«Λεφτά υπάρχουν… αλλά μόνο για όσους συμμορφώνονται στους κανόνες ESG». Κάπως έτσι λειτουργούν πλέον οι τράπεζες όταν πρόκειται να χρηματοδοτήσουν τη ναυτιλία, η οποία καλείται να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που θέτουν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη που μίλησαν στο συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2020 που διοργανώθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, το κανονιστικό πλαίσιο και οι πολιτικές κινδύνου των τραπεζών αναμένεται να γίνουν ακόμη πιο αυστηρές τα επόμενα χρόνια, με επίκεντρο τα κριτήρια ESG (environmental, social and governance).

Τα κριτήρια ESG, όπως ειπώθηκε από τους ομιλητές πηγάζουν από τη στροφή των τραπεζών προς την αειφόρο χρηματοδότηση και εστιάζουνστο βαθμό συμμόρφωσης των πλοιοκτητών με τους κανόνες της εταιρικής διακυβέρνησης, και στην προσέγγιση που έχουν σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα.«Τα κριτήρια ESG βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας μας. Χρηματοδοτούμε πελάτες που είναι αειφόροι», σημειώνει έμπειρο τραπεζικό στέλεχος, τονίζοντας πως τα επόμενα χρόνια θα κορυφωθεί η προσπάθεια ενσωμάτωσης των κανόνων ESGστις αποφάσεις των τραπεζών.

«Πρέπει να επιβραβεύουμε συμπεριφορές που είναι περιβαλλοντικά υπεύθυνες. Αφορά το μέλλον των παιδιών μας…, ανέφερε χαρακτηριστικά για να προσθέσει πως οι εποχές που οι πλοιοκτήτες έπαιρναν δάνεια με μια… χειραψία λόγω της καλής προσωπικής σχέσης με μια τράπεζα ανήκουν οριστικά στο παρελθόν. «Η σχέση τραπεζών και πλοιοκτητών έχει αλλάξει ριζικά», υπογράμμισε με έμφαση.

Δεν αποκλείεται μάλιστα, στο μέλλον, να θεσπιστούν πιο αυστηροί κανόνες, κάνοντας ακόμη πιο δύσκολη την πρόσβαση των ναυτιλιακών στα κεφάλαια των τραπεζών. Για παράδειγμα ήδη κάποιες παραδοσιακές τράπεζες αρνούνται να χρηματοδοτήσουν εταιρείες που ο βασικός μέτοχος είναι φυσικό πρόσωπο ή δραστηριοποιείται μικρό διάστημα στην ναυτιλία, ανεξάρτητα εάν έχει να επιδείξει κάποια θετικά αποτελέσματα σε άλλους κλάδους.

«Τσουχτερή η συμμόρφωση…»

Από την άλλη πλευρά, οι πλοιοκτήτες και κυρίως οι μικρότεροι, δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για τις προϋποθέσεις που θέτουν πλέον οι τράπεζες, κυρίως οι ευρωπαϊκές. Η συμμόρφωση, όπως λένε, απαιτεί χρήματα που στις σημερινές εποχές είναι δυσεύρετα. «Πρέπει να πληρώσουμε περισσότερους συμβούλους για να προσελκύσουμε χρηματοδότηση. Εάν δεν κάποιος δεν έχει καλή βαθμολογία στο ESG μπορεί να μην έχει πρόσβαση στη χρηματοδότηση», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Η πίεση που ασκείται στους πλοιοκτήτες είναι μεγάλη. Μάλιστα, υπάρχουν περιπτώσεις που οι τράπεζες απαιτούν να συμμορφωθούν, ακόμη και σε πρότυπα που δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί.

Και όλα αυτά τη στιγμή που οι συνθήκες στην αγορά είναι αρκετά δύσκολες. Οι εμπορικοί πόλεμοι και η αβεβαιότητα που δημιουργούν φαινόμενα όπως ο κοροναϊός απειλούν με επιβράδυνση την παγκόσμια οικονομία, πλήττοντας τις θαλάσσιες μεταφορές. Για αυτό και θεωρείται βέβαιο πως οι μικρότεροι παίκτες που δεν έχουν τους απαραίτητους πόρους θα αναγκαστούν να συγχωνευθούν με μεγαλύτερα σχήματα ή να αποχωρήσουν.

Εκτιμάται επίσης πως θα συνεχισθεί η στροφή των ναυτιλιακών προς τις κινέζικες τράπεζες, αλλά και τις εταιρείες leasing καθώς έχουν χαλαρότερες προϋποθέσεις για να χορηγήσουν δάνεια.

mononews.gr