Του Γιώργου Γεωργίου

Στο μεγαλύτερο "πονοκέφαλο" του 2021 εξελίσσεται το κόστος των καυσίμων για τους ακτοπλόους, με τα "καμπανάκια" να είναι πολλαπλά, σε επίπεδο βιωσιμότητας των επιχειρήσεων, αλλά και μετακύλισης του "βάρους" στους καταναλωτές.

Σύμφωνα με υπολογισμούς του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), η αύξηση των τιμών αναμένεται να επιβαρύνει το κόστος εκμετάλλευσης των πλοίων με 80 εκατ. ευρώ φέτος.

Υπό αυτό το πρίσμα, όπως λένε ακτοπλόοι στο Capital.gr, ήδη αρκετές εταιρείες του κλάδου αναζητούν δανεισμό για να καλύψουν το κόστος. "Με αυτούς τους ρυθμούς, και με δεδομένο ότι η πανδημία δεν έχει υποχωρήσει ακόμη, τα έσοδα της ακτοπλοΐας δε θα φτάνουν για να αποπληρωθούν τα καύσιμα" προειδοποιούν.

Φυσικά σε αυτό το περιβάλλον, είναι πλέον αρκετά πιθανό, σε συνάρτηση βέβαια και με το πως θα εξελιχθεί η κατάσταση στο μέτωπο της πανδημίας, να προκύψουν αυξήσεις στα ναύλα. 

Σε κάθε περίπτωση, οι ακτοπλόοι εκτιμούν ότι τα περσινά ζημιογόνα αποτελέσματα θα επαναληφθούν και το τρέχον έτος, με αποτέλεσμα οι συνολικές ζημιές της διετίας 2020/2021 να ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ.

Άλλωστε, παρότι η επιβατική κίνηση σημείωσε θετική πορεία το καλοκαίρι, παραμένει ακόμη αρκετά μακριά από τις επιδόσεις του 2019. Ενδεικτικά, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Αύγουστος έκλεισε με αύξηση περίπου 30%, συγκριτικά με πέρυσι. Ωστόσο, στο οκτάμηνο του 2021, διακινήθηκαν 40% λιγότεροι επιβάτες σε σχέση με δύο χρόνια πριν.

Δύσκολη η επένδυση σε νέα πλοία

Παρότι αυτές οι συνθήκες δεν επιτρέπουν συζητήσεις για επενδύσεις, το "αγκάθι", το οποίο ακούει στο όνομα "γερασμένος στόλος" είναι εδώ και πρέπει να αντιμετωπιστεί. 

Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι το κόστος ναυπήγησης ενός "καλού" συμβατικού πλοίου, εναρμονισμένου με τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές, προσεγγίζει περίπου τα 60 εκατ. ευρώ. Συνολικά οι απαιτούμενες επενδύσεις για την ανανέωση του στόλου έχουν εκτιμηθεί σε περίπου 3 δισ. ευρώ για την επόμενη δεκαετία, ποσό απαγορευτικό χωρίς τραπεζική και ευρωπαϊκή στήριξη. 

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής "τρέχει" ευρύ πρόγραμμα για τη δρομολόγηση νέων "πράσινων" πλοίων στις εγχώριες γραμμές, μέσω πολυετών συμβάσεων. 

Ωστόσο, οι ακτοπλόοι δηλώνουν προς το παρόν άγνοια για την εν λόγω πρωτοβουλία. "Δεν έχει υπάρξει καμία ενημέρωση στον ΣΕΕΝ" σημειώνουν παράγοντες του κλάδου, αναγνωρίζοντας φυσικά το θετικό χαρακτήρα ενός τέτοιου σχεδίου.

https://www.capital.gr/