα στα ανοικτά των ακτών του Κατάρ, ενός από τους μεγαλύτερους παραγωγούς παγκοσμίως. Ενώ οι ακριβείς λόγοι για τα αδρανοποιημένα πλοία δεν είναι γνωστοί, η χρονική στιγμή συμπίπτει με τις παρακάμψεις στα δρομολόγια των πλοίων, τις ακυρώσεις φορτίων και τη μειωμένη ζήτηση στην Ασία από τότε που εμφανίστηκε ο κοροναϊός.

Οι Κινέζοι αγοραστές υγροποιημένου αερίου πετρελαίου που χρησιμοποιείται στη μαγειρική και τη θέρμανση εκτρέπουν τα φορτία αλλού, εξαιτίας της εξασθένησης της ζήτησης.

Επιπλέον, οι μεταφορικές εταιρείες χύδην εμπορευμάτων όπως ο άνθρακας και το σιδηρομετάλλευμα έχουν πληγεί, καθώς ο ιός καθυστέρησε την εκ νέου ενίσχυση της ζήτησης, μετά την παραδοσιακή επιβράδυνση που υπήρξε την περίοδο της κινεζικής πρωτοχρονιάς.  Τα ημερήσια ναύλα για τα πολύ μεγάλα φορτηγά πλοία που μεταφέρουν φορτία, είναι λιγότερα από 2.500 δολάρια την ημέρα – ένα μέρος μόνο του ποσού που χρειάζονται ακόμη και να πληρώσουν το πλήρωμά τους.

«Η ζήτηση έχει προφανώς χαθεί και είναι δύσκολο να αναζωπυρωθεί», δήλωσε ο Frode Morkedal, στέλεχος της ανάλυσης μετοχών της Clarksons Platou Securities AS. «Δεν μπορείτε να εκφορτώσετε το πλοίο σας, δεν μπορείτε να φορτώσετε όσο πιο γρήγορα θέλετε, επομένως επηρεάζεται η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού».

mononews.gr