Ο Διευθυντής του ναυτιλιακού τομέα Νότιας Ευρώπης και Αφρικής του ιταλικού Νηογνώμονα RINA, χαρτογραφεί τη ναυτιλία και δηλώνει αισιόδοξος για την επόμενη ημέρα

Με 3.900 εργαζόμενους και 200 γραφεία σε 70 κράτη ο ιταλικός νηογνώμονας RINA είναι από τους μεγαλύτερους διεθνείς ο οργανισμούς -«κλειδιά» της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας συμβάλλοντας σημαντικά στην ανάπτυξη σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη νέων νομοθετικών προτύπων και κανονισμών. Παρέχει δε μεγάλο αριθμό υπηρεσιών εκτός από τη ναυτιλία, στους κλάδους ενέργειας, μεταφορών, υποδομών και βιομηχανίας.

Ο Διευθυντής του ναυτιλιακού τομέα Νότιας Ευρώπης και Αφρικής Σπύρος Ζολώτας, στέλεχος με μεγάλη εμπειρία. που έχει έδρα στον Πειραιά, μιλώντας στο “NM” χαρτογραφεί τη ναυτιλία τόσο τη διεθνή όσο και την ελληνική και δηλώνει αισιόδοξος για την επόμενη ημέρα της Ελλάδας.

– Κύριε Ζολώτα ας αρχίσουμε από τη γενική εικόνα της ναυτιλίας…

Η αγορά παρουσιάζει μια εξαιρετικά απρόβλεπτη και δυσμενή εικόνα που οφείλεται στους περιορισμούς στις μετακινήσεις, στο κλείσιμο βιομηχανιών και λιμανιών και βέβαια στη γενικότερη αβεβαιότητα των πολιτών για το άμεσο μέλλον. Γεγονός είναι πως μέσα από κάθε κρίση μπορεί να προκύψουν ευκαιρίες στις οποίες θα ανταποκριθούν όσοι είναι καλύτερα προετοιμασμένοι.
Εμείς στο RINA θα προσπαθούμε να προσφέρουμε την κατάλληλη υποστήριξη για το σκοπό αυτό, πάντα με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη.

– Στην Ελλάδα η ακτοπλοΐα έχει πληγεί περισσότερο και είναι ένας κρίσιμος κλάδος για τη διατήρηση της συνοχής της λόγω πολυνησιωτικότητας. Ποιες είναι οι προοπτικές της;

Ο κλάδος της ακτοπλοΐας έχει αδιαμφισβήτητα πληγεί ιδιαίτερα από την κατάσταση και οι προοπτικές για το υπόλοιπο μισό του 2020 δεν φαίνονται ευοίωνες. Σε όλη τη διάρκεια της κρίσης μείναμε στο πλευρό των πελατών μας προσφέροντας αδιάλειπτα τις υπηρεσίες μας τόσο στις εταιρείες της επιβατηγού όσο και της ποντοπόρου ναυτιλίας, καθώς και σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας.

Παρά τις δυσκολίες, είμαι πεπεισμένος ότι η θετική εικόνα την οποία έδειξε η χώρα μας σε αυτή την πρωτοφανή κατάσταση, σε συνδυασμό με το δεδομένο εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό της ελληνικής ναυτιλίας, θα κάνει πάλι τη διαφορά και θα βγούμε από την κρίση ακόμα πιο δυνατοί.

Μέσα σε αυτό σκηνικό της πανδημίας ο RINA πως αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει την κρίση;

Ο RINA, ως κατεξοχήν εταιρεία ανθρώπων με αποστολή την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στην παγκόσμια βιομηχανία και τις εταιρείες-πελάτες της, ανταποκρινόμενη άμεσα στην πρωτοφανή κατάσταση κρίσης λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, δεν θα μπορούσε παρά να έχει ως προτεραιότητα την εξασφάλιση της υγείας και της επαγγελματικής συνέχειας των εργαζομένων και των πελατών της. Με αυτό το γνώμονα, ενεργοποιήθηκε ομάδα αντιμετώπισης κρίσης, Task Force, η οποία είχε ως σκοπό τη συνεχή παρακολούθηση της κατάστασης και την παροχή κατευθύνσεων και οδηγιών προς τους εργαζόμενους είτε στα γραφεία του οργανισμού είτε στις εγκαταστάσεις των πελατών μας.

Είχαμε από καιρό υιοθετήσει πιλοτικά τις αρχές του “smartworking” κι έτσι ήμασταν όλοι προετοιμασμένοι τόσο από την πλευρά των διαδικασιών όσο και από την πλευρά των τεχνολογικών εργαλείων για εργασία από απόσταση με το ίδιο επίπεδο αποτελεσματικότητας. Αυτός ο τρόπος εργασίας επεκτάθηκε σε χρόνο και αριθμό εργαζομένων κατά την περίοδο της κρίσης.

-Και τα μέτρα για τους επιθεωρητές;

Όσον αφορά το προσωπικό το οποίο θα έπρεπε να συνεχίσει να παρέχει τις υπηρεσίες του στις εγκαταστάσεις των πελατών μας, όπως για παράδειγμα οι επιθεωρητές των πλοίων μας οι οποίοι παρέμειναν στην πρώτη γραμμή υποστηρίζοντας τα πλοία RINA και τις Σημαίες-Νηολόγια που εκπροσωπούμε, είχαν συνεχή υποστήριξη με κατάλληλες οδηγίες και εξοπλισμό προστασίας ώστε να εκτελέσουν υπεύθυνα την αποστολή τους.
Το στοίχημα για μας είναι να είμαστε κοινωνικά ωφέλιμοι και αυτό κάναμε.

-Ποια προβλήματα αντιμετώπισε ο RINA και πώς τα ξεπέρασε;

Σε μια τέτοια παγκόσμια κατάσταση κρίσης, όπου μάλιστα οι παράμετροι του προβλήματος συνεχώς μεταβάλλονται καθώς τα δεδομένα αλλάζουν, τα περιοριστικά μέτρα των χωρών επεκτείνονται, λιμάνια κλείνουν διαδοχικά κλπ. είναι απαραίτητη υπευθυνότητα, ταχύτητα λήψης αποφάσεων κι ευελιξία.

Το αποκεντρωμένο σύστημα διαχείρισης του RINA, σύμφωνα με το οποίο οι περισσότερες αρμοδιότητες έχουν περάσει εδώ και αρκετά χρόνια στα κατά τόπους γραφεία ανά τον κόσμο, βοήθησε ιδιαίτερα σε αυτή την κατεύθυνση και στην άμεση εξυπηρέτηση των πελατών μας κάτι ιδιαίτερα σημαντικό σε μια περίπλοκη κατάσταση όπως η σημερινή.

-Το γραφείο στον Πειραιά πως κινήθηκε;

Ιδιαίτερα το γραφείο του RINA στον Πειραιά, το οποίο είναι ένα κεντρικό γραφείο συντονισμού της σημαντικής περιοχής South Europe & Africa με παροχή υπηρεσιών «360 μοιρών» στην ελληνική ναυτιλία, συνέχισε να παρέχει απρόσκοπτα τις υπηρεσίες του και να στηρίζει τους πελάτες του τόσο με τις καθημερινές υπηρεσίες σχετικές με το Classification όσο και με άλλες ειδικά για την περίπτωση, όπως η παράδοση εβδομαδιαίων δωρεάν σεμιναρίων με μορφή webinar σε επίκαιρα θέματα, όπως η πιστοποίηση IHM, τα Electronic Log Books, το IMO 2020 Sulphur cap, αλλά και το Resilience in Shipping, κλπ.

– Στηριχθήκατε με λίγα λόγια στην τεχνολογία.

Η σύγχρονη τεχνολογία στην οποία ο RINA έχει επενδύσει και περαιτέρω αναπτύξει με κατάλληλα εργαλεία, όπως η ψηφιακή πλατφόρμα RINACube, τα ηλεκτρονικά πιστοποιητικά (e-certificates), αλλά και οι Κανονισμοί για τα Remote Surveys, είτε σε σύνδεση του επιθεωρητή με το πλοίο μέσω κατάλληλων εφαρμογών είτε επί του πλοίου με drones, φάνηκαν ιδιαίτερα χρήσιμα αυτή την περίοδο.

– Ποια τα βραχυπρόθεσμα σχέδια και ποια μακροπρόθεσμα;

Προτεραιότητα για όλους είναι η προετοιμασία για την επόμενη μέρα και τη λεγόμενη «νέα κανονικότητα». Τα καινοτόμα τεχνολογικά εργαλεία και οι κανονισμοί του RINA στα οποία αναφέρθηκα παραπάνω, δοκιμάστηκαν λόγω της έκτακτης κατάστασης και απέδειξαν πως μπορεί να είναι αξιόπιστοι σύμμαχοι και να υποστηρίξουν ανθρώπους και εταιρείες σε κάθε περίπτωση δίνοντας σημαντικά πλεονεκτήματα. Τα συμπεράσματα αυτής της δραματικής εμπειρίας πρέπει να αξιοποιηθούν περαιτέρω ώστε να κρατήσουμε τα θετικά στοιχεία για το μέλλον.

-Για παράδειγμα;

Για παράδειγμα, σημαντική τεχνογνωσία προσφέρθηκε από το RINA κατά τη διάρκεια της έκτακτης και ταχύτατης μετασκευής του επιβατηγού πλοίου «SPLENDID» του MSC Group σε πλωτό νοσοκομείο εξειδικευμένου στην περίθαλψη ασθενών θετικών στον κορωνοϊό.

Το γεγονός ότι τα Remote Surveys του RINA αποδείχθηκαν τόσο χρήσιμα και αποτελεσματικά κατά την περίοδο αυτή, βοήθησε στην ευρύτερη αποδοχή τους και από πολλά Νηολόγια. Κατά τη διάρκεια της κρίσης, στις 24 Μαρτίου 2020, ανακοινώθηκε η σημαντική έγκριση από το νηολόγιο της Λιβερίας (LISCR) των σχετικών κανονισμών και τεχνολογίας του RINA, καθώς κι ένα πιλοτικό πρόγραμμα εκτεταμένης εφαρμογής τους σε πλοία της εταιρείας d’Amico Societa’ di Navigazione.

– Τη μετά κορωνοϊό εποχή πώς την σκέφτεστε;

Η μετά τον κορωνοϊό περίοδος κοινωνικής και οικονομικής ανάκαμψης θα πρέπει να συνοδεύεται από αυξημένη προσοχή για την πρόληψη εξάπλωσης και την προστασία των εργαζομένων και πελατών κάθε εταιρείας. Αυτό θα είναι ιδιαίτερα επιτακτικό για χώρους υψηλής συνάθροισης ατόμων, όπως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία, οι συνεδριακοί χώροι, κ.ά.

Για το σκοπό αυτό ο RINA ανέπτυξε και παρουσίασε πρόσφατα μια καινοτόμο πιστοποίηση με το όνομα Biosafety Trust, η οποία έχει σκοπό να προλαμβάνει και να περιορίζει τη διάδοση των ιών, ώστε να προστατεύει τα άτομα από βιολογικές απειλές. Η πιστοποίηση βασίζεται σε μια συστηματική προσέγγιση των προτύπων ISO με ιδιαίτερη έμφαση στην ανάλυση συμπεριφοράς μέσω Organizational Behaviour Management (OBM).

newmoney.gr